جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳۷
سخنگوی اقتصادی دولت:

شاهد یک جنگ ارزی علیه مردم ایران هستیم/ شبکه‌های تلگرامی، کانال‌های قمار و قاچاق ارز عدد می‌سازند/ اکثر مبادلات مالی با چین با یوآن انجام می‌شود/ عرضه خودرو در بورس ادامه می‌یابد/ مهار تورم برنامه اصلی دولت است

سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 829742
خاندوزی از رشد ۶۰ درصدی درآمدهای دولت در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در بخش هزینه‌ها نیز هزینه‌های دولت ۵۲ درصد رشد یافته است.
شاهد یک جنگ ارزی علیه مردم ایران هستیم/ شبکه‌های تلگرامی، کانال‌های قمار و قاچاق ارز عدد می‌سازند/ عرضه خودرو در بورس ادامه می‌یابد
به گزارش جهان نيوز، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست مطبوعاتی روز سه شنبه خود با خبرنگاران با ارایه گزارش مالی یازده ماهه دولت در سال ۱۴۰۱ گفت: در این مدت ۱۱۴۷ هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای واریزی به خزانه دولت بوده که معادل ۹۰ درصد مبلغ مصوب بودجه مجلس است.

وی با اعلام اینکه درآمدهای دولت در مقایسه با سال گذشته ۶۰ درصد درآمدهای واریزی رشد داشته است، افزود: در بخش هزینه های بودجه نیز در این مدت ۱۱۵۴ هزار میلیارد تومان مجموع هزینه های دولت بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد افزایش داشته است.

خاندوزی درباره پرداخت های عمرانی دولت نیز توضیح داد: در این مدت میزان پرداخت‌های عمرانی به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه مانده بدهی دولت به بانک مرکزی در ۱۱ ماهه امسال به صفر رسیده است، گفت: به طور متوسط ماهانه ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق سال های گذشته شده است.

رشد نقدینگی به ۳۴.۱ درصد رسید
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به سیاست های اقتصادی دولت برای کنترل تورم و نقدینگی اشاره کرد و افزود: با توجه به آمار بانک مرکزی، در دوازده ماه منتهی به دی ۱۴۰۱ رشد نقدینگی به ۳۴/۱ درصد رسیده است که مثل سه ماهه پاییز امسال دارای کاهش بوده است. دولت در در شبکه مالی و نقدینگی دارای انضباط پولی است و از محل کسری بودجه و رشد فزاینده کشور سال آینده شاهد شرایط بهتری در تورم خواهیم بود.

وی بیان داشت: میزان تولید صنایع در دی‌ماه امسال نسبت به سال گذشته ۷/۲ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطر نشان کرد: وضعیت بودجه عمومی دولت در ۱۱ ماهه امسال نشان می دهد برخلاف برخی نگرانی ها، تراز بودجه ضدتورمی بوده است به طوری که شدت رشد نقدینگی نیز کاهش یافته است.

رشد ۶.۷ درصدی تولید در ۱۰ ماهه امسال
سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه به ارایه آماری از میزان تولید در واحدهای بزرگ صنعتی پرداخت و گفت: میزان تولید صنایع بزرگ در دی ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۲ درصد رشد داشته و رشد تولید در ۱۰ ماهه امسال نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته ۶.۷ درصد بوده است.

خاندوزی ادامه داد: در ۱۰ ماهه امسال بیشترین رشد تولید برای بخش خودرو و قطعات با ۳۴.۵ درصد بوده است. منسوجات ۳۰.۹ درصد،ماشین آلات و تجهیزات ۲۹.۴ درصد،محصولات فلزی ۱۸ درصد،دارو ۱۰.۷ رشد داشته‌اند.

اکثر مبادلات مالی با چین با یوآن انجام می‌شود
خاندوزی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست دولت در مبادلات تجاری با شرکای اصلی استفاده حداکثری از ارزهای محلی است تا نیاز به دلار یا یورو به صفر برسد، گفت: تا امروز اکثریت مبادلات با چین بر اساس یوآن صورت می‌گرفته است و استفاده از ارزهای محلی به جای دلار و یورو مورد استقبال طرف چینی قرار گرفته است.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: بانک مرکزی برای استفاده حداکثری یوآن به جای دلار و یورو مذاکرات لازم را با طرف های چینی انجام داده در صورت قطعی شدن توافقات اعلام می‌شود.

هشت پروژه با چین قطعی و نهایی شد
وی همچنین درباره دستاوردهای سفر رییس جمهور به چین اظهار داشت: در حوزه توافقاتی که در این سفر قطعی و امضا شد که پس از سفر اجرایی شود، غیر از مساله تسهیل مبادلات ارزی و بانکی کشور و نیز نقش آفرینی بیشتر ایران در تامین امنیت انرژی چین، در مورد هشت پروژه سرمایه گذاری توافق قطعی و با جزئیات توافق صورت گرفت که با توجه به تاکید طرف چین بر حفظ محرمانگی توافقات، جزئیات آن اعلام نمی شود که در ماههای آینده در زمین اقتصاد ایران اجرایی می شود و شاهد اثر آن بر اقتصاد خواهیم بود.

خاندوزی تامین امنیت انرژی چین و تضمین بازارهای انرژی برای ایران را فوری ترین دستاورد سفر چین دانست که اثر خود را بر اقتصاد ایران می‌گذارد.

اطلاعات دستمزد مدیران و کارکنان دولت در سامانه پاکنا ثبت می شود
خاندوزی درباره عدالت و شفافیت در پرداخت حقوق و دستمزدها گفت: مساله حقوق و دستمزدها در دستگاه‌های دولتی باید از سامانه پاکنا استفاده شده و اطلاعات نمان کارکنان، از مدیران عامل تا سایر کارمندان در این سامانه ثبت شود. نزدیک به ۳۴۰ شرکت دولتی در این زمینه مکلف شده‌اند و الان اطلاعات حقوق و دستمزد آنها در این سامانه ثبت می‌شود؛ البته نواقصی وجود دارد اما در مجموع این اطلاعات دارای شفافیت بیشتری نسبت به سال گذشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: در این زمینه دو نکته وجود دارد؛ نخست اینکه در مورد شرکت‌های زیرمجموعه شرکت‌های دولتی دچار نقصان هستیم. نکته دوم شرکت‌هایی هستند که از نظر جامعه دولتی تلقی می‌شوند، اما دولت تنها سهامدار است. اگر بتوانیم با همکاری مجلس شورای اسلامی، احکامی در این زمینه تنظیم کنیم، خلاءها برطرف خواهد شد.

خاندوزی درباره نظارت بر دستمزد کارکنان و مدیران دولت اظهار داشت: اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد تمام کارکنان و مدیران عالی رتبه دستگاهها در سامانه پاکنا ثبت می شود؛ مسئله شفافیت و عدالت در پرداخت دستمزد ها توسط دولت سیزدهم پیگیری می‌شود.

عرضه خودرو در بورس کالا ادامه می یابد
از سخنگوی اقتصادی دولت درباره عرضه خودرو در بورس کالا سوال شد که وی توضیح داد: نظر فعلی وزارت صمت، شورای عالی بورس و کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ادامه عرضه خودرو در بورس کالا است.

خاندوزی توضیح داد: روش قرعه کشی در مقایسه با روش های دیگری چون عرضه رقابتی در بورس کالا هرکدام مزایا و معایبی دارد و سیاست گذار باید به تناسب اینکه در چه مقطع زمانی کدامیک از این روش ها بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت، انتخاب کند.

تصمیم گیری درباره FATF با مجمع است
خاندوزی درباره تصمیم گیری درباره عضویت ایران در گروه ویژه مالی (FATF) با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر مراجه تصمیم گیر کشور، در این زمینه تصمیم گیری لازم را داشته باشند، افزود: دولت نیز با در نظر گرفته همه جهات روابط تجاری خود را چه در همکاری ۲۵ ساله با چین چه عضویت در شانگهای و بریکس و سایر پیمانها انجام خواهد داد.

شاهد یک جنگ ارزی علیه مردم ایران هستیم
سیاست های جدید ارزی دولت، محور دیگر سوال خبرنگاران از سخنگوی اقتصادی دولت بود که اینگونه توضیح داد: وقتی درباره منابع و مصارف ارزی کشور صحبت می کنیم، باید بگوییم که نه تنها در ماههای گذشته و حتی در نیمه نخست امسال مساله ای نداشتیم، بلکه شاخص ها و روند بازار ارز تا مهرماه مؤید آن بود که بازار به نحو مطلوبی در حال مدیریت است.

خاندوزی ادامه داد: اما بدخواهان مردم ایران در ماههای اخیر از طریق هراس آفرینی و القای انتظارات تورمی اقداماتی را صورت دادند که منجر به تغییر رفتارها هم در داخل کشور شد و بنابراین ما در یک جنگ ارزی علیه مردم ایران شاهد آن هستیم که شبکه های تلگرامی و کانال های قمار بازی و قاچاق ارز عددهایی را ساختند که اساسا با واقعیت های تجارت کشور تناسبی نداشت.

وی خواستار آن شد که اصحاب رسانه که دغدغه ملی و امنیت اقتصادی مردم را دارند نیز کمک کنند تا بر موج آفرینی انتظارات تورمی غلبه کنیم و آرامش و ثبات به بازار ارز باز گردد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه وضعیت منابع و مصارف ارزی مطلوب است، این نکته را متذکر شد که موتورهای تورم زایی کشور در ایجاد از جمله نقدینگی، کسری بودجه و دیگر متغییرها کنترل شده‌اند.

مهار تورم برنامه اصلی دولت است
سخنگوی اقتصادی دولت به تشریح سیاست دولت سیزدهم برای مهار ارز پرداخت و اظهار داشت: ما در زمینه مهار تورم چند دسته سیاست‌های اقتصادی داریم که نیازمند این بود که به شکل همزمان اعمال شود و دولت هم از ابتدای روی کار آمدن، این مسیرهای متعدد را فعال کرد به نحوی که در همان هفت ماهه ابتدای شروع به کار دولت یعنی تا پایان اسفند ۱۴۰۰ موفق شد با سرعت بسیار خوبی تورم را کاهش دهد.

خاندوزی افزود: مجموع اتفاقات داخلی و خارجی که در سال ۱۴۰۱ افتاد، شرایط را به‌طور مشخص از اردیبهشت ماه برای ما متفاوت کرد؛ بسیاری از کشورهای جهان از جمله ما از فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ در یک شرایط تورمی جدیدی قرار گرفتیم. برای اینکه بتوانیم در مقابل این موج تورمی جهانی و داخلی سریعتر واکنش نشان دهیم.

خاندوی ادامه داد: از یک جهت سیاست‌های کنترلی و طرف نقدینگی به عنوان یکی از موتورهای بلند مدت تورم‌زا در اقتصاد ایران بود که رشد نقدینگی از ۴۰.۵ درصد در اواسط سال ۱۴۰۰ امروز به حدود ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده و کنترل شده است.

وی بیان کرد: در حوزه سیاست‌های پولی و کسری بودجه، از حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان استفاده از تنخواه بانک مرکزی که به معنای کسری در تراز دولت در میانه سال گذشته است توانستیم این کسری را به صفر برسانیم.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به عددی که به عنوان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری چند هفته گذشته در رسانه‌ها مطرح شده بود، گفت: تصریح رئیس سازمان برنامه بودجه این بود که مسئله‌ کسری تبصره ۱۴ هدفمندی یارانه‌ها به دلیل درآمدهای وصولی ناشی از صادرات فرآورده های نفتی در کشور کاهش پیدا کرده است.

خاندوزی ادامه داد: مسافرت‌های داخلی، افزایش مصرف بنزین و گازوئیل و سایر سوخت‌ها در داخل مسئله‌ای است که تاثیری روی منابع عمومی دولت و بودجه عمومی و استقراض از بانک مرکزی ندارد و هر اتفاقی که در تبصره ۱۴ رخ می‌دهد موجب کاهش مصارف خود تبصره ۱۴ می‌شود و از آنجا که منابع تبصره ۱۴ کمتر محقق شده حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری منبع وجود داشته است و به تناسب آن دولت ناچار است که غیر از پرداخت‌های مربوط به یارانه‌ها و مواردی که قطعی است و به اصطلاح به آن هزینه‌های اجتناب ناپذیر می‌گوییم، از مصارف خود کم کند.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی خود یکی از عوامل کاهنده تورم است، گفت: در ۶ ماهه نخست امسال حدود سه درصد نرخ رشد اقتصادی داشتیم و کاهش بیکاری در تابستان و پاییز امسال هم به ثبت رسید.

سخنگوی اقتصادی دولت به ایجاد انتظارات تورمی جدید در ماههای اخیر اشاره کرد و با بیان اینکه برخی هم در فضای اجتماعی بر آن دمیدند که موجب ایجاد نوسان در قیمت‌های ارز و سایر دارایی‌ها از جمله مسکن، طلا و امثال آن شد، اظهار داشت: بانک مرکزی به جد دنبال کنترل این بخش است که از ناحیه افزایش نرخ ارز شاهد موج تورمی در ماه‌های آینده نباشیم.

خاندوزی ابراز امیدواری کرد که با افتتاح مرکز مبادله و سایر تدابیری که روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره کرد کمک کند به اینکه این جز هم در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ موجب اثرات کاهشی بر تورم شود.

تاکید بر حفظ قدرت خرید مردم
سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: دولت نه تنها هیچ چشمداشت و منفعتی در افزایش نرخ ارز ندارد بلکه به دلیل آنکه درآمد ارزی حاصل از فروش نفت را با نرخ نیمایی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد، به دنبال حفظ قدرت مردم است و آقای رئیس جمهور نیز در این زمینه خواسته است که بانک مرکزی و دولت به بازگشت ثبات در حوزه ارزی کمک کنند.

وزیر اقتصاد کسری بودجه عامل افزایش تورم دانست و افزود: در حال حاضر توازن مالی دولت و کاهش کسری مشهود است. یک بسته جدید در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای حمایت از سودآوری صنایع مصوب شد و در روزهای آینده ابلاغ می شود. این تلاش‌ها برای این است که زمینه‌های ثبات بازار تداوم پیدا کند.

وی همچنین درباره عدم تخصیص ارز برای برخی کالاهای وارداتی، گفت: گزارش ۱۱ ماهه تامین ارز برای واردات حاکی از آن است که ۶۰ میلیارد دلار برای تامین کالاها انجام شده که این رقم بیشتر از سال گذشته است. ممکن است برخی تقاضا و ثبت سفارش بیشتری انجام شده باشد که مدیریت آن توسط کمیته تخصیص ارز بانک مرکزی در حال انجام است. همانطور که ما وظیفه تخصیص ارز داریم، از واردکننده‌ها هم تقاضا داریم بر اساس نیاز واقعی خود تقاضای ارز داشته باشند. در برخی موارد، عرضه انجام نشده و احتکار شده و تقاضای جدید هم مطرح شده است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی خاطرنشان کرد: همانطور که عرض کردم، نیمی از حقیقت را بیان نکنید بلکه ۵۲ درصد افزایش هزینه‌ها در کنار ۶۰ درصد افزایش درآمدهای دولت را کامل بیان کنید.

خاندوزی درباره توازن مالی دولت گفت: البته نمی‌خواهم از عملکرد دولت دفاع کنم اما در مقایسه با سنوات گذشته توازن مالی دولت و کاهش کسری بودجه مشهود است، اعداد و ارقام این موضوع را می‌گویند بدون اینکه نیاز باشد کسی در این زمینه قضاوت ارزشی داشته باشد.

وی درباره بازار سرمایه عنوان کرد: سال جاری ما و سال گذشته میلادی در همه دنیا سال پرنوسان عجیبی در قیمت همه کالاها و کالاهای پایه، بازارهای قیمت های مختلف بوده است ما هم با نوسانات زیادی مواجه بودیم و امیدواریم اتفاقات مثبت اخیر ادامه پیدا کند.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: بسته جدیدی در حمایت از صنایع و سودآوری صنایع بورسی در کشور در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در یکی دو هفته گذشته نهایی شده و به تصویب ستاد هماهنگی رسید که امیدواریم ظرف روزهای آینده که ابلاغ می‌شود، گامی باشد برای اینکه چشم انداز سال آینده هم در حمایت از سودآوری صنایع ادامه پیدا کند.

خاندوزی عنوان کرد: حتی در مواردی که کشور ناچار بود به جهت سرمای کم‌سابقه، مصارف گاز، قطعی‌هایی که برای برخی از صنایع شکل گرفته بود، تدابیری بیندیشد، به عنوان مثال از طریق جایگزین کردن سوخت دیگر یا پیوند دادن خود ظرفیت‌های تولیدی انرژی به خود بنگاه‌ها که هرکدام در فولاد و سایر بتوانند برای خودشان تولید برق اختصاصی را داشته باشند و دچار مشکل نشوند تلاش شد همه اینها به نحوی صورت بگیرد که کمترین اثر منفی را داشته باشند. همه این تلاش‌ها صورت گرفته است که بتوانیم زمینه‌های ثبات بازار را همچناندر ماه‌های آینده هم ادامه دهیم.

به عزم جدی برای جبران عقب ماندگی نیاز داریم
وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح شیوه حکمرانی گفت: واقعیت اقتصاد ایران این است که ایرادات ساختاری با سرپوش درآمدهای نفتی دیده نشود. از سال ۱۳۹۱ این ایرادات مکشوف شده است و در دهه۹۰ فرصت خوبی را برای اصلاح اقتصادی از دست دادیم. به عزم جدی برای جبران عقب ماندگی نیازمندیم.

خاندوزی با با تأکید بر افزایش انگیزه فعالان اقتصادی، گفت: باید به این وسیله از رکود یا رشد اقتصادی منفی خارج شویم که در این زمینه اقدامات مختلفی برای حمایت از تولید انجام شده است. یک دوره جدید از تامین مالی بخش واقعی اقتصادی را آغاز خواهیم کرد. تلاش کردیم موتورهای تورمی را کنترل کنیم و مانع از فرار مالیاتی شویم که شاهد افزایش ۵۰ درصدی درآمد در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: افزایش دستمزدها و یارانه‌ها نیز برای جبران بخشی از شکاف درآمدی انجام شد. در ۱۴۰۱ شاهد کاهش شکاف طبقاتی هستیم، ولی این اقدامات اصلاً کافی نیست. غلط بودن روش اداره شرکت‌های دولتی برای این بود که دولت‌ها پشت دیوارهای سیمانی تصمیم می‌گرفتند اما ما به دنبال شفافیت و تصمیم‌گیری در اتاق‌های شیشه‌ای هستیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره افزایش سقف بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق گفت: باید مصوبه صحن علنی را داشته باشیم چراکه بسیاری از اعداد در صحن علنی تغییر می‌کند. بودجه برای ما هنوز قطعی نیست. از تلاش تلفیق برای ایجاد کمترین در بودجه تشکر می‌کنم و امیدوارم شاهد همین اتفاق در صحن علنی مجلس باشیم همانطور که سال گذشته تغییر زیادی در بودجه ایجاد نشد.

خاندوزی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره خودداری بانک‌ها از پرداخت تسهیلات خرد، اظهار کرد: این موضوع یکی از تصمیمات دشوار بود زیرا باید کنترل ترازنامه بانک‌ها به طور جدی دنبال می‌شد. این کنترل ماهانه انجام می‌شود و بانک‌های متخلف جریمه می‌شوند تا خلق پول کنترل شود. برخی بانک‌ها از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کردند، اما پس از تعیین نرخ تسهیلات، دیگر عدم پرداخت تسهیلات توجیهی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای کم شدن سلطه دلار در تبادلات تجاری ایران و چین، گفت: در حوزه توافقات قطعی ایران و چین، هشت پروژه سرمایه‌گذاری با جزئیات مورد توافق قرار گرفت که طرف چینی برای حفظ محرمانگی توافقات ملاحظاتی داشت. این توافقات در ایران در ماه‌های آینده اجرایی می‌شود.

خاندوزی تصریح کرد: کاهش سلطه دلار مورد موافقت ایران، چین، روسیه، ترکیه و برخی کشورها قرار دارد و در حال حاضر شاید کمتر از ۵ درصد مبادلات ما با این کشورها با یورو و دلار انجام می‌شود.

وی در ادامه درباره برنامه دولت برای تعیین قیمت گاز برای صنایع گفت: تعیین قیمت گاز باید در صحن علنی مجلس تصویب شود و وقتی این تصمیم گرفته و اجرای آن به دولت محول شد، دولت در این زمینه بر اساس معیارهایی از جمله حفظ رقابت‌پذیری محصولات داخلی و سودآوری صنایع ملی اقدام به قیمت‌گذاری می‌کند.

اسکناس شب عید تامین است
سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه درباره کمبود اسکناس، بیان کرد: در حوزه نیازهای مربوط به شب عید و اسکناس نو حتما در روزهای آینده بانک مرکزی اطلاع‌رسانی دقیقی انجام خواهد داد. در حوزه گزارش‌هایی از کمبود عرضه اسکناس توسط خودپردازها باید اشاره کنم که سهم اسکناس در تراکنش‌های اقتصادی حدود ۲درصد است و اکثر تراکنش‌های کشور بدون نیاز به اسکناس انجام می‌شود و بیشتر نیاز مردم از طریق نظام پرداخت غیر وجه نقد صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: گزارش درباره عدم پرداخت پول نقد توسط عابربانک‌ها به دولت هم رسیده است. برنامه بانک مرکزی کمک به حل این موضوع است. انتشار انواع اسکناس با حفظ پشتوانه‌ای آن امسال حدود پنج برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. از نیمه اسفند اسکناس ایران چک جدید رونمایی خواهد شد. توزیع اسکناس و ایران چک در ۱۰ ماه اول امسال نسبت به سال قبل ۸/۲ برابر افزایش یافته است.
 
https://jahannews.com/vdcjxheo8uqe8az.fsfu.html
jahannews.com/vdcjxheo8uqe8az.fsfu.html
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه موقع متوجه این جنگ ارزی شدی؟
Iran, Islamic Republic of
تحریم و آشوب دو روی یک سکه اند اغتشاشات اخیر جنگ ترکیبی دشمن بود.
Iran, Islamic Republic of
جالبه از سوی همین آقایان ، اختلال در بازار ارز در دولت گذشته ، به بی عرضگی مدیران ربط داده میشد ولی حالا به جنگ ارزی علیه مردم ایران تعبیر میشود .
مهران
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
دو صد گفتار چو نیم کردار نیست
Iran, Islamic Republic of
کسی متوجه این افاضات شد؟
علی
United Kingdom
کم کاری و ضعف خودت و تیم اقتصادی ات را به جنگ اقتصادی و از این جور حرف ها تعبیر نکن.
Iran, Islamic Republic of
دولت انقلابی بهترین عملکرد اقتصادی را داشته و مردم رضایت کامل دارند ولی فتنه گران با جنگ رسانه های نمیگذارند رضایت مردم دیده شود
Iran, Islamic Republic of
عجب
ایران
Iran, Islamic Republic of
کمتر از زبان من حرف بزن .
امین
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا اصل ماجرا همین جنگ اقتصادیه .,
Iran, Islamic Republic of
دولتمردان تاکنون هیچ توفیقی برای کنترل تورم نداشته اند .
توفیق
Iran, Islamic Republic of
تورم 60 درصدی دولت قبل الان 40 درصد شده است.
Iran, Islamic Republic of
سفره های مردم خلاف این حرف را ثابت میکنه
امین عدالتی
Iran, Islamic Republic of
کسی نگفت وضع سفره مردم بهبود پیدا کرده .
Iran, Islamic Republic of
مردم مدیون دولت هستند وهمه میدانند این دولت رفاه اقتصادی و بالا رفتن قدرت خرید را سبب شد .حالا دشمن هرچه قدر بخواهد جو سازی کند فایده ندارد.
Iran, Islamic Republic of
مردم مدیون دولت هستند ؟؟؟!!!.
Iran, Islamic Republic of
آقای خاندوزی
شما فعلا برو جواب سوالات اون خبرنگار محترم راجع به قیمت گوشت و پراید رو پیدا کن تا بعدش ببینیم چی میشه
Iran, Islamic Republic of
شوری این آش اقتصادی دیگه داد برادران ارزشی رو هم در آورده
Iran, Islamic Republic of
آقای خاندوزی حالت خوبه ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
. خدا حفظتون کنه
الهی
Iran, Islamic Republic of

مردم کاری به جز خرید و فروش دلار و سکه ندارند!؟!!
Iran, Islamic Republic of
اگر با یک میلیون تومن که قول داده بودن شغل ایجاد میشد حتما مردم به کار خودشون میپرداختن ووارد بازار ارز نمیشدن
Iran, Islamic Republic of
شغل باید فناورانه و رقابت پذیر باشد.
Iran, Islamic Republic of
نه، مردم به سکه و دلار و خودرو و گوشت و اجاره خونه و.. کاری ندارن!!
Iran, Islamic Republic of
بله قطعا اخلالگری ارزی هست.
Iran, Islamic Republic of
نه جانم !دلیلیش اقتصاد در دست نئولیبرالهاست.
Iran, Islamic Republic of
...
Denmark
جنگ ارزی دیگه چه صیغه ایه؟.
Iran, Islamic Republic of
از نوع برجام فریدونی است که می رفت از شعبه دبی فلان بانک کشور، وام با نرخ صفر درصد می گرفت و میاورد تو کشور باهاش نزولخوری راه می انداخت!
Iran, Islamic Republic of
بازخوانی جالب اظهارات رئیسی در مناظره انتخاباتی؛ حمله به روحانی در خصوص اقتصاد و مدیریت کشور!
Iran, Islamic Republic of
طغیان گوشت
Iran, Islamic Republic of
جنگ ارزی چیه؟؟ چرا آدرس غلط می دی؟؟ اصل موضوع رشد نقدینکی از محل پایه پولی و خلق پول بانک ها از محل هیچ است و شما هم نظارتی بر خلق پول بانک ها ندارید.
Iran, Islamic Republic of
دلار ۵۰ هزار تومانی و سکه ۳۰ هزار تومانی ....هیچ توجیهی ندارد ...
Iran, Islamic Republic of
سلام دراین جنگ ارزی که کاملا هم درست است تصمیم فروش ۵۰۰۰یورو به هرکارت ملی غلط است
پویانفر
United States
باید دولت و مجلس با هم همکاری کنند تا موانع برطرف شود.
Iran, Islamic Republic of
چشم . منتظر دستور شما بودن