جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

موفقیت قانون جدید در کاهش چشمگیر چک‌های برگشتی

شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 836546
با وجود افزایش استفاده از چک، حجم چک‌های برگشتی کاهش یافته است.
کاهش چشمگیر چک‌های برگشتی
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، دو سال پیش قانون جدید چک اجرایی شد که شفافیت و ضمانت‌های بیشتری را برای چک‌های صادره تعبیه می‌کرد. براین اساس، آمارها از افزایش استفاده از چک و در عین حال، کاهش میزان چک‌های برگشتی حکایت می‌کند. در این زمینه روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که استفاده از چک صیادی نسبت به چک‌های سنتی سخت‌تر شده، اما این سختی باعث شده است که اعتبار چک‌ها رشد کند و سهم چک‌های برگشتی نیز کاهش یافته است. به نظر می‌رسد که با افزایش اعتبار چک، می‌توان برای وثایق بانکی نیز به این ابزار اعتماد بیشتری کرد.

بانک مرکزی در گزارشی، آمار مربوط به چک‌های مبادله‌ای در اسفندماه سال۱۴۰۱ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای در اسفند سال قبل، به ۷درصد رسید.

آمارها نشان می‌دهد که از کل تعداد چک‌های مبادله‌شده در اسفند۱۴۰۱، بیش از ۸میلیون فقره وصول شده و تنها ۶۰۷هزار فقره چک برگشت خورده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد چک‌های وصول‌شده در آخرین ماه زمستان۱۴۰۱، رشد داشته است. چراکه تعداد چک‌های وصول‌شده در دی و بهمن این سال، به‌ترتیب ۶میلیون و ۱۴۶هزار و ۷میلیون و ۷۸۲هزار فقره بوده است. مقایسه آمار اسفند۱۴۰۱ نسبت به آمار اسفند۱۴۰۰، میزان استفاده از چک حدود ۳۲درصد رشد کرده است. این موضوع می‌تواند دلالت بر رونق نسبی تقاضا در اقتصاد و افزایش استفاده از چک‌ها پس‌از تغییرات شیوه صدور چک‌ها داشته باشد. از طرفی آمارهای مبالغ چک‌های وصول‌شده در این بازه زمانی رشد کرده و میزان برگشتی‌ها افت کرده است.

بر اساس آخرین گزارش منتشر‌شده از سوی بانک مرکزی، آمارهای مربوط به مبادلات چکی در اسفند سال قبل نشان می‌دهد که در اسفندماه۱۴۰۱، در کل کشور بیش از ۸میلیون فقره چک به ارزشی بالغ‌بر ۵۳۶هزار و ۷۰۰میلیارد تومان وصول شده است که نسبت به ماه قبل، از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳درصد و 16/3 درصد افزایش داشته است. در این ماه از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده به ترتیب ۹۳درصد و 91/3 درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به ترتیب معادل 92/7 درصد و 90/8 درصد و در اسفندماه۱۴۰۰ به ترتیب برابر 91/1 درصد و ۸۹ درصد بوده است. از سوی دیگر، در اسفندماه۱۴۰۱، در استان تهران بیش از 2/7 میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۲۷۳هزار میلیارد تومان وصول شد که از نظر تعداد 93/8 درصد و از نظر ارزش 93/1 درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.
https://jahannews.com/vdcjxmeomuqetiz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjxmeomuqetiz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *