جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چگونه با وجود آلودگی‌های هوای زمستانی و موجب کاهش بیماری‌های خطرناک شویم؟

يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب: 828850

به جز آلاینده‌های محیطی که همیشه در هوای کلان‌شهرها وجود دارد، هوای زمستانی و آب و هوای سرد، موجب وارونگی هوا شده و آلودگی را افزایش می‌دهد. سرب موجود در هوا و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، حتی در کوتاه مدت، ممکن است موجب بیماری‌های خطرناکی شوند. از این روی لازم است که از منابع طبیعی و میوه‌های فصلی، به ویژه انواع میوه ‌های زمستانی حاوی ویتامین‌های موثر، برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های خطرناک و مهلک، بهره برد.

تاثیر آلودگی هوا در ابتلا به بیماری‌های خطرناک
ساده‌ترین بیماری‌هایی که ممکن است بر اثر حضور و تنفس در هوای آلوده به آن دچار شویم، مشکلات قلبی، آسم، گرفتگی عروق و دیگر بیماری‌های تنفسی است. در مراحل جدی‌تر و به عنوان اثرات درازمدت، ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها نیز شکل می‌گیرد. به ویژه در سالمندان، بیماران قلبی، بانوان باردار و کودکان، تاثیر هوای آلوده بیش از چیزی است که در بزرگسالان با سیستم ایمنی بدن قوی، داریم.

البته به هر حال تمام افراد جامعه باید ملاحظات لازم برای عدم حضور در هوای آزاد در روزهای آلودگی هوا را رعایت کرده و نهایت استفاده از مواد غذایی مفید برای چنین روزهایی را در نظر بگیرند. مصرف میوه و سبزیجات تازه، دارای ویتامین ث  و آنتی اکسیدان، کمک خواهد کرد تا سرب کمتری جذب بدن افراد شود. به یا داشته باشید که بزرگسالان به اندازه 20 درصد سرب جذب کرده و این عدد برای کودکان به 70 درصد می‌رسد.

انواع میوه‌های زمستانی موثر در کاهش اثرات منفی آلودگی هوا
از انواع میوه‌های زمستانی که در کاهش اثرات منفی ناشی از آلودگی هوا بسیار موثر هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت. لازم است که این میوه‌ها را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید تا ریسک ابتلا به بیماری‌های خطرناک و کشنده ناشی از آلودگی هوا به حداقل برسند.

پرتقال سرشار از ویتامین سی

پرتقال یکی از میوه‌های سرشار از ویتامین سی است. خواص پرتقال در مقابل جذب سرب در بدن، فوق العاده بوده و حتما لازم است که در روزهای آلودگی هوا، پرتقال یا آب پرتقال میل کنید. توصیه می‌کنیم که به جای خروج از منزل برای خرید پرتقال و تماس بیشتر با آلاینده‌ها، از امکان سفارش میوه آنلاین اسنپ فود استفاده کنید. به این شکل بدون نیاز به خروج از منزل، سفارش شما به محل آدرس ارسال خواهد شد.

کیوی، میوه ضدسرطان
 

 
کیوی یکی از میوه‌های بسیار قوی برای مبارزه با تشکیل سلول‌های سرطانی و تغییرات DNA است. به ویژه کیوی ریسک ابتلا به سرطان ریه، از سرطان‌های پرریسک در مواجه با آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. کیوی مقادیر زیادی ویتامین C (ث) داشته و خاصیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی دارد. از این روی باید از این میوه در روزهای آلودگی هوا، حتما از خواص کیوی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

لیمو ترش، ضد سرب
 

 
اگر چه میل کردن کیوی و پرتقال، جذاب‌تر است؛ اما در این میان نباید از خواص لیمو ترش غفلت کنید. در صورتی که به دنبال یک میوه غنی از ویتامین‌های مختلف هستید، لیمو ترش را از دست ندهید. لیمو ترش مقادیر قابل توجهی ویتامین ث ©، ویتامین آ، تیامین، ویتامین ب6، فولات، کلسیم، پتاسیم، فلاونوئید، ریبوفلاوین، مس، منیزیم، منگنز، روی، فیبر، فسفر و ... دارد. این میوه برای مبارزه با تاثیرات منفی آلودگی هوا، بسیار موثر است.

انار، سرشار از آنتی اکسیدان

 
انار(Punica granatum) یکی از میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان است. خواص انار برای مبارزه با ذرات کمتر از 2.5 میکرون، فوق العاده موثر است. پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند که حتما در روزهای آلودگی هوا از انار استفاده کنند. آنتی اکسیدان‌های فعال این میوه، به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های ریوی کمک خواهد کرد. به علاوه مصرف انار برای افرادی که :
  • بیماری‌های تنفسی
    مشکلات ریه
را تجربه می‌کنند، عالی محسوب شده و به کاهش و تسکین علائم بیماری، کمک می‌کند.

لیمو شیرین، پیشگیری از بیماری‌های قلبی

 
خواص لیمو شیرین در تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده و به طور خاص این میوه از ابتلا به بیماری‌های قلبی، جلوگیری می‌کند. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که لیمو شیرین در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های مختلف چون سرطان ریه، سرطان معده، سرطان رکتوم و ... جلوگیری می‌کند. همین طور این میوه برای ایمن سازی بدن در مقابل بیماری‌های ویروسی و بیماری‌های سیستم تنفسی، عالی است.
 
کلام آخر
در بالا مروری بر میوه‌های موثر بر کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا داشتیم. برای این که مجبور نباشید جهت تامین نیاز خانواده به انواع میوه‌های زمستانی و سبزی‌جات از منزل خارج شوید، پیشنهاد می‌کنیم که از سفارش آنلاین میوه استفاده کرده و محصولات مورد نظر خود را از پیک اسنپ فود در محل آدرس تحویل بگیرید. شما چه تجربه‌ای در این باره دارید و چه میوه‌ها یا سبزیجات دیگری را می‌شناسید که در آب و هوای آلوده، برای تقویت بدن موثر باشند؟ نظرات و تجربیات خود در این خصوص را با ما و دیگر کاربران وب سایت به اشتراک و بحث بگذارید.
 
https://jahannews.com/vdciwvavut1arv2.cbct.html
jahannews.com/vdciwvavut1arv2.cbct.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *