پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

روند ریزشی قیمت دلار ادامه دارد؟

دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب: 831234
رئیس کانون صرافان در خصوص روند کاهش نرخ ارز در بازار گفت: اگر عرضه ارز در سامانه نیمایی طبق دستور بانک مرکزی به سرعت توسط پتروشیمی ها اجرایی شود و پتروشیمی‌ها به صرافی مجاز تحت نظر بانک مرکزی ارز بدهند باز هم شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود.
روند ریزشی قیمت دلار ادامه دارد؟
به گزارش جهان نيوز، قیمت دلار طی روزهای اخیر در بازار آزاد ریزشی بوده است. دلار که نرخ ۶۰ هزار تومان را نیز به خود دید طی چند روز اخیر،‌ کاهش قیمت زیادی را تجربه کرده است به طوری که قیمت آن به حدود ۵۰ هزار تومان رسید. این کاهش قیمت در بازار نشان از فاز انتظاری معامله‌گران ارز دارد.

کامران سلطانی زاده، رئیس کانون صرافان در این باره به همشهری آنلاین گفت: کف نرخ دلار در بازار رسمی با توجه نرخ خرید ارز از صادرکنندگان توسط بانک ملی حدود ۴۴ هزار تومان است و قطعا هرگونه کاهش بیشتر از این زمانی محقق می شود که این نرخ تغییر پیدا کند.

رئیس کانون صرافان به ۳ پیش شرط برای کاهشی شدن نرخ ارز در بازار اشاره کرد و گفت: اگر امکان معاملات صرافی ها و صادرکنندگان  با نرخ توافقی مجدد فعال شود به دلیل توافقی شدن نرخ، صادرکنندگان تمایل بیشتری به عرضه نشان خواهند داد. همچنین سرعت عمل بیشتری در معاملات توافقی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر پتروشیمی ها  ارز مورد نیاز صرافی ها را به سرعت در اختیار آنها بگذارند و با حجم قابل ملاحظه ای عرضه کنند. همچنین  صرافی های بانکی هم که عمده خریداران بلوک های بزرگِ ‌خرید ارز پتروشیمی ها محسوب می شوند، بتوانند عرضه ارز به صرافی های تضامنی در چهارچوب قوانین ارز را سرعت دهند، عرضه ارز تقویت و ارز در بازار توزیع خواهد شد و قطعا در پیش گرفتن چنین روندی نرخ ارز در بازار را تا پایان سال کاهشی خواهد کرد.

سلطانی زاده دلیل اصلی کاهش نرخ دلار در بازار آزاد را فعالیت مجدد ارزی در صرافی هایی اعلام کرد که عملا بسته شده بودند، همچنین ‌دستورالعمل عرضه ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما به همه صرافی ها. وی با بیان این موضوع گفت: از آنجا که کل صرافی ها به مردم ارز می فروشند و ارز موجود در بازار دیده می شود و عملا ارز در تمام کشور در چرخه صرافی ها عرضه می شود و در دسترس است ما شاهد کاهش نرخ در بازار هستیم.

رئیس کانون صرافان همچنین گفت: نکته قابل تامل اینکه صادر کننده تمایل برای عرضه دارد منتها با توجه به محدودیت نرخ به صورت دستوری در سامانه نیما برای درهم، بسیاری از صادر کنندکان در انتظار اصلاح نرخ مانده اند. اگر نرخ توافقی در سامانه نیما و یا سقف نرخ با حاشیه نزدیک تری از نرخ واقعی معین شود شاهد افزایش سقف عرضه خواهیم بود.

قطعنامه شورای حکام و تاثیرش بر قیمت دلار
تحلیلگران می گویند بازار ارز اکنون در انتظار نتیجه نشست شورای حکام درباره ایران است. برخی معامله‌گران انتظار دارند که نوسان دلار پس از نشست شورای حکام به شکل معناداری افزایش پیدا کند و بازار از وضعیت مدارا خارج شود، اما سلطانی زاده معتقد است آنقدری که عرضه ارز به درستی در سیستم صرافی های سراسر کشور اهمیت دارد، نشست شورای حکام و خروجی آن نمی تواند بازار تحت الشعاع قرار دهد.

رئیس کانون صرافان در این باره گفت: ایران بیش از ۱۰ سال است که در شرایط تحریم قرار دارد و دشمن در این سال ها تمام توانش را برای ضربه زدن به کار گرفته است. لذا دیگر نباید نگران اقداماتی از این دست باشیم، لذا اگر توزیع ارز در صرافی به شکل درست انجام شود، بازار مدیریت خواهد شد و تحت کنترل درخواهد آمد.
https://jahannews.com/vdcipzav5t1apr2.cbct.html
jahannews.com/vdcipzav5t1apr2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *