کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کنعانی:

به طور جدی پیگیر آزادی پول‌های بلوکه شده ایران هستیم/ مانعی برای دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در دو کشور نیست/ آماده تبادل زندانیان با آمریکا هستیم

22 اسفند 1401 ساعت 11:49

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: هم در ارتباط با زندانیان و هم بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا، گفت‌وگوها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد.


به گزارش جهان نیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۲ اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با اشاره به ۲۲ اسفند ماه و روز بزرگداشت شهدا یاد شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و شهدای امنیت و مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای، رسانه و شهدای دیپلمات را گرامی داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ پرسشی در خصوص اظهارات حسین امیرعبداللهیان درباره توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و ادعای آمریکا مبنی بر اینکه چنین توافقی وجود ندارد و خوشبین بودن به توافق با آمریکا، اظهار داشت: در مورد موضوع زندانیان وزیر امور خارجه دیروز به این موضوع اشاره کرد و من بعد از واکنش تعجب برانگیز طرف‌ آمریکایی در این خصوص توضیحات تکمیلی دادم. 

کنعانی اضافه کرد: برای ما آنچه حائز اهمیت است این است که روند مذاکرات باید به نتایج عملی لازم منتهی شود. ایران بارها و بارها تأکید کرد و در عمل هم نشان داد که به دیپلماسی به عنوان بهترین مسیر برای حل و فصل اختلافات و رفع مشکلات اعتقاد راسخ و عملی دارد و در مسیر عمل هم پایبندی خودش را نشان داده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: هم در ارتباط با زندانیان و هم بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا، گفت‌وگوها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد. در برخی موضوعات از جمله زندانیان قبلا به توافق رسیدیم و در ماه مارس سال میلادی گذشته توافق مکتوبی شکل گرفت که از سوی نماینده رسمی دولت آمریکا نیز امضا شد.

طرف آمریکایی در یک مرحله پذیرفت که این موضوع بدون ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام شود و مبادله صورت گیرد و در مقطع دیگری آن را به روند مذاکرات هسته‌ای گره زدند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همانطور که اعلام کردیم آمادگی داریم این کار به عنوان موضوع انسانی صورت بگیرد. مشکلات فنی آمریکا به خودش ارتباط دارد. در این موضوع در صورت برخورد واقع بینانه طرف آمریکایی موضوع مبادله زندانیان به عنوان موضوع کاملا انسانی قابل انجام است. 

وی گفت: درباره روند مذاکرات هسته‌ای با توجه به سابقه سوء عدم التزام و پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش ایران همانطور که باره گفته معتقد به ضرورت اخذ تضمین‌های قابل راستی آزمایی جهت کسب اطمینان از پایبندی دولت آمریکا به توافق جدید است و در این مسیر کار را دنبال خواهیم کرد.

کنعانی درباره توافق ایران و عربستان افزود: این توافق نتیجه یک سال و نیم تلاش و مذاکره بود. دوره‌های مختلفی از گفت‌وگوی دوجانبه بین ایران و عربستان با نقش آفرینی و میزبانی مثبت برخی کشورها انجام شد از جمله پنج دور نشست دوجانبه در بغداد و سه دور نشست دوجانبه به میزبانی عمان در مسقط. قبل از سفر آقای شی به ریاض و قبل از سفر آقای رئیسی به پکن در ضمن گفت‌وگوها و مشورت های دیپلماتیک ایران و عربستان ایده‌ها و پیشنهاداتی هم مطرح بوده است. ما در چارچوب ایده‌هایی که طرف چینی مطرح کرد و قبلا گفت وگوهایی را داشتیم با این ایده از سوی چین مواجه شدیم که همزمان با سفر آقای رئیس جمهور به پکن نمایندگانی از دو کشور ایران و عربستان در پکن در حاشیه سفر رئیس جمهور نشست‌های دوجانبه‌ای داشته باشند و درباره روابط دوجانبه به تصمیم گیری برسند. طرف ایرانی با اصل موضوع بر مبنای حسن نیت برای اینکه روند دیپلماتیک برای بازگشت روابط دو کشور به ریل طبیعی محقق شود موافقت کرده بود ولی معتقد بود با توجه به اهمیت سفر دوجانبه و موضوعات مختلف در قالب این سفر با دولت چین داریم گفت‌وگوهای ایران و عربستان به بازه زمانی مناسب دیگری موکول کنیم.

وی ادامه داد: در زمان سفر و حضور آقای رئیسی در پکن در دیدار خصوصی دو رئیس جمهور ایران و چین در خصوص این موضوع مجددا گفت‌وگو شد و شی پیام طرف سعودی را به رئیس جمهور منتقل کرد. در همین چارچوب علاوه بر گفت‌وگوهای دو رئیس جمهور گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و چین به تفصیل انجام و ابعاد موضوع مورد توافق قرار گرفت. به دلیل اینکه بخش مهمی از موضوعات جاری در گفت‌وگوها بین ایران و عربستان مرتبط با مشکلات امنیتی بود توافق شد گفت‌وگوی جدید در سطحی بالاتر از گفت‌وگوهایی که قبلا در بغداد و مسقط انجام شده بود صورت بگیرد و در همین چارچوب توافق شد گفت‌وگو در سطح دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و همتای عربستانی آن انجام شود. البته در ترکیب هیأت دیگر مسؤولان ذیربط دو کشور از حوزه‌های سیاسی، امنیتی و نظامی از جمله دو مدیرکل ذیربط وزارت خارجه حضور داشتند.

کنعانی ادامه داد: در این گفت‌وگوها در خصوص موضوعات مختلف مورد اهتمام دو کشور که می‌توانست گره‌گشای ازسرگیری روابط دو کشور باشد انجام شد و با حسن نیتی که در دو طرف وجود داشت و نقش آفرینی بسیار مثبت دولت چین طرفین به از سرگیری روابط دو کشور رسیدند و توافق انجام شد که بلافاصله بعد از امضای توافق روابط دو کشور از سرگیری شود و حداکثر تا سقف دو ماه امضای بیانیه سفارتخانه ها در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌ها بازگشایی شوند.

وی بیان کرد: وزارت خارجه‌های دو کشور در حال فراهم کردن دیدار و تماس وزرای خارجه دو کشور هستند و امیدواریم این دیدار در آینده نزدیک شکل بگیرد. درباره مکان دیدار توافقات انجام شده و اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت. مانعی برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم دو وزیر خارجه در دو کشور وجود ندارد و در کانال‌های دیپلماتیک این روند انجام خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: لازم است از نقش ارزنده و قابل تقدیر دو کشور عراق و عمان نقش بسیار سازنده‌ای داشتند و میزبان هشت دور گفت‌وگوهای هیأت‌های دو کشور بودند قدردانی کنم چرا که تلاش این دو کشور و نقش مکمل و انتهایی دولت چین در این زمینه در دستیابی دو کشور ایران و عربستان به ازسرگیری روابط سیاسی بسیار حائز اهمیت بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی از نقش ارزنده چین در این توافق قدردانی کرد و افزود: نقشی که دولت چین ایفا کرد حائز اهمیت است و نشان داد دولت چین با نگاه توأم با حسن نیت برای کمک به صلح و ثبات در منطقه و آسیا می‌تواند ایفا کند از این ظرفیت با توان خوب استفاده کرد و با میزبانی از هیأت‌های دو کشور در پکن و زمینه‌سازی‌های قبلی توأم با حسن نیت و مبادله پیام‌ها توانست زمینه برگزاری این نشست موفق را در پکن فراهم کند. این نقش‌ها از منظر ایران قابل تقدیر است. ایجاد صلح و ثبات در منطقه به امنیت جمعی منطقه کمک می‌کند.

وی گفت: توافق ایران و عربستان می‌تواند آثار مثبت در زمینه‌های مختلفی داشته باشد هم در زمینه کمک به بازگشت طبیعی مناسبات ایران و عربستان سعودی به ریل طبیعی خودش و فعال سازی مجدد ظرفیت‌های بالای دو کشور در زمینه‌های مختلف.

این موضوع تاثیرات مطلوبی بر تقویت همکاری و همگرایی مشترک در منطقه برای کمک به تحکیم صلح و ثبات در منطقه به ویژه در حوزه راهبردی خلیج فارس دارد. چین از ایجاد ثبات در غرب آسیا و خلیج فارس منافع قابل توجهی را کسب می‌کند. نقش دولت چین به زمینه سازی برای تامین منافع همه طرف‌های ذیربط از جمله چین کمک می‌‌کند . این توافق پیامدهای مثبتی هم در حوزه مسائل و موضوعات مورد توجه بین‌المللی دارد.

کنعانی افزود: نقش دولت چین عام المنفعه‌ای بود که می‌تواند با برداشتن گام‌های تکمیلی در منطقه کمک کند.

وی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: در بحث مذاکرات از طریق واسطه‌هایی که در حال ایفای نقش هستند پیام‌های متعددی بین دو کشور رد و بدل می‌شود هم در بحث زندانیان پیش از این توافق مکتوب از طریق واسطه امضا کردیم. طرفی که تکذیب می‌کند دولت آمریکاست. به مواضع پرایس سخنگوی وزارت خارجه شما را ارجاع می‌دهم که مروری بر مواضع خود در نشست‌های خبری خود کند. سؤال من از طرف آمریکایی این است آیا آمریکا در خلأ روی این موضوع کار می‌کند یا از طریق واسطه‌ها.

در مذاکرات رفع تحریم‌ها دیپلماسی فعال است و واسطه‌ها فعال هستند. آیا مشکلات آمریکا به موضوعات داخلی آمریکا و رقابت‌های درونی برمی‌گردد.

وی گفت: دیپلمات‌ها همواره خوشبین هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره از سرگیری روابط ایران و بحرین گفت: دیپلماسی نتیجه خود را به خوبی نشان داده است. ازسرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان نشان دهنده موثر بودن و موفق بودن راهکار دیپلماتیک برای رفع سوء تفاهمات و گام گذاشتن در مسیر جدید برای توسعه مناسبات بر مبنای منافع و مصالح مشترک خوشبختانه بازخوردهای مثبتی که این توافق در زمینه های مختلف نشان داد و استقال گسترده تعداد قابل توجه کشورها در حوزه‌های مختلف جغرافیایی از جمله منطقه نشان دادند نشانگر این است که این تحول مهم دیپلماتیک می‌تواند آثار و پیامدهای مثبتی در مناسبات منطقه‌ای ایران و کشورهای حاضر در این جغرافیایی و از جمله بین ایران و دیگر کشورها بگذارد.

وی افزود: روابط ایران و بحرین از این قاعده مستثنی نیست اراده سیاسی ایران با تاکید بر همسایه محوری و سیاست همسایگی و گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و حوزه آسیا دلیلی بر وجود اراده سیاسی مثبت ایران برای دستیابی به نتایج عملی در این مسیر است خوشبختانه با فضای مثبتی که در منطقه شاهدیم این تحول مثبت می‌تواند در قبال دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین اتفاق بیفتد باید به مسیر دیپلماسی اعتماد بیشتری کنیم و در این مسیر گام برداریم.

وی در پاسخ به پرسشی عنوان کرد: آزادسازی دارایی‌های ایران یکی از موضوعات مورد توجه ماست که با اهتمام جدی در حوزه‌های سیاسی قابل پیگیری است. راجع به اصل بلوکه کردن این پول ها معترضیم و اقدام غیرقانونی است و دولت آمریکا چنین حقی را ندارد در ارتباط با مناسبات دوجانبه و قانونی و رسمی ایران و دیگر کشورها مداخله و از ابزارهای غیرقانونی برای ایجاد خلل در مناسبات پولی و مالی ایران و دیگر کشورها مانع ایجاد کند. ایران در مذاکراتی که در حال انجام است این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و امیدوار است در روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیک شاهد آزادسازی این دارایی‌ها باشیم. روند را مثبت می‌دانیم و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

وی همچنین گفت: در ارتباط با عراق روند مناسبات ما در مجموع از این قاعده مستثنی است چارچوب‌های خوبی برای مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور داریم. دولت عراق متعهد و ملتزم است و همواره تلاش‌های حداکثیری انجام داده که فشارهای دولت آمریکا را حل و فصل کند. در مورد عراق مکانیسم‌ها و چارچوب‌های خود را داریم و همکاری‌های مالی و پولی ما در چارچوب‌های مورد توافق ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره یمن اظهار داشت: امیدواریم این توافق نتایج مثبتی در موضوع یمن داشته باشد. موضوع یمن و تصمیم گیری درباره مسائل این کشور در اختیار خود یمن است. از ابتدای جنگ در یمن معتقد بودیم جنگ راهکار نیست و خسارت برای یمن، عربستان و کل منطقه خواهد بود. در موضوع یمن معتقدیم در ارتباط با تحولات این کشور خود یمنی‌ها تصمیم می‌گیرند. 

وی درباره سفر رئیس جمهور بلاروس بیان کرد: این سفر به دعوت آیت‌الله رئیسی انجام شده است و مجموعه‌ای از اسناد نیز برای امضا آماده شده از جمله در زمینه همکاری‌های تجاری و صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و ترانزیت جاد‌ه‌ای که موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت برای ایران و بلاروس است به دلیل مزیت‌های ژئوپلتیکی ایران و در بحث همکاری‌های قضایی و فرهنگی و بحث استاندارد که کمک کننده همکاری‌های تجاری است. خوشبین هستیم این سفر پرباری باشد که زمینه تقویت بیش از پیش مناسبات دو کشور را فراهم کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات ایران و اردن اظهار داشت: گفت‌وگوهای سیاسی ایران و اردن متوقف نبوده است. در نشست بغداد ۲ شاهد گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با پادشاه اردن بودیم. فضای مثبتی که بعد از احیای روابط سیاسی ایران و عربستان شکل گرفته می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روابط با دیگر کشورها از جمله اردن بگذارد و در این زمینه محدودیتی قائل نیستیم. هم رابطه سیاسی بین دو کشور برقرار است و تماس‌ها و گفت‌وگوها در سطوح مختلف برگزار شده است. ایران مبتنی بر رویکرد اصولی خود که تقویت مناسبات با همسایگان مرزی و منطقه‌ای است برای توسعه روابط با اردن آمادگی داریم و باید روند آتی را دنبال کند.

وی در پاسخ به سؤالی از نقش خوب دولت عراق در بحث مناسبات ایران و عربستان تشکر کرد و گفت: دولت عراق زمینه ساز و بنیانگذار مذاکرات روابط ایران و عربستان بود. مقصود دولت عراق که با نقش آفرینی سیاسی و استفاده از ظرفیت‌ها زمینه این روابط را فراهم کند محقق شد. دولت عراق به مقصود خود دست یافته است. شمخانی از پکن در تماس با نخست‌وزیر عراق و هم در تماس امیرعبداللهیان با همتای عراقی از نقش دولت عراق قدردانی شد. جایگاه دولت عراق در این زمینه حائز اهمیت بود و سهم و نقشی که ایفا کند محل قدردانی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مسائل مربوط به خلع سلاح گروه‌های تجزیه طلب و تروریستی در اقلیم کردستان عنوان کرد: نتایج مذاکرات به تشکیل کمیته عالی امنیتی شد که مسؤول پیگیری مسائل مربوط به مرزهای دو کشور است. ایران از یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌‌کند. تأکید مجدد ایران این است که به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام بگذاریم. دولت عراق به عنوان مسؤول ایجاد امنیت و کنترل مرزها به مسؤولیت‌های خود عمل کند و دولت عراق را مسؤول برقراری امنیت در مرزها و از جمله اقلیم کردستان عراق می‌دانیم. معتقد به ضرورت خلع سلاح این گروه‌ها هستیم که باید دولت عراق به توافقات گذشته عمل کند و شاهد فعالیت مسلحانه و اردوگا‌ه‌ها و نباشیم و مجرمانی که تحت تعقیب هستند تحویل داده شوند.

وی درباره افتتاح سفارت ایران در لیبی و سفارت لیبی در تهران گفت: گفت‌وگوهای خوبی بین ایران و دولت لیبی برقرار است اخیرا در دیدار سفیرغیرمقیم ما با وزیر خارجه لیبی در سفر سفیر ما با طرابلس در خصوص موضوعات مورد اهمتام دوجانبه از جمله از سرگیری سفارتخانه‌ها گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و در مسیر خوبی هستیم و بررسی‌های مقدماتی انجام شده و امیدواریم شاهد فعالیت‌های سفارتخانه‌های دو کشور باشیم.

کنعانی درباره سفر علی باقری به مسقط اظهار داشت: سفر ایشان به مسقط به منظور مشارکت و برگزاری نهمین دور مشورت‌های سیاسی بین ایران و عمان انجام شده و در این ارتباط علاوه بر برگزاری این نشست با همتای عمانی با وزیر خارجه عمان دیدار خوبی داشت و موضوعات دوجانبه و مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو قرار گرفت. از جمله در ارتباط با تحول مثبت در مناسبات ایران و عربستان گفت‌وگو شده است. با توجه به جایگاه عمان در ارتباط با موضوعات مهم مورد توجه ایران، کاملا طبیعی است در این نشست‌ها در ارتباط با موضوعاتی که عمان نقش آفرینی کرده گفت‌وگو می‌کنیم. مسیر دیپلماسی باز است و هم به آن اعتقاد داریم .

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر تلاش چین برای انجام گفت‌وگوی ایران با شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت: موضع ایران استقبال از هرگونه تحرک دیپلماتیکی است که می‌تواند به همگرایی سیاسی در منطقه کمک کند. 
 
در حال تکمیل...


کد مطلب: 831921

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/831921/طور-جدی-پیگیر-آزادی-پول-های-بلوکه-شده-ایران-هستیم-مانعی-دیدار-وزرای-خارجه-عربستان-دو-کشور-نیست-آماده-تبادل-زندانیان-آمریکا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com