جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

روستای قرآنی که رهبری از آن یاد کرد کجاست؟

پنجشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۸
کد مطلب: 832698
نام روستایی که مقام معظم رهبری در دیدار امروز به آن اشاره داشتند، «چارک» است، این روستا در ۷۵ کیلومتری مسیر بوشهر به عسلویه و در شهرستان دشتی واقع و مهد پرورش قاریانی همچون سیدطاها حسینی است.
روستای قرآنی که رهبری از آن یاد کرد کجاست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، جامعه قرآنی کشور همه ساله در ابتدای ماه مبارک رمضان در یک محفل بزرگ قرآنی با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند که در محفل عصر امروز نیز سید طاها حسینی، جوان بوشهری در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاوت خود را ارائه داد.

 سید طاها حسینی در سال 92 نیز در این محفل به قرائت پرداخته بود که امروز پس از 10 سال در این مراسم نورانی حاضر شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار اظهار داشتند: «این جوان بوشهری سال پیش نیز که در این جمع حاضر شده بود اعلام کرد که او اهل روستایی از استان بوشهر است که همه آنها در آن روستا مشغول کار قرآنی هستند و این موحب شده تا این روستا مرکز قرآنی بوشهر شود. این قبیل امور در سرتاسر کشور وجود دارند که جای شکر گذاری است.»
 
چارک؛ مهد پرورش قاریان خوش‌خوان
 نام روستایی که مقام معظم رهبری در دیدار امروز به آن اشاره داشتند، «چارک» است، این روستا در ۷۵ کیلومتری مسیر بوشهر به عسلویه و در شهرستان دشتی واقع و مهد پرورش قاریانی همچون سیدطاها حسینی است.
 
تشکیل مکتب خانه‌های قدیمی با شیوه‌های سنتی در سراسر استان، از این روستا سرچشمه گرفته است؛ به طوری که در تمامی نقاط استان بوشهر، هم اکنون نیز از وجود مدرسان و معلمان قرآنی این روستا برای آموزش قرآن استفاده می‌کنند.

از ویژگی‌های مکاتب و آموزش‌های سنتی این روستا که کمتر جایی رواج داشته، استفاده از شیوه‌های خاص هجائی است که امروزه کمتر از این سبک استفاده می‌شود. از ویژگی‌های خاص در قرائت قاریان این روستا، استفاده از سبک‌های قدیمی شبیه الحان حجازی است که به نحوی حزین و جذاب اجرا می‌کنند.

روستایی که همه به نحوی با قرآن سروکار دارند
هم اکنون این روستا دارای دو موسسه قرآنی، ۵۰ قاری خوش‌خوان، ۳۰ حافظ قرآن، ۲۰ معلم و مدرس قرآن و پنج گروه ممتاز تواشیح است. فضاسازی تمامی معابر و خیابان‌های روستا متناسب با فرهنگ دینی و قرآنی و برپایی کرسی‌های تلاوت در بیشتر ایام سال، از جمله ویژگی‌های روستای قرآنی چارک است.
به گزارش فارس، همواره استان بوشهر به عنوان پایتخت مقاومت بر سر زبان‌ها بوده و امور قرآنی به صورت تخصصی در روستایی کوچک در کناره این استان برگرفته از مسیر افرادی است که از دیرباز برای فرهنگ و تمدن استان ازخودگشتگی کرده‌اند، افرادی همچون رئیسعلی دلواری و شهید نادر مهدوی از جمله افرادی هستند که مردم استان بوشهر خط و ربط زندگی مقاومت را از آنها آموخته‌اند.
 
https://jahannews.com/vdcdnx0jjyt0s96.2a2y.html
jahannews.com/vdcdnx0jjyt0s96.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *