جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی؛

رونمایی اندیشکده‌های صهیونیستی از یک واقعیت مهم/ اسرائیل در برابر ایران پریشان شده +جزئیات

پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 829274
تنش‌های داخلی رژیم‌صهیونیستی و علنی شدن نگرانی‌ آنها از فروپاشی از درون، باعث شده برخی واقعیت‌ها این روزها در سایه قرار بگیرند؛ واقعیت‌هایی که اگر مهم‌تر از تنش‌های داخلی رژیم اشغالگر نباشند، قطعا کم‌اهمیت‌تر نیستند.
رونمایی اندیشکده‌های صهیونیستی از یک واقعیت مهم/ اسرائیل در برابر ایران پریشان شده +جزئیات
به گزارش جهان نيوز، این روزها تحولات داخلی سرزمین‌های اشغالی و واکنش‌ها به تندروی کابینه نتانیاهو، آن‌قدر پیچیده شده که هرگاه صحبت از رژیم‌صهیونیستی به میان می‌آید، بی‌درنگ کلیدواژه‌هایی مثل جنگ داخلی و فروپاشی از درون به ذهن می‌رسد. اینها جملاتی است که در صحبت‌های این روزهای فعالان رژیم‌صهیونیستی و برخی مقامات پیشین و فعلی این رژیم مطرح شده و نشان‌دهنده عمق نگرانی مقامات این رژیم نسبت به واقعیتی است که دیر یا زود گریبان آنها را خواهدگرفت.

بر اساس گزارش روزنامه جام جم، تنش‌های داخلی رژیم‌صهیونیستی و علنی شدن نگرانی‌ آنها از فروپاشی از درون، باعث شده برخی واقعیت‌ها این روزها در سایه قرار بگیرند؛ واقعیت‌هایی که اگر مهم‌تر از تنش‌های داخلی رژیم اشغالگر نباشند، قطعا کم‌اهمیت‌تر نیستند و به همان اندازه در اضمحلال این رژیم سهیم هستند و یکی از آنها شکست‌های رژیم صهیونیستی در مقابل جبهه مقاومت و به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران است. شاید اشاره چند روز قبل اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به تهدیدات خارجی نیز ناظر به همین شکست‌ها بود، جایی که خطاب به مقامات اسرائیلی هشدار داد: ما در آستانه یک جنگ داخلی هستیم و انفجار بشکه باروت نزدیک‌تر از هر زمان دیگری شده‌است. ما به اندازه کافی تهدیدات خارجی داریم بنابراین خواهش می‌کنم به اختلافات پایان دهید. اهمیت این مسأله زمانی نمایان‌تر می‌شود که به نقش جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت برای مقابله با برنامه‌ریزی‌های رژیم‌صهیونیستی نگاهی بیندازیم. موضوعی که اندیشکده‌های صهیونیستی به آن پرداخته‌ و بررسی گزارش‌شان نشان می‌دهد اسرائیل پس از شکست‌‌های مداوم در مقابل ایران، همچنان در حال برنامه‌ریزی در این زمینه است و با توجه به پیشرفت‌های ایران در حوزه هسته‌ای و تحولات جهانی و همچنین منطقه غرب آسیا، همچنان تلاش‌های بی‌حاصل خود برای مقابله با مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند.
     
نگاهی به یک سند ۷ صفحه‌ای
اندیشکده صهیونیستی INSS در سندی هفت‌صفحه‌ای به ارزیابی راهبرد اسرائیل در مقابل ایران در سال ۲۰۲۳ پرداخته‌است که بررسی بخش‌هایی از این سند به خوبی نشان‌دهنده ضعف صهیونیست‌ها در مقابل ایران است.INSS  یک موسسه تحقیقاتی مستقل است که به حوزه‌ها و زمینه‌های مرتبط با امنیت ملی اسرائیل می‌پردازد. بخشی از این سند به توانمندی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اشاره دارد و ضمن بیان برخی ادعاهای تکراری درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران، واقعیت‌هایی را مطرح کرده که عملا اذعان به شکست صهیونیست‌ها در مقابل برنامه هسته‌ای ایران است. در این بخش آمده‌است: «در شرایط کنونی برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است، مواد غنی‌شده در سطح بالا تولید می‌شود، هزاران سانتریفیوژ پیشرفته در تاسیسات آن وجود دارد، نظارت‌ها بر آن محدود است و توانایی دستیابی به مواد شکافت‌پذیر کافی برای سه تأسیسات هسته‌ای را در ماه را دارد.» اشاره به تداوم قدرتمندانه برنامه هسته‌ای ایران در حالی است که وقتی دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های غرب با شدت بیشتری نسبت به قبل علیه جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت، صهیونیست‌ها امیدواری زیادی یافتند تا با تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران بتوانند به اهداف خود در توقف برنامه هسته‌ای ایران دست یابند.  گزارش اندیشکده صهیونیستی INSS درحالی است که چندی قبل اندیشکده شورای آتلانتیک هم در گزارشی مشابه نوشته بود: واقعیت برنامه هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌های اسرائیل برای از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران، پیشرفت‌های ایران عمیقا ادامه دارد. تهران همچنان به غنی‌سازی ده‌ها کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد می‌پردازد، سانتریفیوژهای پیشرفته آی.آر.۶ را در تاسیسات زیرزمینی فردو نصب کرده و به تولید اورانیوم فلزی پرداخته‌است. 
     
راهکار ناکارآمد صهیونیست‌ها
اندیشکده INSS، پس از بیان وضعیت فعلی برخی راهکارهای صهیونیست‌ها را که سال ۲۰۲۳ پیگیری خواهدشد بررسی کرده که نگاهی به آنها نشان می‌دهد همان راهکارهایی هستند که در گذشته نیز به نوعی پیگیری شده و شکست خورده‌اند.  در این سند آمده‌است: راهبرد فعلی اسرائیل درخواست عدم بازگشت به توافق هسته‌ای از قدرت‌های غربی یا ایجاد یک توافق جدید «طولانی‌تر و قوی‌تر» با ایران، در عین ارائه یک تهدید نظامی معتبر است.اندیشکده INSS، در گزارش خود اذعان کرده که بین استراتژی کنونی اسرائیل، تناسبی با وضعیت کنونی ایران ندارد و نتوانسته مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور شود. INSS   همچنین تاکید می‌کند اسرائیل با وجود تلاش‌های فراوان نتوانسته ایران هسته‌ای را به عنوان یک تهدید برای نظام بین‌الملل جا بیندازد و افکار عمومی بین‌المللی با این ادعاهای صهیونیست‌ها همراه نیست و اسرائیل در این کارزار تنهاست. بنابراین، استراتژی توصیه شده توسط این اندیشکده برای مقابله با ایران، گسترش همکاری با آمریکا برای بهبود گزینه نظامی و ایجاد یک جبهه سیاسی برای مبارزه علیه برنامه هسته‌ای ایران در کنار ایجاد یک گزینه نظامی مستقل است. اما این راهکارها همان‌هایی است که در گذشته نیز دنبال شده و جوابگو نبوده‌است و جمهوری اسلامی ایران با پیگیری برنامه هسته‌ای و همچنین گسترش توانمندی‌های دفاعی خود عملا این اقدامات را خنثی کرده‌است. 

زمینگیر شدن صهیونیست‌ها در منطقه
جبهه دیگری که صهیونیست‌ها در آن با جمهوری اسلامی ایران درگیر هستند، مربوط به فعالیت‌های منطقه‌ای است؛ جایی که شکستی به مراتب سنگین‌تر از جبهه هسته‌ای خورده‌اند. البته صهیونیست‌ها در منطقه نه تنها با ایران بلکه با جبهه مقاومت طرف هستند و با توجه به این‌که گروه‌های مقاومت عملا از جمهوری اسلامی ایران الهام می‌گیرند و نفوذ منطقه‌ای ایران است که آزادیخواهان در کشورهای منطقه را علیه رژیم صهیونیستی شورانده، اسرائیل همواره ناکامی‌های خود در منطقه را ناشی از برنامه‌های ایران می‌داند و در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کند.  اندیشکده INSS برای مواجهه با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران پیشنهادهایی مطرح کرده از جمله پیشگیری مستمر از به دست آوردن توانایی‌های کیفی توسط ایران در سوریه و لبنان و کاهش حضور در سوریه. این اندیشکده در این بخش، راهکارهایی جزئی‌تر نیز برای دستیابی به اهداف بالا مطرح کرده که می‌توان به مواردی چون دریافت قابلیت‌های نظامی پیشرفته از واشنگتن و تشدید نظارت بر اجرای تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد. هرچند به نظر نمی‌رسد این راهکارها نیز بتواند مشکلی از صهیونیست‌ها در سال ۲۰۲۳ حل کند.  صهیونیست‌ها تمام این اقدامات را علیه ایران قبلا آزموده‌اند اما جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت روز به روز قدرتمندتر شده‌اند.  در معادلات منطقه‌ای صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانند جمهوری اسلامی از این رژیم عبور کرده و در تراز قدرت‌های برتر جهانی و آمریکا، توانمندی و اراده و استراتژی‌های خود را تعریف کرده‌است.
https://jahannews.com/vdcjaheoxuqe88z.fsfu.html
jahannews.com/vdcjaheoxuqe88z.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *