کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا صهیونیست‌ها «نتانیاهو» را یک تهدید می‌دانند؟

17 بهمن 1401 ساعت 21:38

مرور عملکرد نتانیاهو دربیش از ۱۲ سال زمامداری قدرت در رژیم صهیونیستی بیانگر آن است که در دوره جدید حکمرانی وی قرار است فلسطینیان بیشتری قربانی سیاست های وی بشوند.


به گزارش جهان نیوز، تاکنون ده‌ها هزارنفر در تل‌آویو در راهپیمایی های مختلف گردهم آمدند تا مراتب اعتراض خود را نسبت به طرح‌های کابینه جدید بنیامین نتانیاهو برای بازنگری در سیستم قضایی این رژیم اعلام کنند. در جریان این تظاهرات که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی نیز با پیوستن به معترضان از آن‌ها حمایت کرد، سیاست‌های نتانیاهو مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

لیکود سردمدار شهرک‌سازی و بلای جان فلسطینی‌ها
از سال ۱۹۶۷ به بعد، پروژه‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری، با بودجه عمومی و توسط «شاخه شهرک‌سازی» سازمان جهانی صهیونیسم به اجرا گذاشته شده است.

کابینه صهیونیستی که اغلب اعضای آن را نمایندگان حزب راست افراطی لیکود تشکیل می دهد، برای نخستین بار به نخست‌وزیری مناخم بگین، در سال ۱۹۷۷، آشکارا حمایت از شهرک‌سازی در سایر بخش‌های کرانه باختری را با همکاری سازمان‌هایی مانند «گوش آمونیم» و «آژانس یهود» شدت بخشید.

در مانیفست حزب لیکود که اکنون نتانیاهو رهبری آن را برعهده دارد ادعا شده که کل سرزمین فلسطین میراث لاینفک و سلب‌نشدنی قوم یهود است و هیچ بخشی از کرانه باختری نباید به حاکمیت خارجی تحویل داده شود. این درحالی است که طبق شواهد تاریخی فلسطینیان صاحبان اصلی این اراضی بوده اند و رژیم صهیونیستی با کشتار و ارعاب فلسطینی ها خود را مالک جلوه داده است.

نتانیاهو موسوم به «بی بی» به عنوان یک صهیونیست افراطی به دنبال پیاده کردن ادعای «برتری یهود» است و بسیاری از حامیان فلسطین در سراسر جهان به شدت علیه وی به عنوان نماینده یک رژیم غاصب‌، موضع دارند. اکنون که نتانیاهو دوباره به قدرت بازگشته وعده‌های گسترده ای برای تقویت پروژه های شهرک سازی که نتیجه آن درگیری و کشتار بیشتر فلسطینیان و غصب اراضی بیشتر آن‌ها خواهد بود.

رسانه های عبری به تازگی گزارش دادند که کابینه رژیم صهیونیستی به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو در حال آماده سازی یک طرح بی سابقه برای توسعه شهرک سازی‌ها در کرانه باختری است. طبق گزارش روزنامه «یسرائیل هیوم» کابینه نتانیاهو در حال تدارک طرحی بی سابقه برای اسکان بیشتر در کرانه باختری است و اقدامات مهمی برای مشروعیت بخشیدن و افزایش شهرک ها در آن انجام خواهد داد. طبق این گزارش، انتظار می رود شورای عالی برنامه ریزی و ساختمانی رژیم صهیونیستی در ماه آینده طرح ساخت ۱۸ هزار واحد مسکونی جدید را در شهرک های کرانه باختری تصویب کند.

رسوایی‌های نتانیاهو
«بی‌بی» نه تنها بادیدگاه های شدید افراطی و خلق و خوی تند و عصبی به اجرای سیاست‌های بسیار خصمانه در داخل و خارج از رژیم صهیونیستی شناخته شده بلکه با نهادهای این رژیم هم به دلیل رسوایی های متعدد، سرناسازگاری دارد. نتانیاهو در داخل رژیم صهیونیستی با اتهامات متعدد رشوه، کلاهبرداری و نقض امانت مواجه است، اما وی همه اتهامات علیه خود را رد کرده و به شدت به کسانی که به دنبال محاکمه او هستند، حمله کرده است. اگرچه وی پس از بازگشت به قدرت مدعی شده است که از اختیارات خود برای تغییر روند قانونی در محاکمه فساد خود استفاده نخواهد کرد، اما برخی از شرکای ائتلافی او از طرحی متفاوت خبر داده اند.

پرونده‌های فساد
تحقیقات در مورد رفتارها و عملکرد نتانیاهو از سال ۲۰۱۶ آغاز شد، زمانی که عده ‌ای از مقام‌های این رژیم این اتهام را مطرح کردند که نخست وزیربی‌بی عادت داشت در ازای هدایای مادی و نامشهود، به تجار ثروتمند خدمات رسمی دهد. نتانیاهو، باسابقه ترین نخست وزیر رژیم صهیونیستی، متهم به دریافت کالاهای گران قیمت، دستبند طلا ، کیف و لباس های لوکس و حتی دریافت رشوه در پرونده خرید زیردریایی های آلمان شده ، اما از آن زمان به بعد نتانیاهو در روند تحقیقاتی و قضایی اخلال ایجاد کرده است.

در فوریه ۲۰۱۸، پلیس به طور رسمی گزارش داد که نتانیاهو تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. در نوامبر ۲۰۱۹ وی متهم شد و محاکمه در ماه مه ۲۰۲۰ آغاز شد. دادگاه منطقه قدس در این زمینه با بیش از ۳۰۰ شاهد برای اتهامات مطرح شده «بی بی» کار خود را آغاز کرد، اما محاکمه که در ابتدا انتظار می‌رفت یک سال یا بیشتر طول بکشد، چندین بار به دلایل مختلف به تعویق افتاده است.

اتهامات داخلی چیست؟
محاکمه فساد شامل سه پرونده جداگانه است که موسوم به پرونده های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ هستند. پرونده چهارم وی نیز موسوم به ۳۰۰۰ مربوط به دریافت رشوه در برنامه خرید دولت از زیردریایی های ساخت آلمان بود. در این اتهام همچنین گفته شده بود که «سارا» همسر نتانیاهو برای انعقاد این قرارداد هدایایی دریافت کرده اما هنوز متهم نشده است.

در پرونده ۱۰۰۰، نتانیاهو متهم است که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ دلار هدیه از «آرنون میلچان» تهیه کننده هالیوود و «جیمز پکر» میلیاردر استرالیایی دریافت کرده است.

دادستان ها می گویند که در ازای آن، «بی‌بی» به نمایندگی از میلچان، از جمله فشار بر وزارت دارایی برای دوبرابر کردن مدت معافیت مالیاتی برای صهیونیست های مقیم خارج ، مانند تولیدکننده، پس از بازگشت از خارج ، اقدام کرد. این کیفرخواست همچنین نتانیاهو را به لابی کردن با دولت ایالات متحده برای کمک به میلچان برای تمدید ویزای آمریکا و کمک به یک معامله ادغام شامل یک کانال تلویزیونی که بخشی از آن متعلق به میلچان است، متهم می کند.

هراس صهیونیست‌ها از نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو ششمین دوره نخست وزیری خود را با تشکیل یک ائتلاف از تندروهای مذهبی دست راستی که اکثریت را در پارلمان این رژیم در اختیار دارند، شروع کرده است. منتقدان داخلی وی می‌گویند طرح‌های کابینه جدید رژیم صهیونیستی برای اصلاحات در قوه قضائیه این رژیم کنترل قوه مجریه بر تعیین قضات و سایر مقام‌های دستگاه قضایی را افزایش و اختیارات دیوان عالی در زمینه لغو مصوبات و یا صدور حکم علیه اقدامات دولت را محدود خواهد کرد.

اکنون، بسیاری از درون رژیم صهیونیستی می ترسند که اعضای خانواده نتانیاهو با لابی نقش بزرگی در گرداندن کابینه و این رژیم ایفا کنند.

علاوه براین نتانیاهو در عملکردش نشان داده که خود و دولتش را بالاتر از سایر دستگاه های صهیونیستی می ‌داند و همین امر سبب شده که سایرمسئولان رژیم صهیونیستی نیز وی را یک چالش برای خود می‌دانند. اختلافات نتانیاهو با دستگاه قضایی این رژیم به حدی ریشه دار است که تاکنون چندین بار علیه وی تظاهرات گسترده دهها هزار نفری در تل آویو انجام شده است.

طبق گزارش‌های رسانه ای ، نتانیاهو و کابینه اش تاکنون به سرعت در مورد چند دستور کار ویژه حرکت کرده‌اند که سبب تضعیف قوه قضاییه، تثبیت کنترل رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری و تقویت یهودیان فوق افراطی می شود و همین امر سایر مقام ها و دستگاههای صهیونیست‌ را به واکنش علیه وی برانگیخته است.

بسیاری از رسانه های غربی و صهیونیستی مخالف نتانیاهو، رسوایی‌های متعدد مالی و سیاسی او را در خلال بیش از یک دهه در سکان قدرت مرور کرده و وی را عامل تشدید چالش‌های داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی می‌دانند. روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» پس از بازگشت نتانیاهو به قدرت در گزارشی نوشت:نتانیاهو یک ستون کلیدی در جنبش جهانی رهبران غیرلیبرال است . او در طول ۱۲ سال قدرت خود از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱، رسانه ها و دشمنان سیاسی را مورد حمله قرار داد؛ وی در حالی که تحت کیفرخواست بود و پرونده مفتوح داشت، مداوم به قوه قضاییه رژیم صهیونیستی حمله کرد و همواره تلاش داشته است هدف خود یعنی تثبیت برتری یهودیان را به عنوان یک اصل قانون اساسی در بیاورد.

جمع‌بندی
مرور عملکرد نتانیاهو دربیش از ۱۲ سال زمامداری قدرت در رژیم صهیونیستی و بازگشت مجدد او به عرصه قدرت سیاسی و ارائه وعده‌های افراط گرایانه متعدد بیانگر این است که قرار است در این دوره نیز فلسطینیان بیشتری در اراضی اشغالی قربانی این سیاست ها شوند و اراضی گسترده‌تری از صاحبان اصلی این سرزمین به غارت و یغمای نظامیان صهیونیست رود.
علاوه براین با توجه به عدم پذیرش داخلی وی، احتمال درگیری ها و ناآرامی های درون این رژیم و تنش میان دستگاههای مختلف آن نیز بیشتر خواهد بود .

همچنین عرصه روابط بین الملل نیز شاهد تلاش بیشتر این صهیونیست به شدت افراطی برای برهم زدن نظم، قوانین و معاهدات بین المللی و همچنین تعاملات، مناسبات منطقه ای و جهانی خواهد بود. از این رو برخی از تحلیلگران پیش بینی کرده اند که «بی‌بی» با این افراط‌گرایی احتمالا نتواند دوره زمامداری اش را به اتمام برساند.


کد مطلب: 828319

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/828319/چرا-صهیونیست-ها-نتانیاهو-یک-تهدید-می-دانند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com