جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

طعنه اولیانوف به دیدار گروسی و مالی بدون کوچک‌ترین اشاره به برجام

پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۸
کد مطلب: 832262
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، از عدم اشاره به برجام در دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نماینده آمریکا در امور ایران انتقاد کرد.
طعنه اولیانوف به دیدار گروسی و مالی
به گزارش جهان نيوز، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با اشاره به ملاقات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، از عدم پرداختن به موضوع احیای برجام در این دیدار انتقاد کرد.

مالی در توییتر نوشت: جلسه سازنده با رافائل گروسی، که صمیمانه دومین دوره تصدی‌اش را تبریک می‌گویم. ما درباره جلسات اخیر او در تهران حرف زدیم و از تلاش‌هایش برای تعامل با ایران درباره مسائل هسته‌ای حائز اهمیت برای آژانس، استقبال کردم. توافق کردیم که همچنان در تماس بوده و بر لزوم پایبندی ایران به تعهداتش به آژانس و تسهیل هرگونه دسترسی که آژانس آن را ضروری می‌داند، تاکید کردیم.

اولیانوف در واکنش به پیام توییتری نوشت: حتی یک کلمه هم درباره برجام رد و بدل نشد. به منظور جلوگیری از خطر بالای تشدید غیرقابل مهار تنش، یک نفر باید آمریکا را برای نهایی کردن مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای وارد مذاکره کند.

برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» در سال ۲۰۱۵ با هدف از بین بردن نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران، بین تهران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد امضا شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یک‌طرفه از این توافق خارج شد. جو بایدن، رئیس جمهور کنونی این کشور، بارها مدعی شده که واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با تهران تمایل دارد. روسیه، انگلیس، آلمان، چین، آمریکا و فرانسه از آوریل ۲۰۲۱ مذاکرات با ایران را در وین با هدف احیای برجام به فرمت اولیه آن، آغاز کرده‌اند.

گروسی ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲(۱۹ آبان) گفته بود که مذاکرات با نمایندگان ایران در پایتخت اتریش به نتیجه نرسیده است. با این حال، او ششم مارس ۲۰۲۳(۱۵ اسفند) پس از بازگشت از تهران، در نشستی مطبوعاتی نسبت به ادامه مذاکرات با ایران از جمله مذاکرات سطح بالا درباره سطوح غنی‌سازی اورانیوم، ابراز امیدواری کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هفته گذشته برای چهار سال دیگر در این سمت ابقا شد، همچنین از سفر تیم فنی این سازمان به تهران طی چند روز آینده خبر داده است.
https://jahannews.com/vdcaiunau49neu1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaiunau49neu1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *