پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۲

نگرانی آمریکا از سفر رئیسی به چین

سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 829013
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر در راستای سیاست ایران هراسی واشنگتن و نگرانی ایالات متحده از تحکیم روابط تهران با دیگر کشورها مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران چالش هایی برای نظام بین الملل ایجاد می‌کند که واشنگتن را نگران می‌سازد.
نگرانی آمریکا از سفر رئیسی به چین
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی در واکنش به آغاز دیدار رسمی آیت الله رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران از چین به رغم آنکه گفت درباره اهداف این سفر صحبتی نمی‌کند و آن را به طرفین واگذار کرد اما با تکرار ادعاهای واشنگتن افزود: چندی پیش آمریکا تلاشی هماهنگ برای تعامل با چین در مورد برنامه هسته ای ایران انجام داد، زیرا ما آن را چالشی برای هر دو کشور می دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: روابط دوجانبه ما با چین پیچیده است. این پیچیده ترین و احتمالاً مهمترین رابطه دوجانبه ما با هر کشوری است. این رابطه جنبه های مختلفی دارد که در درجه اول رقابتی است. جنبه هایی وجود دارد که بالقوه متعارض هستند، به همین دلیل است که ما بر حفظ خطوط ارتباطی با چین باز تمرکز کردیم.

ند پرایس ادعا کرد، اما موضوعاتی وجود دارند که ظرفیت همکاری میان آمریکا و چین داشته و دو کشور در این زمینه منافع مشترک دارند. در مورد ایران، همکاری با چین در چارچوب ۱+۵ دقیقاً به این دلیل بود که برنامه هسته ای ایران چالشی برای آمریکا و چین است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد، ایران برای سیستم بین المللی چالش‌های دیگری نیز ایجاد می کند که بر چین نیز تاثیر می گذارند. این چالش‌های ایران، آمریکا را نیز شدت نگران می‌کند.

این مقام دولت بایدن در راستای سیاست های ایران هراسی و چین هراسی خود مدعی شد: هر کشوری باید ماهیت رابطه خود با چین را تعیین کند. اما وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید، ما معتقدیم مهم است که سایر جهان اعلام کند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌های این کشور برای صدور تروریسم و تاثیر گذاری بد در سراسر منطقه وفراتر از آن، مورد قبول نیست و جهان از آن حمایت نمی کند.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر هیات آمریکایی به ریاست رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به ریاض برای شرکت در نشست‌های کارگروه شورای همکاری خلیج فارس از ۱۳ تا ۱۶ فوریه (۲۴ بهمن تا ۲۷ بهمن ماه) نیز گفت: این هیات که راب مالی ریاست آن را برعهده دارد با نمایندگان دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج  فارس و دبیرکل این شورا برای بحث درباره اولویت‌های مشترک ما دیدار خواهند کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا درباره محورهای این نشست گفت: سه کارگروه وجود دارد که یکی از آنها بر دفاع یکپارچه هوایی و موشکی و امنیت دریایی تمرکز دارد.

وی مدعی شد: کارگروهی نیز بر ایران و چالش‌هایی که این کشور ایجاد می‌کند متمرکز است و کارگروه سومی نیز وجود دارد که بر مبارزه با تروریسم متمرکز است . بنابراین هیأت آمریکایی در تمامی این کارگروهها مشارکت خواهد داشت.

وی درباره نشست ضدایرانی در دانشگاه جورج تاون واشنگتن نیز با حمایت از آن مدعی شد: هیچ کس از جمله دولت ایالات متحده نمی‌تواند ادعا کند که از طرف مردم داخل ایران صحبت می‌کند. فقط ایرانی ها  می‌توانند این کار را انجام دهند. البته وظیفه ما این است که به آنها گوش دهیم و به هر طریقی که می‌توانیم از آنها حمایت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن مدعی شد: ما همچنین از نزدیک به سخنان رهبران جامعه دیاسپورا (دور از وطن) گوش می‌دهیم. ما می‌خواهیم نظرات و دیدگاههای آنها را بشنویم زیرا می‌دانیم که اقوام نزدیک بسیاری از آنها در ایران به سر می‌برند.

وی درباره ادعای روزنامه انگلیسی گاردین مبنی بر ارسال محموله جدید پهپادهای ایرانی با قایق و هواپیمای دولتی به روسیه نیز با بیان اینکه در جایگاهی نیست که آن گزارش  را تأیید کند، ادعاهای واشنگتن را تکرار و مدعی شد: از اواسط سال گذشته درباره روابط رو به گسترش نظامی و امنیتی میان ایران و روسیه هشدار داده بودیم که تنها یکطرفه نیست که‌ ایران فناوری پهپادی به روسیه ارائه کند بلکه یک دو طرفه است و روسیه نیز کالاهایی را که ایران به آن نیاز دارد و می‌خواهد برای سرویس‌های نظامی و امنیتی خود داشته باشد، فراهم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای ضد ایرانی افزود: در حال انجام اقدامات لازم برای مقابله با این رابطه و مقابله با انتقال فناوری هستیم و از اختیارات خود برای تأثیرگذاری خوب استفاده و این ارتباط را آشکار کرده‌ایم.

پرایس با اذعان ادامه سیاست فشار حداکثری علیه تهران اظهار کرد: به تشویق کشورهای جهان برای حفظ تمرکز بر این موضوع ادامه می دهیم تا بعنوان کشورهای مسول در سراسر جهان برای مقابله با تهدیدی عمیق برای مردم اوکراین و همچنین یک رابطه امنیتی که ظرفیت تهدید برای مردم فراتر از اوکراین را دارد، هر کاری که می توانیم انجام دهیم.

رئیس‌ جمهوری اسلامی‌ ایران در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود به پکن سفر کرده است که در فرودگاه بین المللی این شهر، مورد استقبال وزیر فرهنگ و گردشگری چین قرار گرفت.


آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر بامداد سه شنبه به وقت تهران وارد پکن پایتخت چین و دومین شهر بزرگ این کشور شد که هدف اصلی سفر رئیس جمهور ایران اقتصادی، سیاسی و راهبردی است.

رئیس جمهور شهریور ماه امسال و در هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با همتای چینی دیدار و گفت و گو کرده بود که در این نشست دوجانبه، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به طور رسمی از رئیس جمهور ایران برای سفر به پکن دعوت کرد.

معاون‌سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، سفر رئیس‌جمهور را نخستین سفر دولتی به چین در دو دهه گذشته عنوان کرد و گفت که این سفر با آداب کامل تشریفات انجام می‌شود که نشان از توجه میزبان است.

محمد جمشیدی راهبرد دولت جمهوری اسلامی را سیاست همگرایی اقتصادی با تمرکز بر حوزه آسیا عنوان کرد که مورد توجه ویژه جدی است.

پیش از سفر رئیس جمهور به این کشور، در ۲۲ آذر ماه امسال نشست «همکاری‌های جامع ایران و چین» با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ایران و هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد که محور اصلی آن راهکار افزایش روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین بود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران در آن نشست گفته بود که ۱۶ تفاهم در نشست مشترک بین مقامات عالی دو کشور در حوزه ایران و چین نهایی و قرار شد اقدامات اجرایی آن هم در حوزه انرژی، سرمایه گذاری مشترک و تعاملات مالی و ارزی و بانکی بین دوکشور و هم در طرح های استراتژیکی در حوزه ترانزیت و زیر ساختی در دستور کار جزئیات آن قرار گیرد تا در دیدار بعدی رئیسان جمهور دو کشور به تصویب برسد.
https://jahannews.com/vdca6onae49nuw1.k5k4.html
jahannews.com/vdca6onae49nuw1.k5k4.html
برچسب ها: آمریکا رئیسی چین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مواظب شیطنت ها و سنگ اندازی های آمریکا باشید. بیشرفتر از این حرفاست.
ناصری
Iran, Islamic Republic of
بازبه نوکران خودش در داخل ایران پالس میدهدتادوباره بگویندایران مستعمره چین شد..