کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جعفریان: مکانیزم شناسایی مؤدیان مالیاتی تعریف شود

سراج 24 , 17 بهمن 1401 ساعت 12:37

کارشناس امور مالیاتی گفت: باید مکانیزمی برای شناسایی مؤدیانی که فرار مالیاتی دارند تعریف شود.


به گزارش جهان نیوز، محمدرضا جعفریان کارشناس امور مالیاتی، پیرامون لایحه بودجه سال 1402 و امور مالیاتی مربوط به آن اظهار داشت: قرار است در بودجه سال آینده حدود 250 هزار میلیارد تومان افزایش وصول مالیات داشته باشیم اما سوال اینجاست که آیا این امر تحقق‌پذیر است یا خیر و مسئله دیگر اینکه باید چه میزان و چگونه مالیات اخذ شود که همواره در این مورد بحث بوده و فعالان اقتصادی ناراضی بوده‌اند. 

وی افزود: فعالان اقتصادی شناسایی شده و شناسنامه‌‌دار هستند و از آنها همواره مالیات وصول می‌شود اما باید مؤدیانی که فرار مالیاتی دارند، شناسایی شده و از آنها مالیات دریافت شود؛ قرار است در سال 1402 مؤدیانی که فرار مالیاتی دارند شناسایی شوند چراکه تاکنون شناسایی نشده‌ و نتوانسته‌ایم از آنان مالیات وصول کنیم.

کارشناس امور مالیاتی بیان داشت: مسئله مهم این است که چه ابزار و مکانیزم جدیدی برای شناسایی مؤدیانی که فرار مالیاتی دارند تعریف شده است و پس از تعریف باید به صورت شفاف به اطلاع مردم برسد تا بتوانند به درستی مالیات را پرداخت کرده و دولت نیز رسیدگی موثرتری داشته باشد. 

جعفریان با اشاره به اینکه در کشور حسابرسی مالیاتی انجام نمی‌شود، تصریح کرد: همه مسائل فوق نشان از این دارد که باید برای سال آینده نگرانی هایی در حوزه تورم داشته باشیم که فعالان اقتصادی و  مردم در آن دخل و تصرفی نداشته‌اند بلکه دولت با ناترازی مالیاتی موجب ایجاد آن شده است و وقتی با ناترازی مالیاتی تورم به وجود می‌آید چرا باید از مردم مالیات اخذ کنیم و افزایش وصولی بیش از 250 هزار میلیارد تومانی داشته باشیم؟

وی خاطرنشان کرد: مالیات بر سرمایه که در مجلس مطرح شد در مواردی چون مالیات بر مسکن، طلا و خودرو که سفته‌بازی در آنها بسیار رواج دارد می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد و باید تا 45 درصد مالیات از این بخش وصول شود، این مصوبه باید در شورای نگهبان مطرح و درست به آن عمل شود و اگر درست عمل نشود باید مطابق با قانون، سازمان امور مالیاتی جریمه شود. 

کارشناس امور مالیاتی تشریح کرد: کشور ترکیه فرهنگ مالیاتی مشابه به فرهنگ مالیاتی کشور ما دارد اما طوری عمل کرده که در مواردی که امکان سفته‌‌بازی وجود دارد از آن جلوگیری می‌شود، در کشور ما نیز باید قوانینی وضع شود که حتی‌المقدور از سفته‌بازی جلوگیری شود. 

وی یادآور شد: نمایندگان مجلس باید بودجه‌ای را تصویب کنند که هم تحقق‌پذیر بوده و هم در جهت رفاه جامعه باشد اما فعالان اقتصادی تعادلی بین بودجه، تورم و میزان مالیات نمی‌بینند همچنین باید شفاف‌سازی شود که هزینه‌ای که از بودجه استفاده می‌شود در چه مواردی مصرف شده و مالیات از چه مواردی اخذ و برای چه مواردی استفاده می‌شود و اگر مالیات وصول شده چه بخشی از هزینه‌های دولت با آن تامین می‌شود. 

جعفریان در پایان با بیان اینکه باید قوانین درست تصویب شوند، گفت: نمایندگان باید در مجلس شورای اسلامی قوانینی را تصویب کنند که در جامعه مقبولیت داشته و قابل اجرا باشد.
 


کد مطلب: 828256

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/828256/جعفریان-مکانیزم-شناسایی-مؤدیان-مالیاتی-تعریف-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com