پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۷

روایت نمایندگان از جلسه غیرعلنی مجلس/ قالیباف درباره مولدسازی چه گفت؟

دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 828263
در این نشست آقای قالیباف ضمن بیان توضیحاتی درباره مصوبه سران قوا برای مولدسازی اموال راکد دولت، به نمایندگان این وعده را داد که مجلس حتما درباره مصوبه مولدسازی جلسه‌ای مجزا به شکل علنی برگزار خواهد کرد.
روایت نمایندگان از جلسه غیرعلنی مجلس/ قالیباف درباره مولدسازی چه گفت؟
به گزارش جهان نيوز، چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی جزئیات جلسه غیر علنی صبح امروز درباره مصوبه مولدسازی را تشریح کردند.

توانگر: قالیباف تاکید کرد که مولدسازی به هیچ عنوان شامل اموال فعال دولت نمی شود
مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با ایسنا با اشاره به جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس که به موضوع بودجه و تامین منابع آن از جمله مولدسازی اختصاص داشت، گفت: در این جلسه تعدادی از نمایندگان به صورت صریح به بیان نکات و انتقادات خود درباره موضوع تشکیل هیئت مولدسازی پرداختند و رئیس مجلس نیز درباره آن نکاتی مطرح کرد.‌

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: آقای قالیباف توضیح داد در شرایطی که کشور نیاز به سرمایه گذاری به خصوص‌ در بخش زیرساخت ها دارد، مولدسازی اموال راکد و بدون استفاده دولتی ضرورت کشور است، بیش از دو دهه است قوانین متعدد برای مولدسازی اموال راکد دولتی وجود داشته و دولت مکلف به اجرای آن بوده و در این زمینه قانونی نیاز نبوده اما متاسفانه اجرا نشده است و البته این کار باید طبق قواعد اجرا شود.

وی تاکید کرد: براساس توضیحات رئیس مجلس توسعه زیرساخت های کشور نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و یکی از مسیرهای تامین سرمایه های مورد نیاز کشور فروش اموالی غیرمنقول دولتی است که راکد و بدون استفاده رها شده و نه تنها سودی ندارد بلکه برای کشور هزینه نیز دارند.

توانگر اضافه کرد: آقای قالیباف در این جلسه تاکید کرد که مولدسازی به هیچ عنوان شامل اموال فعال دولت نظیر پالایشگاه ها، پتروشیمی‌ها، کارخانه ها و غیره که فعال هستند، نمی شود و فقط اموال غیر منقول راکد و بدون استفاده شامل این موضوع می شود و کسی حق ندارد آن را به سایر زیرساخت‌های فعال کشور مرتبط کند.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس گفت: هیئت مولدسازی قرار است با فروش اموال غیرمنقول راکد دولتی، درآمدهای ناشی از آن را صرف تامین مالی توسعه زیرساخت‌های کشور و پروژه های بر زمین مانده کند.‌

توانگر افزود: رئیس مجلس تاکید کرد که آئین نامه مولدسازی باید در جلسه شورای هماهنگی بررسی و اصلاحات لازم برای اطمینان بخشی از چگونگی اجرای درست آن انجام شود.

وی افزود: براساس توضیحات آقای قالیباف، در نظام نامه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، مدت اجرای تصمیمات این شورا محدود است و براساس آن اگر بنا بر ادامه اجرای تصمیمات بیش از زمان تعیین شده باشد باید دولت لایحه آن را به مجلس بیاورد و موضوع مولدسازی نیز شامل همین نظام نامه است.

سلیمی: قالیباف بیان کرد مصونیت به این معنا نیست که افرادی که در این هیئت حضور دارند بتوانند تخلفاتی انجام دهند
علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با تسنیم، با اشاره به جزئیات جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس اظهار داشت: صبح امروز نمایندگان مجلس با رئیس مجلس جلسه غیرعلنی داشتند که ابتدا به مسائل بودجه سال آینده پرداخت شد و نمایندگان نکات خود را نسبت به بررسی بودجه مطرح کردند.

وی افزود: همچنین دستور بعدی جلسه غیرعلنی مبحث مهم مولدسازی بود. نمایندگان در این جلسه اصل مولدسازی را خوب و مفید دانستند اما سوالاتی درباره نحوه اجرایی آن داشتند که رئیس مجلس به آن پاسخ داد.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: فروش اموال مازاد دولت نیز در برنامه ششم توسعه و همچنین در لوایح بودجه سال‌های ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ وجود داشت که دولت‌ها نیز می‌بایست نسبت به آن اقدام می‌کردند؛ زیرا این موضوع قانون مصوب است، اما در اجرا کردن این قانون موانعی وجود داشت که می‌بایست یک اقدام مهم راهبردی جهت فروش این اموال دولتی صورت می‌گرفت.

سلیمی تصریح کرد: یکی از سوالات مهم نمایندگان بحث چگونگی اجرا کردن این موضوع و همچنین مصونیت قضایی بود که آقای قالیباف بیان کرد مصونیت به این معنا نیست که افرادی که در این هیئت حضور دارند بتوانند تخلفاتی انجام دهند قطعاً روی این هیئت نظارت‌هایی خواهد شد.

میرتاج‌الدینی: باید انفال را به سرمایه نقد و سودآور تبدیل کنیم
حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز در مجلس هم در گفتگو با مهر با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: رئیس مجلس و نمایندگان در این جلسه مباحثی را پیرامون مولدسازی اموال دولت مطرح کردند و تأکید بر این بود که این کار ارزشمند است و ما باید برای مدیریت سرمایه‌های خود چاره اندیشی کنیم.

وی بیان کرد: طبق گفته رئیس مجلس شورای اسلامی ما یکسری دارایی متروک و غیرمنقول داریم و از سال ۸۰ تاکنون قوانین زیادی تصویب کردیم تا این اموال مازاد به فروش برسد، اما کسی این اموال را نفروخته است و باید برای آنها فکر کنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قالیباف در این جلسه گفت که ما باید انفال را به سرمایه نقد و سودآور تبدیل کنیم و به عبارت دیگر آنها را مولدسازی کنیم. تأکید وی بر این مسئله بود که کسی حرفی در درباره اصل موضوع مولدسازی ندارد و باید فقط درباره چگونگی اجرای آن گفتگو کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که در این جا نمی‌خواهیم اموال فعال دولت مانند شرکت‌ها، کارخانجات و پالایشگاه‌ها را واگذار کنیم، بلکه مولدسازی برای احیای دارایی‌های راکدی است که از رده خارج شده است. همچنین تاکید شد که ما برای فروش اموال راکد نیاز به قانونگذاری جدید نداریم چرا که ده‌ها قانون داریم اما با وجود قانون‌هایی که داریم، مولدسازی محقق نمی‌شود و لازم است موانع کار را کنار بگذاریم.

وی افزود: قالیباف در این جلسه بیان کرد که مطالبه مقام معظم رهبری این بود که برای رفع مشکلات اقتصادی لازم است خصوصی سازی انجام شود و ایشان این موضوع را به شورای هماهنگی سران قوا تکلیف کردند و لازم است وزارتخانه‌ها نیز همراهی کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قالیباف تاکید کرد هیئتی که برای این کار تعیین شده است، قطعاً مورد اعتماد است و امنیت سرمایه گذاری را حفظ خواهند کرد. از سوی دیگر این هیئت اگر خدایی نکرده سوءاستفاده، تبانی و تخلف کنند، مصونیت قضائی ندارند و آئین نامه‌ای خواهیم نوشت و در جلسه سران قوا تصویب می‌شود. این هیئت موانع سر راه واگذاری‌ها را شناسایی و رفع خواهد کرد.

میرتاج الدینی گفت: طبق گفته رئیس مجلس شورای اسلامی کارشناسان امین، متعهد و متخصص در هر استان انتخاب می‌شوند تا قیمت گذاری ها کارشناسانه و واقع بینانه باشد. قالیباف تاکید کرد که مصوبه سران قوا درباره تشکیل هیئت هفت نفره برای مولدسازی طبق قوانین موجود است و نیاز به قانون جدیدی ندارد، اما سران قوا آئین نامه‌ای را تدوین و تصویب می‌کنند که این هیئت بر اساس آن عمل کنند.

وی گفت: طبق گفته قالیباف هنوز آئین نامه اجرایی مولدسازی نوشته نشده است و زمانی که این آئین نامه تدوین و به شورای سران قوا ارائه شود، نظرات مشورتی و کارشناسی مجلس و نمایندگان هم اخذ خواهد شد و پس از تدوین آئین نامه، کار مولدسازی اموال، املاک و دارایی‌های راکد دولت انجام خواهد شد.

میرتاج الدینی خاطرنشان کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد ۵۰ درصد سرمایه حاصل از مولدسازی صرف کارهای عمرانی، توسعه‌ای و زیرساختی خواهد شد و ۵۰ درصد دیگر هم در پروژه‌های ملی، مولد و زیرساختی به کار گرفته می‌شود و بر این اساس همگی باید موانع سر راه مولدسازی را برطرف کنیم.

ایزدخواه: مجلس درباره مولدسازی جلسه‌ای مجزا برگزار خواهد کرد
روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به نشست غیرعلنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس گفت: این نشست با موضوع بررسی ابعاد مختلف مولدسازی برگزار شد.

وی افزود: در این نشست آقای قالیباف ضمن بیان توضیحاتی درباره مصوبه سران قوا برای مولدسازی اموال راکد دولت، به نمایندگان این وعده را داد که مجلس حتما درباره مصوبه مولدسازی جلسه‌ای مجزا به شکل علنی برگزار خواهد کرد.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: در نشست امروز همچنین ۶ نفر از نمایندگان مجلس به بیان نقطه نظرات خود درباره مصوبه مولدسازی و سازوکار اجرایی آن پرداختند.
https://jahannews.com/vdcg3797wak9xx4.rpra.html
jahannews.com/vdcg3797wak9xx4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هر تصمیمی که دولت انقلابی بگیرد قطعا به نفع مردم است.
Iran, Islamic Republic of
آقایان این طرح مولد سازی را متوقف کنید اصلاح طلبان سوژه پیدا کردند و به تخریب دولت و مجلس مشغول شدند.
Iran, Islamic Republic of
هرچیزی که مصونیت در آن نهفته باشد، پذیرفتنی نیست .!!!
Iran, Islamic Republic of
مولدسازی یعنی مولد میشه؟؟!!
Romania
دولت بعدی که بیاد همون اول خواهد گفت اموال دولت رو فروختن
کاک
Iran, Islamic Republic of
اموال راکد غیر از فروختن هیچ چاره دیگه ای ندارد یا بحث کمبود بودجه است؟
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر قالیباف، لطفاً نیروهای شرکتی شاغل در ادارات را تعیین تکلیف فرمایید .