جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

در سفرهای خانوادگی قطار بهتر است یا هواپیما؟

شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 833155
 
هر سفری با سه پرسش اصلی «کجا، کِی و چگونه؟» آغاز می‌شود که پاسخ به پرسش سوم یعنی انتخاب وسیله‌ی حمل و نقل مناسب به پاسخ دو پرسش پیشین بستگی دارد. به بیان دیگر هواپیما گزینه‌ی مطلوبی برای مسافت‌های طولانی به مقصدهای دور محسوب می‌شود و قطار انتخابی مقرون‌به‌صرفه برای مسافرت در زمان‌هایی شلوغ و پرتردد؛ اما برای سفرهای خانوادگی کدام یک بهتر است؟ در این مطلب سعی شده است که پاسخ درخوری به پرسش پرتکرار مذکور با در نظر گرفتن تمام جوانب و مزایا و معایب هرکدام از این وسایل حمل و نقل پرطرفدار داده شود.
 
سفر با قطار چه مزایایی دارد؟
به دلیل قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای ک بلیط قطار دارد، سال‌هاست مورد توجه مسافرانی است که بودجه‌ی محدودی را برای سفر خود در نظر می‌گیرند. ازآنجایی‌که شرایط جوی تأثیری بر حرکت قطارها ندارند، تأخیر نیز برخلاف سفرهای هوایی به ندرت در قطارها اتفاق می‌افتد. اما نقطه قوت اصلی قطار، موارد مذکور نیست، بلکه فضای خصوصی و دل‌بازی است که واگن‌های قطار در اختیار مسافران قرار می‌دهند. قطارها به ما یادآوری می‌کنند که هدف اصلی سفر صرفاً دستیابی سریع به مقصد نیست، بلکه خوش‌گذرانی در مسیر چشم‌نوازی است که گاهی می‌تواند از مقصد نیز جذاب‌تر و خاطره‌انگیزتر باشد. قطار مجالی را برای خلوت کردن با اعضای خانواده در اختیار ما می‌گذارد و طعم شیرین سفری دسته‌جمعی و خانوادگی را ذره ذره به ما می‌چشاند.
 
 
سفر با قطار چه معایبی دارد؟
متأسفانه سفر با قطار نیز فاقد ضعف نیست و کاستی‌های متعددی را برای مسافران دربر دارد. بزرگ‌ترین نقطه ضعف سفر با قطار، سرعت اندک این وسیله حمل و نقل در مقایسه با هواپیماست. این مسئله باعث شده است که قطار گزینه‌ی ایده‌آلی برای طی کردن مسافت‌های طولانی به مقصدهای دوردست محسوب نگردد. از این گذشته قطار برای افرادی که محدودیت زمانی داشته و تعطیلاتی چندروزه را در اختیار دارند، چندان مناسب نیست، چراکه هیچ مسافری دوست ندارد ده‌ها ساعت از تعطیلات دو سه روزه خود را صرف رفت و برگشت در مسیری چند صد کیلومتری کند. از دیگر معایب قطار باید به فرسودگی واگن‌ها در قطارهای یک ستاره اشاره کرد. هر چه بلیط قطار ارزان‌تر باشد، طبیعتاً امکانات رفاهی کم‌تری نیز خواهند داشت و سر و صدا و تکانه‌های بیش‌تری تولید خواهد کرد.
 
 
سفر با هواپیما چه مزایایی دارد؟
در زمانی که استرس و فشار روانی حاصل از کار در ساعاتی متمادی، جسم و ذهن شما را خسته و پریشان کرده است، سفر یگانه آرامش و راه گریزی است که می‌توانید به خود هدیه دهید. اما تعطیلاتی طولانی در زندگی پرمشغله این روزهای ما انگشت‌شمارند و تجدیدقوا و بازیابی توان از دست رفته در گروی گسستن از محل زندگی و سفر به مکانی جدید و ناشناخته است. اینجاست که مزیت اصلی هواپیما برای ما آشکار می‌شود: سرعت، آسودگی و کارآمدی. هواپیما زمان دستیابی به دورترین مقصدهای خارجی را به چند ساعت تقلیل داده و جهان را به مکانی کوچک برای ما مبدل کرده است. افزون بر این موارد، هواپیما امن‌ترین وسیله‌ی حمل و نقل جهان نیز بشمار می‌رود، چراکه آمار سوانح هوایی در مقایسه با حوادث ناگوار دیگر وسایل حمل و نقل زمینی بسیار پایین بوده و احتمال بروز حادثه در سفری هوایی یک در ۱٫۲ میلیون است. 
 
سفر با هواپیما چه معایبی دارد؟
به‌رغم مزایای فراوانی که استفاده از هواپیما برای مسافران دربر دارد، این وسیله‌ی نقلیه پرطرفدار، همانند دیگر روش‌های سفر بی‌نقص نیست. عوامل مختلفی نظیر هزینه‌ی نه‌چندان اقتصادی بلیط هواپیما موجب شده است که برخی مسافران از مزایای سفر با هواپیما چشم‌پوشی کرده و دیگر وسایل حمل و نقل اقتصادی نظیر قطار را جایگزین سریع‌ترین و امن‌ترین روش جابجایی و حمل و نقل کنند. اگرچه قیمت بلیط هواپیما به برخی مقصدهای داخلی و خارجی چندان ارزان نیست، راهکارهای مختلفی برای رزرو بلیط هواپیما ارزان به تمام نقاط جهان وجود دارد. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید در فصول کم‌تردد سال یعنی زمان‌هایی که تقاضای مسافران برای سفر کاهش میابد، به سفری خانوادگی بروید و یا به برخی سایت‌های گردشگری نظیر سفرمارکت مراجعه کرده و بلیط هواپیما چارتر و لحظه آخری را با قیمتی بسیار مناسب خریداری کنید.
محدودیت حمل بار از دیگر معایب و دشواری‌هایی است که سفر با هواپیما به مسافران تحمیل می‌کند. همان‌طور که می‌دانید مسافران برای سفر با هواپیما ملزم به حمل میزان مشخصی بار مجاز (اکونومی ۳۰ کیلوگرم و بیزینس کلاس ۴۰ کیلوگرم) هستند و چنانچه وزن چمدان‌های آن‌ها از این میزان تجاوز کند، ناگزیر باید هزینه‌ی مازادی را برای اضافه بار پرداخت کنند. معطلی در فرودگاه، پرواززدگی، تأخیر در پروازها، و پرواز هراسی از دیگر رخدادهای ناخوشایندی است که ممکن است برای مسافران سفرهای هوایی اتفاق بیفتد، لذا جزء معایب سفر با هواپیما محسوب می‌شوند. ناگفته نماند که مسافرت با هواپیما برای محیط‌زیست نیز چندان مناسب نیست و به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای، تأثیرات مخربی بر آب و هوا و گرمای زمین خواهد گذاشت.
 
سفر خانوادگی با قطار بهتر است یا هواپیما؟
از معایب و مزایای سفر با قطار و هواپیما می‌توان به این نتیجه رسید که سفر خانوادگی با قطار به مقصدی نه‌چندان دور در تعطیلاتی طولانی‌مدت بسیار مناسب است، زیرا هم مدت زمان کافی برای اقامت در مقصد وجود خواهد داشت، هم مجال خوش‌گذرانی در مسیری خوش‌منظره در فضایی خصوصی و کانون گرم خانواده فراهم خواهد شد. اما برای مسافت‌هایی طولانی در تعطیلاتی کوتاه‌مدت و دو سه روزه شاید انتخاب قطار برای سفر خانوادگی چندان منطقی نباشد.
چنانچه قصد داشته باشید در تعطیلاتی کوتاه و چندروزه به مقصدی خارجی سفر کنید، قطعاً هواپیما گزینه‌ی برتری برای سفرهای کوتاه‌مدت خانوادگی شما بشمار می‌رود؛ البته به شرطی که هزینه‌ی بلیط هواپیما برای شما به بهای کاهش کیفیت اقامت در مقصد تمام نشود. سرعت، امنیت و امکانات رفاهی هواپیما قطعاً بر کیفیت سفر شما تأثیر بسزایی خواهد گذاشت و سفری آسوده را برای شما رقم خواهد زد. اما آیا می‌شود بلیط هواپیما را به قیمتی مناسب و منصفانه خریداری کرد؟ در بخش آخر این مطلب به راهکارهایی مؤثر برای چگونگی تهیه بلیط ارزان هواپیما اشاره خواهد شد.
 
چگونه باید بلیط ارزان هواپیما خریداری کرد؟
برای خرید بلیطی ارزان باید در زمانی مناسب اقدام به رزرو بلیط هواپیما کنید. بلیط هواپیما معمولاً در زمان‌های پرتردد سال با قیمتی بسیار گران‌تر به بازار عرضه می‌گردد، بنابراین توصیه می‌شود برای تهیه بلیط هواپیما با قیمتی منصفانه، سفر خود را به فصول کم‌تردد سال و روزهایی که با رویدادها و مناسبت‌های تاریخی مصادف نیستند، موکول کنید. دیگر راهکار خرید بلیط هواپیما ارزان، مقایسه قیمت بلیط‌ آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی مختلف پیش از رزرو اینترنتی بلیط هواپیماست. شاید ندانید اما برخی ایرلاین‌ها به دلیل کیفیت خدمات، مدل ناوگان‌ها و سابقه درخشانی که دارند، بلیط خود را با قیمت بیش‌تری به بازار عرضه می‌کنند، بنابراین چنانچه بودجه‌ی کافی را برای خرید بلیط هواپیما شرکت‌های هواپیمایی باسابقه و سرشناس ندارید، بد نیست شرکت‌های دیگری را برای سفر خود برگزینید. افزون بر این، انتخاب کلاس پروازی اکونومی یا همان اقتصادی به کاهش هزینه‌ی بلیط هواپیما شما، البته با حذف برخی خدمات و امکانات مازاد کلاس تجاری کمک خواهد کرد. در آخر همیشه سعی کنید به سایت‌های گردشگری مختلفی نظیر سفرمارکت سری بزنید و در خبرنامه آن‌ها عضو شوید تا از زمان برگزاری جشنواره‌های گوناگون و تخفیف‌های انفجاری و جدیدترین پیشنهاد‌های ویژه این سایت‌ها برای خرید بلیط هواپیما چارتر یا لحظه آخری مطلع گردید.
 
https://jahannews.com/vdccp1q4p2bq1s8.ala2.html
jahannews.com/vdccp1q4p2bq1s8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *