چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱۸

توئیت امیرعبداللهیان درباره توافق ایران و عربستان

جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب: 831602
وزیر امور خارجه با بیان اینکه بازگشت روابط طبیعی ایران و عربستان ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلام قرار می‌دهد، تصریح کرد: سیاست همسایگی با قوت در مسیر درست پیش می‌رود.
توئیت امیرعبداللهیان درباره توافق ایران و عربستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) ۱۹ اسفند ماه و در پی توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک در توئیتر نوشت: بازگشت روابط طبیعی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلام قرار می‌دهد.
وی افزود: سیاست همسایگی به عنوان محور کلیدی سیاست خارجی دولت سیزدهم، با قوت در مسیر درست پیش می‌رود و دستگاه دیپلماسی فعالانه در پس تمهید گام‌های بیشتر منطقه‌ای است.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی امروز در پکن توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.  امروز  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

این بیانیه می‌افزاید: در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)،‌ عصر امروز (جمعه)، در گزارشی بیانیه سه‌جانبه ایران، عربستان سعودی و چین درباره ازسرگیری روابط دوجانبه تهران و ریاض در آینده نزدیک را تایید کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این از بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها استقبال کرده و گفته بود: هیچگاه در قطع روابط با هیچ کشوری در جهان اسلام از جمله عربستان سعودی پیشقدم نبوده‌ایم و از بازگشت روابط دیپلماتیک دو کشور به حالت طبیعی و افتتاح سفارتخانه‌ها در چارچوب گفت‌وگوهایی که خواهیم داشت، استقبال می‌کنیم.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بعد از قطعی روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴ که یکجانبه از سوی عربستان و در پی تجمع مقابل سفارتخانه این کشور در تهران و ورود به این سفارتخانه و همچنین سرکنسولگری عربستان در مشهد در واکنش به اعدام شیخ نمر، قطع شد از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کردند که چهار دور آن در سال گذشته برگزار شد، گفت‌وگویی که چارچوب آن به گفته فؤاد حسین وزیر خارجه عراق بین دستگاه‌های امنیتی دو کشور بوده است و دور پنجم هم در نخستین روز دومین ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.
https://jahannews.com/vdchvzn6i23nx-d.tft2.html
jahannews.com/vdchvzn6i23nx-d.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یعنی سعودی اینترنشنال از فهرست تروریستی خارج شد ؟ و یمن هم بیخالش ؟ بن اره هم دیگه نباید گفت . این عالی است
Ali
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا سوالات زیادی در ذهن من است
اما جوابی برایش پیدا نمی کنم.
حوثی ها. یمن. اینترنشنال. حزب الله و....
امیدوارم کسی توضیح مناسبی بدهد.
Iran, Islamic Republic of
انشالله این روزنه امیدی برای پایان جنگ یمن و ارامش صلح وامنیت در یمن شود
Ali
Iran, Islamic Republic of
فکر می کردم فقط من ناراحت و نگران هستم. اما پیامهای دوستان رو که مطالعه می کردم دیدم همه مثل من از این تفاهم راضی نیستند.
Iran, Islamic Republic of
این که اسراییلی ها راخشمگین کرده یعنی کار درست وراه صحیح بوده و به امید خدا یمن در صلح وپیروزی به برکت این توافق برسد
Ali
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اسراییلیها از برجام هم خمشگین بودن
Romania
برجام هم اسراییل را ناراحت کرده بود.
Azerbaijan
جالب شد..
جواد
Iran, Islamic Republic of
محدویت فقط برای مردم است رئیس خارجه چگونه
توئیت میزند .
علی
United Kingdom
مرگ بر وهابیت
Iran, Islamic Republic of
یعنی الان مشکل اعدام شیخ «محمدباقر نمر النمر» روحانی برجسته شیعیان عربستان یا حمله به یمن یا شبکه ایران اینرنشنال حل شد رفت پی کارش؟
Iran, Islamic Republic of
میشه بفرمایید چرا علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بجای وزارت فخیمه شما پیگیر کار باشند؟
Iran, Islamic Republic of
خباثت و خسارتهای شبکه سعودی{ایران اینترنشنال} در همین فتنه اخیر و جنگ ترکیبی چه زود فراموش شد؟
Iran, Islamic Republic of
همش بخاطر یک مشت دلار؟
Iran, Islamic Republic of
آشتی دو کشور مسلمان با میانجیگری کشور کمونیستی جالب است نه ؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کاش وقتی عربستان انتظار دارد ایران در آنجا دخالت نکند عربستان هم و شورای همکاری .. هم علیه ایران و جزایر ایرانی خلیج فارس بیانیه ندهند