کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اسد: سیاست کشورهای غربی مبتنی بر دروغ است

26 اسفند 1401 ساعت 16:39

رئیس جمهور سوریه در گفتگو با یک رسانه روسی، سیاست های کشورهای غربی را به شدت زیر سوال برد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در گفتگو با یک شبکه روسی تاکید کرد: سیاست اروپا در تمام مسائل مبتنی بر دروغ است که پرونده سوریه یکی از آن‌هاست. اگر شما امروز دروغ نگویید، غربی نخواهید بود.

وی افزود: مردم سوریه و ترکیه اختلافی با یکدیگر ندارند. مشکل از سوی سیاستمداران ترکیه است چراکه آن‌ها زیاده‌خواهی‌های خاص خود را دارند و می‌خواهند آن را در ترکیه محقق کنند. تنها زلزله‌ای که سیاست‌های ترکیه را تغییر خواهد داد، انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است. این برای آن‌ها یک زلزله است.

اسد تاکید کرد: ما برای دیدار با اردوغان شروطی مطرح نکردیم. مسئله خروج از خاک سوریه یک مسئله ملی است، نه سیاسی. اولویت، خروج نیروهای خارجی و غیرقانونی است، منظور من نیروهای ترکیه و آمریکاست. اولویت اردوغان انتخابات است و نه چیز دیگر اما برای سوریه، اولویت خروج آن‌ها و بازگردانی حاکمیت به حالت عادی است.

رئیس جمهور سوریه در ادامه گفت: اگر خروج از سوریه باعث پیروزی اردوغان در انتخابات خواهد شد، ما مشکلی نداریم. اگر شروط رعایت شود، هیچ زمان مشخصی برای دیدار با اردوغان وجود نخواهد داشت و ممکن است این دیدار امروز باشد یا فردا. مسئله زمان نیست.

وی افزود: من فکر نمی‌کنم که کسی در جهان بتواند اردوغان را ضمانت کند. کسی نمی‌داند که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه چه چیزی رخ خواهد داد.

بشار اسد تاکید کرد: سفر رئیس ستاد کل آمریکا به شمال سوریه نشان می‌دهد آمریکا بزرگترین کشور سرکش در جهان است. گروهی از کُردهای ملی‌گرا هم وجود دارند، اما هر طرف یا گروه یا فردی که برای یک گروه خارجی کار کند، خائن و جاسوس است.

وی افزود: اعلام ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین یک غافلگیری خوب بود. صحبت از اینکه روابط سوریه و ایران باید قطع شود با ما مطرح نشده است. وفاداری ایران و سوریه عمری چهار دهه‌ای دارد و این مسئله در کشورهای عربی دیگر یک مشکل نیست. توافق عربستان سعودی و ایران باید بر منطقه نیز به طور کلی بازتاب مثبت داشته باشد. شکی نیست که این مسئله بر سوریه نیز تأثیرگذار خواهد بود. اما اینکه چگونه، سخت است الان مشخص کنیم.

رئیس جمهور سوریه در ادامه در ارتباط با حملات رژیم صهیونیستی علیه تمامیت ارضی سوریه، گفت: اسرائیل حملاتش را متوقف نکرده است. آن‌ها از سال ۲۰۱۳ اوضاع را برهم می‌زنند و با همکاری آمریکا داعش را وارد میدان کردند. اسرائیل با تروریسم عجین است و این چیز عجیبی نیست که این کار را بکند.

وی درباره موضوع سیاست خارجی و روابط دمشق با کشورهای جهان عرب نیز گفت: ما هیچ‌گاه روابطمان را با کشورهای عربی قطع نکردیم. تحرکاتی در کشورهای عربی از طریق مطرح‌کردن یک سری ایده آغاز شده است. ما منتظر گام‌ها برای اجرایی شدن این ایده‌ها در زمینه بحران سوریه هستیم.

بشار اسد تصریح کرد: ما در جهانی چندقطبی به سر می‌بریم که در حال شکل‌گیری است. ایالات متحده دیگر به خودش به‌عنوان یک قطب مسلط بر جهان نگاه نمی‌کند. آمریکا دارد هیمنه مطلق خود را بر بازارها و دیگر چیزها از دست می‌دهد.


کد مطلب: 832306

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/832306/اسد-سیاست-کشورهای-غربی-مبتنی-دروغ

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com