کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احمد سمیعی گیلانی درگذشت

2 فروردين 1402 ساعت 14:15

احمد سمیعی (گیلانی)، پیشکسوت حوزه فرهنگ و ادبیات فارسی در 103 سالگی بدرود حیات گفت.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایبنا، احمد سمیعی (گیلانی) چهره شناخته شده حوزه فرهنگ و ادبیات در 103 سالگی، به‌دلیل کهولت سن در منزل خود بدرود حیات گفت. مقرر شده  پیکر این استاد صاحب‌‌نام عرصه ادب و فرهنگ برای خاکسپاری به زادگاهش رشت منتقل شود.  
 
در آستانه سال نو، نیکولا رُش، سفیر فرانسه در ایران با حضور در منزل زنده‌یاد احمد سمیعی گیلانی، «کوماندور» بالاترین نشان نشان نخل آکادمیک فرانسه را به وی اهدا کرد.

احمد سمیعی (گیلانی) ۱۱ بهمن ۱۲۹۹ در رشت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. اواخر دهه ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در موسسه انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به‌ موازات آن دوره کارشناسی‌‌ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران گذراند.

او کنار حرفه ویراستاری، چند کتاب در زمینه آیین نگارش و ویرایش تالیف‌ و مقاله‌های ارزشمندی در مجلات متعددی نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی منتشر کرد. این استاد فقید ادبیات، ترجمه را با برگرداندن رمان «دلدار و دلباخته» از ژرژ ساند شروع و در ادامه آثاری را از نویسندگان بزرگی مانند ژرژ پرک و گوستاو فلوبر به فارسی ترجمه کرد.


کد مطلب: 832589

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/832589/احمد-سمیعی-گیلانی-درگذشت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com