جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

همه اظهارنظرها درباره حواشی «پایتخت»

دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 836039
سریال «پایتخت» ساخته می‌شود یا نمی‌شود؛ بحثی بوده که همواره در محافل رسانه‌ای مطرح شده است. مخصوصاً زمانی که مهدی فرجی تهیه‌کننده تلویزیون چندی پیش رسماً پرونده‌اش را بسته اعلام کرد.
همه اظهارنظرها درباره حواشی «پایتخت»
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، بعد از پخش فصل ششم  "پایتخت" و گمانه‌زنی‌هایی درباره ساخت فصل هفتم این مجموعه تلویزیونی حاشیه‌هایی درباره ادامه دار شدن پایتخت ایجاد شد که در این زمینه  نه عوامل سریال صحبتی کردند و نه مسئولین صدا و سیما پاسخِ شفافی درباره ادامه این مجموعه تلویزیونی دادند؛ تا اینکه محسن تنابنده به بهانه فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی میهمان برنامه کافه آپاراتِ فریدون جیرانی شد و در بخشی از برنامه تنابنده در کنار صحبت‌هایش درباره «قهرمان»، به سریال "پایتخت" و ساخته شدن یا نشدنِ آن اشاره کرد. 

تنابنده گفت: این محفلِ - کافه آپارات - این حرف‌ها نبود، اما چون از "پایتخت" و ساخته شدن یا نشدنِ سری جدیدش سؤال کردید پاسخ می‌دهم «واقعاً ادامه "پایتخت" دست ما نیست. دست آقایان است و دلشان بخواهد ساخته می‌شود و اگر نخواهند خیر، اما این وسط چیزی که مهم نیست مردم یا همان مخاطب است.»

تنابنده تأکید کرد: دائماً در کامنت‌ها می‌بینم که به من می‌گویند چرا پایتخت ساخته نمی‌شود؟ از این تریبون می‌گویم ما مشکلی برای ساخت "پایتخت" نداریم. آقایان باید تصمیم بگیرند پایتخت ساخته شود یا خیر.

این درحالی است که چندی بعد مهدی فرجی که در فصل ششم «پایتخت» مشاور پروژه بود و در زمانِ‌ مدیریت او در شبکه یک سیما، این سریال سر و شکل پیدا کرد، درباره حاشیه‌ها و گمانه‌زنی‌های "پایتخت" این نکته را مطرح کرد و گفت: من فکر می‌کنم حتماً فصل هفتم در کار است و ان‌شاءالله اتفاق می‌افتد. منتها به جای اینکه افراد بروند در رسانه‌ها راجع به هم گفت‌وگو کنند، چقدر خوب است بنشینند در کنار هم گفت‌وگو کنند. همان نکته‌ای که اشاره کردم تعامل و گفت‌وگو باید اتفاق بیفتد.

وقتی برندی تولید می‌شود آن‌قدر ارزش دارد که بگوییم رئیس شبکه با رئیس سیمافیلم عواملش را فرا بخوانند و جلسه بگذارند تا مشکلات و موانع برطرف شود.

نکته اینجاست که اگرچه فرجی اخیراً درباره گفت‌وگوی رودرروی مسئولین و عوامل سریال به اشاره کرده بود، اما در حافظه رسانه‌ها چنین اتفاقی سال گذشته ثبت شده است که اتفاقاً پس از آن بسیاری از فعالان عرصه رسانه سراغِ عوامل «پایتخت» رفتند تا از کم و کیف گفت‌وگوی انجام شده اطلاع پیدا کنند و مخاطبانشان را درجریان روند کار قرار دهند، اما بازهم خبری از گفت‌وگو و اظهار نظر  نشد.

به‌هرحال از همان زمان تا کنون دوباره گمانه‌زنی‌های مختلف و البته برخی اظهار نظرهای کنایه آمیز در میان صفر و یک‌های فضای مجازی ادامه داشت تا اینکه، خبرگزاری تسنیم، در جریانِ پخش سریال «نون‌خ4»، گفت‌وگویی با عوامل سریال ترتیب داد و تهیه‌کننده و برخی از عوامل سریال در این میزگرد شرکت کردند و در میانه بحث، دوباره بحثِ «پایتخت» پیش می‌آمد و این بار پس از انتشار صحبت‌های مهدی فرجی؛  واکنش‌هایی از سمت سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان اصلی برای ساخت یا عدم ساخت مجموعه تلویزیونی "پایتخت" مطرح شد که از صحبت‌های رئیس صداوسیما تا انتشار یک عکس دسته جمعی توسط هومن حاجی‌عبداللهی اصلی‌ترینشان بودند!

ماجرا این بود که فرجی در میزگرد تسنیم که آغازِ حواشی تازه‌ای درباره سریال پایتخت بود؛ سخن از  احتمال بسته شدن پرونده ساخت سریال «پایتخت»  گفت و ساخت فصل جدید این سریال را دور از انتظار دانست. با این حال او که تهیه‌کنندگی سریال نون خ را هم عهده‌دار است، ابراز امیدواری کرد «پایتخت 7» ساخته شود.

تهیه‌کننده «نون‌خ» تأکید کرد: چون مقداری کار سخت شده، آدم‌ها - منظور عوامل تولید سریال پایتخت و مسئولین در صدا و سیما است - از هم جدا شدند و دور افتادند و درگیرِ کارهای دیگر شدند. اینکه دوباره بتوان در یک زمان و شرایطی خاص آنها را دورهم جمع کرد تا کار ساخته شود کار سخت شده است.

پس از مطرح شدن این صحبت دوباره بازار گمانه‌زنی‌ها در فضای‌مجازی نسبت به موضوع سریال پایتخت داغ شد و نهایتاً رئیس صداوسیما واکنش نشان داد. پیمان جبلی درباره‌ تعطیلی سریال «پایتخت» این نکته را مطرح کرد که صداوسیما تصمیمی مبنی بر جمع کردن این مجموعه نداشته و ندارد و در عین حال متذکر شد، عوامل  بین خودشان اختلاف‌نظر دارند.

انتشار اظهار نظر رئیس سازمان صدا و سیما درباره ادامه ساخت سریال پایتخت این‌بار از سوی عوامل سریال پاسخی جالب و البته کاملاً معنادار به همراه داشت چون؛ هومن حاجی‌عبداللهی، عکسی از دورهمی عوامل در فضای مجازی منتشر کرد که حکایت از کنار هم نشستن همه عوامل و نبود مشکل میان آنها داشت و در توضیح تصویر نوشت:  این هم از ما. یک خانواده‌ایم بدون کوچکترین مشکل و مسئله‌ای در کنار هم. مشکل از ما نیست.

انتشار این تصویر از سوی حاجی‌عبدالهی دوباره بازار گمانه‌زنی‌ها را داغ کرد و در کلان ماجرا و البته در ذهن مخاطبان این گمانه را قوت داد که پس مشکل از تصمیم‌گیرندگان اصلی یا همان سازمان صدا و سیما یا سایر مدیران مرتبط با این سریال است نه عوامل ساخت، اما این گمانه‌زنی‌ها زیاد ادامه نداشت، چون صحبت‌های "مهدی نقویان" رئیس مرکز سیمافیلم چراغِ سبزی را روشن  کرد که تلویزیون نمی‌خواهد «پایتخت» خودش را از دست بدهد. چرا که او به این نکته اشاره کرد  "پرونده پایتخت در تلویزیون بسته نشده و با رفع ایرادها و اشکالات فصل قبل، این سریال که متعلق به سازمان صداوسیما و برای مردم است، حفظ خواهد شد."

این درحالی است که اگرچه مورد مطرح شده از سوی نقویان خبرخوشی برای مخاطبان بود؛ اما نکته‌ای که  از سوی وی درباره بازنگری در اشکالات فصل ششم «پایتخت» مطرح  شد دوباره  قابل تأمل شد، چون خانواده نقی معمولی در فصل ششم از آن  زندگی وستایی و ساده خود دور شده و گرفتار برخی حاشیه‌ها و زیاده‌خواهی‌هایی شدند و ادامه این روند در ذهن مخاطبان شاید منطقی نباشد.

به‌عنوان مثال بابا پنجعلی که روزگاری نماد ستون و پایه خانواده بود از دست رفت و جایگزینی برای آن وجود نداشت، یا  اهداء عضو در این سریال به سخره گرفته شد و حتی مزاری برای پدر درنظر گرفته نشد، همچنین مضامین ارزشی و مقدس مانند مناسک حج، نماز خواندن، شئون و ظواهر مذهبی مانند جای مهر روی پیشانی و ...

وارد حیطه طنز و شوخی‌های سخیف شد یا  نقی به عنوان پدر خانواده در حدی دچار خصوصیت‌های بدِ اخلاقی است که نمی‌تواند الگوی خانواده باشد. همه اعضاء خانواده به راحتی به هم دروغ می‌گویند و موضوعات زندگی را از هم پنهان می‌کنند. هما به عنوان نماد زن ایرانی تحصیل کرده که در فصول گذشته تلاش می‌کرد نقی را هدایت کند و برای زندگی‌اش تلاش می‌کرد، این بار خود از خط خارج شده، دخترانش را بدون اجازه پدر به اردو می‌فرستد و به همسرش دروغ می‌گوید.

به این ترتیب و با درنظر گرفتن تمامی مواردی که در میان صفر و یک‌های فضای مجازی مطرح شده یا برخی اظهار نظرهای حاشیه‌ای از سوی مسئولان مربوطه درباره ادامه ساخت سریال "پایتخت" باید دید آیا دوباره ماجراهای نقی معمولی روی آنتن می‌رود یا خیر؟ 

البته برای ادامه این مسیر حتماً لازم است «پایتخت»به جایگاه اصلی هویتی خود یعنی «خانواده» و کانون گرمش  بازگردد، کاری که سابقه محسن تنابنده و همکارانش نشان داده به خوبی از عهده آن برخواهند آمد. اما نباید فراموش کنیم که به قول مهدی فرجی بهترین راهکار برای رفع تمام این شائبه‌ها  یا گمانه‌زنی‌ها، گفت‌وگوی رودر روی طرفین درباره اصل موضوع ساخت فصل جدید سریال پایتخت است نه اینکه هرکدام در فضایی متفاوت نسبت به این موضوع و البته درحاشیه موضوعی متفاوت درباره آن سخن بگویند.

چون ادامه این روند نه تنها باعث بی‌توجهی به مخاطبان می‌شود؛ بلکه صدا و سیما را هم از حفظ و نگهداری برندی شناخته شده که برای آن هزینه کرده احتمالا محروم خواهد کرد، چون برندی را که برای مشهور شدنش  هزینه کرده و اتفاقا در ذهن مخاطبانش به خوبی ثبت شده را به سادگی از دست خواهد داد، به این دلیل که  تجربه نشان داده مهاجرت برندهای مشهور تلویزیونی به سمت سایر درگاه‌های انتشار بخصوص پلت‌فرم‌ها گزینه‌ای محتمل است.
https://jahannews.com/vdcgw397yak9wz4.rpra.html
jahannews.com/vdcgw397yak9wz4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید سرابی
Iran, Islamic Republic of
واقعیت این است که پس از فوت آقای خشایار الوند این سریال ساختار و قوام خود را از دست داد و از داستان یک خانواده ایرانی با ساختارهای اخلاقی و ایرانی تبدیل به یک خانواده از هم گسیحته ، زندانی ، توزیع مواد مخدر و بی احترامی های مکرر عوامل به یکدیگر شد که دیگر نشان دهنده یک خانواده ساده و موفق ایرانی نبود . اگر قرار باشد با متد قسمت آخر ، این سریال ساخته شود همان بهتر که ساخته نشود .
کیشوند
Iran, Islamic Republic of
آقای تنابنده ! تو که در ماجرای هواپیمای اکراینی گفتی دیگه با تلوزیون کار نمی کنی؟؟
Iran, Islamic Republic of
اگر مسئولین صدا و سیما بدون کسب تعهدات ویژه مجددا به این افراد آنتن دهند معلوم می شود که همه از خودشان می باشند .