جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

۱۱ درصد از بودجه کشور هزینه تصادفات می‌شود

يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب: 830303
رئیس پلیس راه فراجا از اجرای طرح ویژه ترافیکی نوروز ۱۴۰۲ از چهارشنبه ۲۴ اسفند امسال تا ۱۴ فروردین سال آینده خبر داد.
۱۱ درصد از بودجه کشور هزینه تصادفات می‌شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، صبح امروز دوشنبه ۷ اسفند، جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی نوروز ۱۴۰۲ با حضور سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا و روسا و نمایندگان سازمان‌های مدیریت بحران کشور، وزارت بهداشت، اورژانس، هلال احمر. وزارت راه و شهرسازی، بیمه مرکزی، سازمان امداد و نجات، هواشناسی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، برگزار شد.

سردار حسن مومنی رئیس پلیس راه کشور در ابتدای این نشست بیان کرد: در نوروز سال گذشته بر اساس آمار، شاهد ۸ درصد افزایش جانباختگان بودیم و حدود ۹۱۰ نفر در ایام نوروز ۱۴۰۱ فوت شده‌اند.

وی افزود: در نوروز سال گذشته افزایش ۳۷ درصدی سفر‌ها را داشتیم و مطمئن هستیم که امسال نیز با توجه به شروع ماه رمضان در نوروز، قبل از شروع سال جدید با حجم بالایی از ترافیک مواجه خواهیم شد.

رئیس پلیس راه فراجا با بیان اینکه هرچه حجم تردد بیشتر باشد تصادفات کمتر می‌شود، تصریح کرد: این امر به علت اینکه سرعت خودرو‌ها پایین می‌آید، رخ خواهد داد.

وی افزود: بیشترین فراوانی تردد در نوروز ۱۴۰۱ در استان‌های تهران، البرز، مرکزی، قم و قزوین بود و در محور‌های شمالی در چالوس ۱۹ درصد افزایش تردد داشتیم و در محور هراز نیز ۳۳ درصد، فیروز کوه ۷۶ درصد و قزوین - رشت ۷۴ درصد افزایش تردد داشتیم.

سردار مومنی گفت: نکته قابل توجه این است که در مجموع در نوروز ۱۴۰۱، ۱۰۰ هزار نفر کاهش فوتی در محور‌های چالوس و هراز داشته‌ایم.

وی افزود: محور‌های بحرانی و دارای تصادف زیاد در نوروز ۱۴۰۱، شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، چابهار، خراسان جنوبی، سمنان، فارس، آذربایجان غربی، بوشهر بودند.

رئیس پلیس راه فراجا ادامه داد: در تعطیلات نوروز سال گذشته شاهد افزایش سفر به سمت استان‌های جنوبی کشور بودیم.

سردار مومنی گفت: زمان اجرای طرح ویژه ترافیکی نوروز ۱۴۰۲ از چهارشنبه ۲۴ اسفند امسال تا ۱۴ فروردین سال آینده خواهد بود.

آماده باش کامل اورژانس کشور در نوروز ۱۴۰۲
در ادامه جلسه جعفر میعادفر رئیس اورژانس کشور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی افزایش تردد‌ها را در ایام نوروز داشتیم، امسال به دلیل تقارن ماه رمضان با عید نوروز پیش‌بینی می‌کنیم تردد‌ها کاهش پیدا کند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۷ درصد ماموریت‌های ترافیکی اورژانس افزایش داشته است و سال گذشته ۳ میلیون مراجعه به بیمارستان‌ها داشتیم.

رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: ۳ هزار و ۲۰۰ پایگاه زمینی و هوایی داریم و همکارانم در ساعات پیک تردد‌ها در پایگاه‌های جاده‌ای در حالت آماده‌باش کامل هستند.

میعادفر بیان کرد: تمام مرخصی‌های پرسنل اورژانس لغو و از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین در کنار سایر دستگاه‌ها به مردم خدمت‌رسانی می‌کنیم.

اجرای نوروزی افزایش جریمه رانندگی در صورت تصویب مجلس 
در ادامه جلسه سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا بیان کرد: مسائلی مانند نوروز یا ایام دیگر که به دلیل آن اقدامات و طرح‌های ویژه‌ ترافیکی را اجرایی می‌کنیم، باید جزو اولویت‌های دولت بماند و مختص به ایام خاص در سال نشود. همین‌امسال تا به امروز ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر در تصادفات فوت کردند.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه قوانین حوزه ترافیکی بازدارنده نیست، تصریح کرد: در تمام کشورهای اروپایی مجازات‌های جایگزین برای تخلفات رانندگی وجود دارد، قوانین کشور در حوزه ترافیک اصلا بازدارنده نیست. در کشورهای اروپایی فردی که قرار است وزیر یا نماینده مجلس شود ابتدا بررسی می‌کنند که آیا فرد قانون مدار هست یا خیر سپس به وی مسئولیت می‌دهند.

وی افزود: در کشور ما فردی یک‌نفر را در تصادف می‌کشد، به افسر ما می‌گوید دیه‌اش را می‌دهم، این‌یعنی چه؟ باید قوانین حوزه راهنمایی و رانندگی اصلاح شوند.

سردار هادیانفر اظهار کرد: پیشنهاد اصلاح قوانین برای افزایش میزان جریمه تخلفات رانندگی را به دولت و مجلس پیشنهاد دادیم‌ و در صورت تصویب، در‌نوروز ۱۴۰۲ اجرایی خواهد شد.

وی افزود: نبستن کمربند ایمنی و نگذاشتن کلاه ایمنی بیشترین‌ عامل فوت هموطنان در تصادفات است.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: چند سال است در خبرگزاری‌ها در صدا و سیما در بحث عامل انسانی می‌گوییم، درست رانندگی کنید. 

وی افزود: در قانون کشورهای خارجی پیش بینی شده اگر میزان جریمه یک متخلف بیش از ارزش وسیله نقلیه‌اش باشد، باید خودروی خود را بفروشد و از انجام رانندگی محروم شود، آیا در کشور ما این اتفاق رخ می‌دهد؟ خیر.

سردار هادیانفر گفت: ۹ الی ۱۱ درصد بودجه کشور هزینه مستقیم و غیرمستقیم با تصادفات دارد، چرا باید اینگونه باشد؟ ساز و کار برای جبران خسارات تصادفات در کشور نداریم.

وی با بیان اینکه طرح‌ نوروزی ترافیکی ۱۴۰۲ با سال‌های گذشته متفاوت است، گفت: با توجه به اینکه افزایش هزینه‌های سفر متصور است، پیش بینی این است که سفرهای چادری در مناطق گرمسیر و کم بارش بیشتر اتفاق می‌افتد.

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: از آنجایی که نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان تقارن دارد، باز هم پیش بینی ما این است که انجام سفرها به شدت و میزان خودش باقی بماند.

وی افزود: در دو موج نیمه اول و دوم نوروز، شاهد وجود ترافیک جاده‌ای خواهیم بود و متناسب با این دو موج اقدامات خود را انجام خواهیم‌ داد.

سردار هادیانفر بیان کرد: ۲۴ اسفند امسال، در دانشگاه علوم انتظامی یک‌ رزمایش مشترک نمادین برای ایجاد هماهنگی دستگاه‌های امدادرسان، برگزار خواهد شد.

رئیس پلیس راهور فراجا اظهار کرد: محل‌هایی در محورهای نقاط حادثه خیز برای استقرار نیروهای امداد رسان به صورت مشترک‌ تعبیه خواهد شد تا در صورت وقوع اتفاق و سانحه‌ای، نیروهای امداد رسان به اتفاق به سرعت برای امدادرسانی حاضر شوند.

وی افزود: برای رانندگان پرخطر در سه نوبت پیامک هشدار ارسال خواهد شد.

سردار هادیانفر گفت: بحث معاینه فنی اتوبوس‌های مسافربری و خودروهای سبک تردد کننده در محورهای مواصلاتی کشور به صورت جدی مورد بررسی و نظارت ویژه قرار خواهد گرفت و در صورت تردد خودورهای فاقد برگه معاینه فنی توسط دوربین‌های ترافیکی لحظه به لحظه برایشان تخلف ثبت خواهند کرد.

سردار هادیانفر بیان کرد: بحث راهیان نور به صورت جدی مورد بررسی پلیس قرار خواهد گرفت، باید از اتوبوس‌های ایمن برای انتقال زائران و مسافران استان‌های جنوبی کشور استفاده شود.

رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: سرعت، سبقت، خستگی، خواب آلودگی و عدم توجه به جلو عامل۸۲ درصد از تصادفات نوروز ۱۴۰۱ بود.
https://jahannews.com/vdce778vxjh8xxi.b9bj.html
jahannews.com/vdce778vxjh8xxi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *