سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۱

برای آشپز شدن چه رشته‌ای باید خواند؟

يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 831798
برای آشپز شدن چه رشته‌ای باید خواند؟
در گذشته، شغل آشپزی، مهارتی تجربی محسوب می‌شد؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از آشپزان و سرآشپزان به‌صورت تجربی این شغل را یاد گرفته و به این حرفه وارد می‌شدند.

اما در حال حاضر، نگاه جامعه و افراد آن به مقوله غذا و آشپزی متفاوت شده است.

معمولا مردم هر جامعه‌ای دوست دارند با فرهنگ غذایی کشورهای دیگر (همچون ایتالیا، ترکیه، انگلیس و ...) آشنا شده و غذاهایی با سبک‌های گوناگون را امتحان کنند.

از سویی دیگر، صنعت غذا و آشپزی در حوزه‌های مختلفی مانند گردشگری، هتلداری و سلامت و پزشکی اهمیت پیدا کرده و به صنعتی مهم و پولساز تبدیل شده است.

در نتیجه، اکنون، رشته آشپزی به‌صورت کاملا تخصصی و آکادمیک تدریس می‌شود.

با تخصصی‌شدن این رشته، یکی از سوالات متداول افراد علاقه‌مند به آشپزی این است که برای آشپز شدن چه رشته‌ای باید خواند؟ به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم علاوه بر بررسی آینده شغلی این رشته، به شرح چگونگی ورود به رشته تحصیلی آشپزی در هنرستان و دانشگاه بپردازیم.
 

آینده شغلی فارغ‌التحصیلان رشته آشپزی در ایران


همان‌طور که گفته شد، در سال‌های اخیر، تقاضا برای استفاده از رستوران، کافه و هتل، افزایش چشمگیری داشته و روزبه‌روز بر تعداد این مکان‌ها اضافه می‌شود.

به دنبال آن، نیاز به استخدام آشپز و سرآشپز نیز افزایش‌یافته که به‌عنوان نمونه می‌توان به تعدد آگهی های استخدام آشپز در هتل های تهران اشاره کرد.

بنابراین، می‌توان آینده شغلی مناسبی را برای فارغ‌التحصیلان این رشته پیش‌بینی کرد.

افرادی که دوره آشپزی را گذرانده یا در این رشته، تحصیل می‌کنند، می‌توانند پس از کسب مهارت، در مکان‌های مختلفی همچون مرکز تهیه غذا، آشپزخانه صنعتی، کافه، رستوران و هتل مشغول به کار شوند.

این افراد می‌توانند پس از دستیابی به مهارت و تجربه کاری، به‌عنوان سرآشپز یا مدیر آشپزخانه به فعالیت بپردازند.

علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند مدیریت رستوران را برعهده گرفته و به‌صورت کیترینگ با شرکت‌ها و ادارات گوناگون همکاری نمایند.

فارغ‌التحصیلان رشته آشپزی در دانشگاه دولتی یا غیردولتی، یا افرادی که دارای مدرک گواهینامه مربیگری از سازمان فنی و حرفه‌ای هستند، می‌توانند به تدریس رشته قنادی و آشپزی در آموزشگاه‌های مختلف بپردازند.

افراد فعال در این حوزه، می‌توانند در صورت داشتن سرمایه کافی، به‌صورت مستقل، مکانی مختص به تهیه و توزیع غذا همچون کافه، رستوران یا مرکز تهیه غذا راه‌اندازی کنند.

آشپزها و سرآشپزهای ماهر و باسابقه با گذراندن دوره‌‌های موردنیاز و دریافت مجوزهای ضروری می‌توانند آموزشگاه‌ آشپزی خود را به‌صورت شخصی تاسیس کرده و به علاقه‌مندان این حوزه آموزش دهند.

فارغ‌التحصیلان این رشته که تمایل به مهاجرت دارند، می‌توانند با دریافت مدرک بین‌المللی آشپزی، موقعیت‌های شغلی مناسبی را در کشورهایی همچون کانادا و استرالیا پیدا کرده و حقوق مناسبی دریافت نمایند.

از جمله مهم‌ترین موقعیت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان رشته آشپزی مانند کاردانی و کارشناسی حرفه‌ای آشپزی و کارشناسی ارشد علوم غذایی و علوم تغذیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
  • آشپز و کمک‌آشپز مکانی‌هایی همچون رستوران، کافه، هتل و آشپزخانه کیترینگ

    سرآشپز مکانی‌هایی همچون رستوران، کافه، هتل و آشپزخانه کیترینگ

    سرآشپز شرکت‌های هواپیمایی و کشتی‌های مسافرتی و دریایی

    کارشناس پژوهش کارخانه‌های صنایع غذایی

    مدیر تولید صنایع تولید مواد غذایی

    کارمند خط تولید سازمان‌های مرتبط با صنایع غذایی

    معلم مدرسه و یا مدرس دانشگاه و آموزشگاه در رشته‌ها و دروس مرتبط با غذا و آشپزی

    موسس و مدیرعامل شرکت‌های غذایی و آموزشگاه‌ها و موسسات آموزش آشپزی

    پژوهشگر علوم مرتبط با غذاهای مختلف و آشپزی

    طراح و مجری راه‌اندازی آشپزخانه، رستوران و کیترینگ

    کارمند هتل و یا اقامتگاه‌های توریستی و تفریحی

     

چگونه در هنرستان رشته تحصیلی آشپزی را انتخاب کنیم؟


افرادی که به دنبال تحصیل رشته آشپزی در هنرستان هستند، باید پس از طی‌کردن سال نهم، در صورت کسب امتیاز موردنیاز در هدایت تحصیلی، به شاخه کاردانش وارد شوند و رشته مدیریت آشپزی و قنادی را برای تحصیل انتخاب نمایند.

این افراد باید برای آموزش دروس عملی رشته مدیریت آشپزی و قنادی، توانایی فیزیکی و حرکتی لازم را داشته باشند.

افرادی که این رشته را برای تحصیل در هنرستان انتخاب می‌کنند، علاوه بر گذراندن دروس عمومی و پایه مشترک بین تمامی گرایش‌ها، باید در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم، دروس مهارتی مختلفی از جمله آشنایی با مایکروویو، آشپز سنتی، آشپز هتل درجه 1، آشپز هتل درجه 2، قناد هتل، دسرساز سنتی، دسرساز بین‌المللی، سرآشپز کل آشپزخانه و قنادی هتل و کارورزی را با موفقیت پشت سر بگذارند.
 

چگونه در دانشگاه، رشته تحصیلی آشپزی را انتخاب کنیم؟


افرادی که در هنرستان، رشته مدیریت آشپزی و قنادی را خوانده‌اند، می‌توانند برای ادامه تحصیل رشته آشپزی در دانشگاه، این رشته را تا مقطع کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی ادامه دهند.

علاوه بر این، یک راهکار دیگر، ادامه تحصیل در رشته مدیریت هتلداری که آشپزی در زیرمجموعه آن قرار دارد، است.

این افراد قادر خواهند بود دوره‌های کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری را در رشته‌های زیر که مرتبط با رشته تحصیلی آشپزی است، بگذرانند:
 
  • کاردانی آشپزی

    کاردانی قنادی

    کاردانی پذیرایی و تشریفات

    کاردانی مهمانداری هواپیما

    کاردانی آشپزی و قنادی بین‌المللی

    کارشناسی گردشگری

    کارشناسی آشپزی ملل

    کارشناسی هتلداری

    کارشناسی آشپزی ایرانی

    کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری

    کارشناسی ارشد مدیریت هتلداری

    کارشناسی ارشد علوم غذایی

    کارشناسی ارشد علوم تغذیه

    دکتری تخصصی علوم تغذیه در حوزه‌های مختلف

     
از جمله دروس تخصصی کارشناسی آشپزی ملل می‌توان به دروس جامعه‌شناسی غذا، فرهنگ و مزه سازی غذا، غذاهای دریایی، غذاهای گیاهی، مدیریت کنترل هزینه غذا، سلیقه سازی در رستوران و رستوران فرامدرن، حقوق مشتری و ارتباطات، نوآوری در رستوران، آشپزی کشورهای آسیای شرقی و آشپزی کشورهای اروپایی اشاره کرد.
 

چگونه بدون تحصیل در هنرستان و دانشگاه، مدرک آشپزی بگیریم؟


یک راهکار مناسب برای افراد علاقه‌مند به شغل آشپزی که در رشته دیگری تحصیل کرده‌اند و یا علاقه‌ای به تحصیلات دانشگاهی ندارند، حضور در کلاس و دوره‌های رشته آشپزی در فنی حرفه ای است.

این افراد می‌توانند کلاس آشپزی را در آموزشگاه‌های زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای بگذرانند و درصورتی‌که این دوره را با موفقیت پشت سر بگذرانند، مدرک معتبر آشپزی با اعتبار در سطح بین‌المللی دریافت کنند.
 

جمع‌بندی و سخن پایانی


در این مقاله به بررسی آینده شغلی فارغ‌‌التحصیلان رشته آشپزی در ایران پرداختیم و چگونگی تحصیل این رشته در هنرستان و دانشگاه را شرح دادیم.

علاوه بر این، به این نکته اشاره کردیم که چگونه می‌توان بدون تحصیل در هنرستان و دانشگاه، مدرک آشپزی را دریافت کرد.

همان‌طور که مشاهده کردید، شغل آشپزی در حال حاضر، به یکی از شغل‌های پرتقاضا تبدیل شده است و افراد علاقه‌مند می‌توانند با کسب مهارت در این رشته از طریق روش‌هایی مانند تحصیل در رشته مدیریت آشپزی و قنادی در هنرستان، تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های مرتبط و شرکت در کلاس آشپزی، موقعیت‌های شغلی مناسبی پیدا کرده و مشغول به کار شوند.
https://jahannews.com/vdcdnf0jjyt0s56.2a2y.html
jahannews.com/vdcdnf0jjyt0s56.2a2y.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نام نویسنده رو از کجا باید پیدا کنم