پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۹

۳۰ سد بزرگ و کوچک در ترکیه ترک خورده است

سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 829086
رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله گفت: به دنبال زلزله شدید در ترکیه، سد آتاتورک ترک خورده و دریچه‌های آن را باز کرده‌اند که آسیب بیشتری را متحمل نشود.
۳۰ سد بزرگ و کوچک در ترکیه ترک خورده است
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰، درباره اثر زلزله اخیر ترکیه بر سدهای این کشور اظهار کرد: در منطقه‌ای که زلزله اتفاق افتاده بیش از ۳۰ سد بزرگ و کوچک وجود داشته که همگی ترک خورده‌اند و این ترک خوردگی طبیعی است. همچنین سد آتاتورک نیز ترک خورده است و دریچه‌های آن را باز کرده‌اند که آسیب بیشتری را متحمل نشود و آن را تعمیر کنند.

وی ادامه داد: به دلیل باز کردن دریچه‌ها در پایین دست آن حالت سیلابی اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله گفت: سد آتاتورک بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی موجود ترکیه را ایجاد کرده که 47.8 میلیارد مترمکعب آب پشت آن ایستاده است. محور این سد با گسلی که فعال شده 55 کیلومتر فاصله دارد، و انتهای دریاچه سد نیز حدود 120 کیلومتر با زون گسل فاصله دارد؛ بنابراین گسل آناتولی شرقی در محل دریاچه نیست چرا که اگر دریاچه روی گسل ساخته شده بود، این متوقف کردن آب منجر به حرکت گسل می‌شد.

زارع درباره اثر این سد بر روی زلزله گفت: این موضوع نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد اما به نظر می‌رسد که این گسل‌هایی که از محور سد و از دریاچه رد می‌شوند، ممکن است تحریک‌های آن‌ها به طور غیرمستقیم اثراتی را روی زون گسل گذاشته و موجب حرکت گسل شده باشد.وی درباره علت زلزله در ترکیه و سوریه توضیح داد: حرکت و بالا آمدن ورقه عربی و ورقه آفریقایی موجب این زلزله بود. در مرز این 2 گسل، گسل بحرالمیت وجود دارد که درست زمانی که گسل بحر‌المیت به گسل آناتولی رسید، زلزله اتفاق می‌افتد. صفحه عربی یک حرکت چرخشی نیز دارد که فشاری را به صفحه ایران وارد می‌کند.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی تأکید کرد: زلزله خوی به گسل‌های ایران ربط داشته و ارتباطی میان این زلزله با زلزله ترکیه و سوریه نیست. محلی که زلزله آمده با مرز ایران 700 کیلومتر فاصله دارد و این گسل‌ها به هم متصل نیستند.
https://jahannews.com/vdcaaonai49nuw1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaaonai49nuw1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وقیحانه با درست کردن سد،آب را به روی مردم عراق بستند،خداوند توی کاسه شون گذاشت.
Iran, Islamic Republic of
بیشتر این سد سازیها هم با تحریک مستقیم و غیر مستقیم صهیونیستهای خبیث و نامرد انجام شد تا مردم عراق و سوریه و حتی ایران تحت فشار قرار بگیرند..
Iran, Islamic Republic of
دست خدا بالای همه دستهاست آقای اردوغان!
Iran, Islamic Republic of
کاش بجای خونه های مردم همون سدها از بین می رفتند بلکه آب دزدی اردوغان کمتر میشد
Iran, Islamic Republic of
مکرو و مکرالله والله وخیر و الماکرین
ابو
Iran, Islamic Republic of
٢٢ سد عظيم در تركيه ساخته شده كه باعث شده آب دجله و فرات خيلي كم شود و آثار مخرب زيست محيطي آن همين كانونهاي ريز گردهاست كه سلامت ساكنين كشورهاي عراق و ايران را به خطر انداخته ومكرو و مكرالله !!!
Iran, Islamic Republic of
چوب خدا صدا ندارد
همان اردوغانی که آب را به روی عراق و سوریه می‌بست
امروز مجبور است آب را به سوی آنها باز کند
Iran, Islamic Republic of
البته ما به رنج مردم ترکیه راضی نیستیم ولی این زلزله باعث شد که اردوغان و علی اف نادان و متوهم فعلا دست از مسخره بازی و ادعاهای پوچ بردارند
Iran, Islamic Republic of
عاقبت حرص و ذخیره آب به قیمت خشکی سرزمین های دیگر!!!!!