شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

آزادی ۲ زندانی از گونتانامو پس از ۲۰ سال حبس بدون اتهام و محاکمه

يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب: 830197
مقام‎های آمریکایی دو شهروند پاکستان را که بیش از ۲۰ سال در زندان گوانتانامو بدون هیچگونه اتهامی گذرانده بودند، آزاد کردند.
آزادی از زندان پس از ۲۰ سال حبس بی‌محاکمه!
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، مقام‎های آمریکایی به تازگی دو شهروند پاکستانی را از زندان گوانتانامو به کشورشان بازگرداندند.
 
به گزارش «سی‌بی‌اس»، این دو برادر بیش از ۲۰ سال را در زندان گوانتانامو بدون هیچگونه اتهامی گذرانده بودند.

«عبدالله» و «محمد ربانی» در میان آخرین زندانیانی هستند که با حرکت آمریکا به سمت تخلیه و تعطیلی زندان گوانتانامو آزاد می‌شوند.

به گفته مقام‎های امنیتی و یک سناتور پاکستانی، این افراد پس از بازجویی رسمی از سوی مقام‎های پاکستانی به خانواده‌های خود ملحق خواهند شد.

این دو شهروند پاکستانی در سال ۲۰۰۲ بازداشت و در سال ۲۰۰۴ به خلیج گوانتانامو فرستاده شدند؛ ارتش آمریکا در ابتدا اتهاماتی را علیه آن‌ها مطرح کرد، اما سپس مدارکی مبنی بر محکومیت آن‌ها ارائه نداد و این افراد بیش از ۲۰ سال را بدون محاکمه و اتهام در زندان به سر بردند.

زندان بدنام گوانتانامو در اوج خود در سال ۲۰۰۳ حدود ۶۰۰ نفر را در خود جای داده بود که آمریکا آن‌ها را «تروریست» عنوان می‌کرد؛ حامیان استفاده از بازداشتگاه برای چنین افرادی مدعی بودند که این بازداشتگاه از حملات جلوگیری می‌کند.

با این حال  منتقدان می‌گویند بازداشت نظامی و دادگاه‌ها، حقوق بشر و حقوق اساسی زندانیان را زیر سوال برده و جایگاه آمریکا را در خارج از این کشور تضعیف کرد.

پنتاگون اعلام کرده که ۳۲ زندانی در خلیج گوانتانامو باقی می‌مانند، از جمله ۱۸ نفر که واجد شرایط انتقال در صورت یافتن کشور‌های ثالث هستند.

۹ نفر از بازداشت شدگان، متهمان دادگاه‌هایی هستند که از سوی ارتش آمریکا اداره می‌شود و تنها دو نفر دیگر محکوم شده‌اند.

این زندان بدنام به دلیل روش‌های بازجویی خشن که منتقدان می‌گویند شکنجه به شمار می‌رود، نمادی از افراط در «جنگ علیه ترور» آمریکا شد.

اردوگاه بازداشت گوانتانامو در ژانویه ۲۰۰۲ افتتاح شد و از آن زمان تاکنون، نزدیک به ۸۰۰ زندانی، که همگی مردان و پسران از سراسر جهان هستند، در آن نگهداری می‌شود؛ در مارس ۲۰۰۲، کمیسیون بین آمریکایی، اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای محافظت از زندانیان بازداشت شده در خلیج گوانتانامو صادر کرد.

از سال ۲۰۱۳، نهاد‌های حقوق بشری خواستار تعطیلی فوری گوانتانامو به دلیل بازداشت نامحدود زندانیان و سوء استفاده و بدرفتاری شده‌اند.

عدم پایبندی آمریکا به این اقدامات پیشگیرانه برای بیش از ۲۰ سال غیرقابل قبول است؛ امروز بیش از ۳۰ نفر در گوانتانامو هستند و از این تعداد، ۱۸ نفر برای انتقال آماده شده‌اند.
https://jahannews.com/vdcf1xdcew6dmya.igiw.html
jahannews.com/vdcf1xdcew6dmya.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *