کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انواع ابعاد ترموود/ بررسی کاربردهای هر یک از ابعاد این چوب زیبا

8 فروردين 1402 ساعت 10:07

ترموود یا چوب ترمو، نوعی چوب است که تحت فرایندهای شدید حرارتی و فشار بالا قرار گرفته است و به همین علت مقاومت بالایی در مقابل عوامل محیطی مختلف دارد. فرایند حرارتی بر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی ترموود تاثیر می‎گذارد و باعث بهبود خواص آن می‎شود. رطوبت این چوب به‎علت قرار گرفتن در معرض بخار آب، به زیر 6 درصد کاهش می‌یابد و متعادل می‌شود. ترموود در ابعاد مختلفی تولید می‌شود و هر یک از ابعاد آن کاربردهای خاص خود را دارند.


تولید ترموود در ابعاد مختلف برای کاربردهای خاص

ترموود یا چوب ترمو، نوعی چوب است که تحت فرایندهای شدید حرارتی و فشار بالا قرار گرفته است و به همین علت مقاومت بالایی در مقابل عوامل محیطی مختلف دارد. فرایند حرارتی بر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی ترموود تاثیر می‎گذارد و باعث بهبود خواص آن می‎شود. رطوبت این چوب به‎علت قرار گرفتن در معرض بخار آب، به زیر 6 درصد کاهش می‌یابد و متعادل می‌شود. ترموود در ابعاد مختلفی تولید می‌شود و هر یک از ابعاد آن کاربردهای خاص خود را دارند. ابعاد ترموود یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب این محصول می‌باشد. این اعداد طبق موارد مصرفی استانداردسازی شده و اندازه‌ها‌ی مشخصی مطرح شده‎اند. در این مطلب به بررسی انواع ابعاد ترموود و کاربردهای هر یک از آن‎ها می‌پردازیم.

آشنایی با انواع ابعاد ترموود

چوب‌های ترموود دارای ابعاد و سایزهای ثابتی هستند. البته این موضوع تنها مخصوص چوب‌های اصل و اورجینال ترموود است که از فنلاند یا سایر کشورهای تولیدکننده ترموود مرغوب بسته بندی شده‌اند. همچنین این چوب‌ها با سایز‌های بدون تغییر و سفارشی، به صورت از قبل مشخص شده‌اند و دارای ابعاد ثابتی هستند. ابعاد و سایز‌های ترموود در سال‌های اخیر، در اولین جلسه انجمن بین‌المللی ترموود و تعیین شد. انواع ابعاد ترموود از نظر نوع مقطع در ادامه مشخص شده‌اند.

آشنایی با انواع ابعاد ترموود

ترمووود مقطع SHP  (چهار تراش)

این نوع از انواع ابعاد ترموود، در ضخامت‌های 16، 19، 26، 42 میلی متر و در عرض‌های مختلف و متناسب با آن ضخامت تولید می‌شوند. ضخامت‌های 16، 19، 26 میلی متر عرض‌های 92، 117، 135، 140میلی متری دارند و ترموود با ضخامت 42 میلی متر در عرض‌های 42، 68، 92، 135، 140و 180 میلی ‌متری تولید می‌شوند. نکته قابل توجه این است که این نوع ترموود در نمای داخلی و بیرونی ساختمان‎ها، تابلو، تولید کفپوش و پارکت کاربرد دارد.

ترموود مقطع UTV  (کام و زبانه)

این نوع از چوب ترموود دارای فاق و زبانه است و در این مقطع با ابعاد 16 الی 19 میلی‌متری تولید می‌شود. از این رو، این نوع از انواع ابعاد ترموود تنها برای دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان کاربرد دارد. این مقاطع در اکثر موارد در ضخامت 19 میلی متر تولید می‌شوند و تولید این مقاطع در ضخامت 16 میلی‌متر نیز ممکن است اما کاربردی برای نمای ساختمان ندارد.

ترموود مقطع UTS  (فاق و زبانه)

این نوع ترموود همانند ترموود مقطع UTV است و تمام خصوصیات آن را نیز دارد. تنها تفاوت این نوع از انواع ابعاد ترموود این است که ترموود مقطع UTS در ناحیه نری آن به شکل زاویه باز نیست؛ بلکه به شکل زاویه نود درجه می‌باشد. ترموود UTS نیز در ضخامت‌ها‌ی  16 میلی‌متر تا 20 میلی‌متر تولید می‎شود.

ترمووود مقطع DECK

ترموود دک هم به صورت چهار تراش (SHP) و هم به صورت شیاردار برای کفپوش کردن محوطه‌ها‌ی باز کاربرد دارد. با توجه به میزان رفت و آمد و فشاری که ممکن است بر روی این الوارهای کف وارد شود، از چوب درخت زبان گنجشک که دارای استحکام بالاتری است برای ساخت آن استفاده می‌شود.

انواع ابعاد ترموود از نظر ضخامت

انواع ابعاد ترموود از نظر ضخامت

در تخته‌های الواری چوب ترموود، حداقل ضخامت مناسب برای نما ۱۶ میلی متر است و میزان ضخامت چوب ترموود کمتر از آن به هیچ وجه در نمای بیرونی ساختمان کاربرد ندارد. چوب با ضخامت کمتر از ۱۶ میلی متر اگرچه ممکن است از فضاهای خارج ساختمان تحمل انقباض و انبساط حاصل از گرم شدن و یا سرد شدن محیط بیرون را داشته باشد، ولی توان و تحمل لازم جهت تنش‌های سازه ای ساختمان را ندارد. همچنین  ممکن است نشست‌ها و یا تغییرات ابعادی ساختمان در اثر نیرو‌های زمینی یا حرکات سازه‎ای به دلیل ضخامت کم را در پی داشته باشد. انواع ابعاد ترموود از نظر ضخامت در ادامه مطلب بررسی شده‎اند.

ضخامت ۱۶ میلی متر در ابعاد ترموود

متداول‌ترین انواع ابعاد ترموود معمولا ضخامت ۱۶ میلی متر با عرض ۹۰ یا ۹۲ میلی متر آن هستند. چرا که اولا نسبت ضخامت به عرض نمی‌تواند زیاد باشد؛ ثانیا با ضخامت حداقل ۱۶ میلی متر پهنای بیشتر از ۱۰ سانتی متر ممکن است دچار خم شدن چوب یا اصطلاحا کاسه شدن آن بشود.

ضخامت ۱۹ و ۲۰ میلی متر در ابعاد ترموود

بعد از انواع ترموود با ضخامت ۱۶ میلی متر که غالبا با عرض ۹۰ سانتی متر تولید و عرضه می‌شوند، ضخامت ۱۹ یا ۲۰ میلی متر‌ ترموودها بیشترین کاربرد را دارند. ابعاد ترموود ۱۹ میلی متر غالبا با عرض ۱۱۷ میلی متر یا ۱۱۸ میلی متری تولید می‎شوند. این نوع از انواع ابعاد ترموود، ضخامت مناسب‌تری برای نمای چوبی دارند. ۱۹ یا ۲۰ میلی متر برای تحمل تنش‌های ساختمانی ضخامت مناسبی است . همچنین این نوع از انواع ابعاد ترموود با عرض حدود ۱۲ سانتی متر، ابعاد بهینه‎ای جهت استحصال از تنه درخت‌ها می‌باشد.
معمولا سایز 19 در 117 میلی متر ابعادی از ترموود است که از مرکز درخت تولید می‌شود. غالبا آوند میانی درخت که مرکز رشد و آبرسانی به نقاط بالاتر درخت می‌باشد در سطح مقطع این سایز دیده می‌شود. خطوط تیره رنگی که در امتداد این سطح در این ابعاد از چوب ترموود دیده می‌شوند، در اصل همان آوند مرکزی هستند که از سطح مقطع بریده شده از مرکز درخت حاصل شده‎اند.

ابعاد چوب ترموود

ضخامت  ۲۶ میلی متر در ابعاد چوب ترموود

ترموود‌ با ضخامت ۲۶ میلی متر، بیشتر در کف‌های چوبی خصوصا دکینگ‌های چوبی ترموودی کاربرد دارد. چرا که این نوع از انواع ابعاد ترموود ضخامت مناسب جهت تحمل وزن را دارد. همچنین بیشتر چوب‌های با ضخامت ۲۶ میلیمتر از قسمت‌های کناری درخت تولید می‌شوند که بافت متراکم‎تری نسبت به مرکز درخت دارد و دارای آوند‌های آبکشی است.
نکته مورد نظر در این خصوص آن است که چوب‌های مورد استفاده برای ساخت کفپوش بهتر است عرض کمتری داشته باشند تا دچار کاسه شدن یا خمیده شدن نشوند. چوب‌های با عرض بیشتر مانند انواع ابعاد ترموود ۲۶ در 140 نسبت به ابعاد ترموود ۲۶ در 92 یا  ۲۶ در 117 تمایل بیشتری به کاسه شدن یا تاب برداشتن دارند.

انتخاب ترموود با توجه به ابعاد مناسب برای فضای مورد نظر شما

چوب ترموود در چند سال اخیر برای انواع دکوراسیون داخلی و خارجی و همچنین طراحی و دیزاین نمای خارجی و داخلی ساختمان‎ها طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اما مهم‎ترین نکته در انتخاب ترموود توجه به ابعاد مناسب آن برای فضای مورد نظر است. ترموود را برای هر طراحی می‎توان مورد استفاده قرار داد. انواع ابعاد ترموود هر یک برای منظور خاصی تولید می‎شوند و کاربردهای خود را دارند. از این رو، باید با توجه به محیط مورد نظر، ترموود با ابعاد مناسب را انتخاب کرد.
اگر قصد خرید ترموود با کیفیت در ابعاد مختلف را دارید، حتما سری به مجموعه پارس آرای کوهستان بزنید و از خریدی مطمئن لذت ببرید.


کد مطلب: 832946

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/832946/انواع-ابعاد-ترموود-بررسی-کاربردهای-یک-این-چوب-زیبا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com