چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

برای اموات چه چیزی خیرات کنیم؟ 23 ایده متنوع خیرات

دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 828253
برای اموات چه چیزی خیرات کنیم؟ 23 ایده متنوع خیرات
خیرات برای اموات در قرآن و خصوصا در احادیث معصومین (علیهم السلام) بارها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آمده است. همچنین در فرهنگ ما ایرانیان این امر بسیار رواج دارد. اما گاهی اوقات نمی توانیم تصمیم بگیریم که برای اموات چه چیزی خیرات کنیم؟ شاید حتی اطرافیان شما هم سوالاتی نظیر " برای خیرات چی بدیم " یا " برای خیرات چی بخریم " و حتی " واسه خیرات چی خوبه " از شما پرسیده باشند. در این مقاله به این پرسش پاسخ و ایده های متنوعی برای خیرات اموات به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم.
برای اموات چه چیزی خیرات کنیم؟
ایده های زیادی برای خیرات کردن وجود دارد. اما اول بررسی می کنیم که کدام خیرات از همه بهتر است. با توجه به آیات و احادیث خیرات های معنوی مثل نماز، قرآن، دعا و ... جزء بهترین خیرات ها هستند. در همین راستا توجه شما را به روایات زیر جلب می کنیم.
  • پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: براى مردگان خود هدیه بفرستید! پرسیدند: هدیه براى آنان چیست؟ فرمودند: صدقه و دعا. (مستدرک الوسائل، جلد 2، صفحه 484، حدیث 23)
    پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم): مُردگانتان را که در قبرها آرمیده اند، از یاد نبرید. مُردگان شما امید احسان شما را دارند، مُردگان شما زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. آنها خود قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعایی به آنها هدیه کنید. (انوار الهدایه، صفحه 115)
    برای میت هر سوره‌ای از قرآن خوانده شود ثواب دارد و نسبت به خواندن سوره‌ی حمد، توحید، تبارک، یس و قدر سفارش شده است. (مفاتیح الجنان، صفحات ۹۳۹ -۹۴۲)
    امام صادق (علیه السلام): مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او می شود شادمان می گردد، همان گونه که زنده بوسیله هدیه ای که به او می دهند، خوشحال می گردد.
اینها فقط 4 روایت از روایات بسیاری است که مومنین را به انجام خیرات های معنوی مانند دعا و صدقه تشویق کرده اند. به همین دلیل است که می گوئیم خیرات های معنوی از بهترین خیرات ها برای اموات هستند.
حال می خواهیم به بررسی این سوال بپردازیم که برای اموات چه چیزی خیرات کنیم؟ انجام هر عمل خیری برای اموات خوب است. شما حتی اگر برای به پرندگان دانه بدهید ثواب این کار خوب به اموات می رسد و باعث شادی آنها می شود. اما به طور کلی می توان گفت کمک به انسان ها ثواب بیشتری دارد. حال در این میان انجام اعمال خیر معنوی مثل خواندن نماز، قرآن، دعا و .... نیز با توجه به روایات بالا می تواناینگونه برداشت کرد که ثواب بیشتری دارد.
در ادامه ایده هایی برای خیرات عزیزان فوت شده به شما عزیزان ارائه می دهیم.
  1. ذکر صلوات و فاتحه
    خواندن نماز، قرآن، دعا و زیارتنامه
    صدقه دادن
    پخش غذای بین نیازمندان
    ساخت یا مشارکت در ساخت بناهایی مفیدمثل مدرسه، بیمارستان، مسجد و ...
    پرداخت هزینه های تحصیل دانش آموزان بی بضاعت
    چاپ کتاب دعا برای اموات یا خرید قرآن برای مراسم ختم
    یادبود مجازی رایگان (خیراتی نوین و ماندگار)
    مشاوره و آموزش رایگان در زمینه هایی که تخصص دارید
    کاشت درخت
    پخش نان، کیک، شیرینی و ره صورت کلی خوراکی
    اشتراک گذاری مطالب مفید در فضای مجازی
    تاثیرگذاری بر دیگران با اخلاق خوش
    بر عهده گرفتن سرپرستی ایتام
    تهیه جهیزیه برای زوج های جوان
    پرداخت هزینه سفرهای زیارتی و ... برای افراد با توان مالی کم
    پخش مواد خام غذابی بین فقرا و زاغه نشین ها
    پخش کتاب ها مفید مذهبی، علمی و ... بین افراد
    اگر مثلا امکان تبلیغ برای کسب و کارها دارید، می توانید یک بار در هفته به صورت رایگان برای یک کسب و کار داخلی تبلیغ کنید
    شرکت در مجالس و هیئت های مذهبی و شریک کردن ثواب آن با متوفی
    اگر کارمند هستید می توانید با دلسوزی مشکلات مراجعه کنندگان را حل کنید و ثواب آن را به عزیز از دست رفته خود بدهید
    خرید از دستفروشان به نیت کمک به آنها
    کمک به هیئت ها، مساجد یا مراکز فرهنگی
اینها برخی از مواردی بود که می توانید در خیرات برای اموات انجام دهید. تقریبا می توان گفت هر کار خیری که به ذهنتان خطور می کند را اگر به نیابت از امواتتان انجام دهید یک خیرات محسوب می شود.
آیا انجام خیرات برای فوت شدگان برای فرد انجام دهنده نیز ثوابی دارد؟
همچنین قابل ذکر است که وقتی کار خیری به نیابت از مرده ای انجام می دهید نه تنها شخص از دنیا رفته بلکه خود شما نیز در ثواب آن سهیم هستید. برای اثبات این ادعا توجه شما را به حدیث زیر از امام صادق (علیه السلام) جلب می کنیم.
  • امام صادق (علیه السلام): ثواب اعمال خیری که برای مردگان انجام می دهید، برای شما و برای آن مرده، نوشته می شود. (زاد المعاد، صفحه 574)
همانطور که می بینید خیرات برای اموات یک باقیات الصالحات برای خود ما نیز می باشد. بنابراین اگر خیراتی ماندگار برای آنها انجام دهید در واقع یک باقیات الصالحات ماندگار برای خودتان نیز انجام داده اید.
پیشنهاد خیرات و باقیات الصالحاتی ماندگار
یکی از خیرات هایی که برای اموات که می توانید انجام دهید و در دسته خیرات ماندگار نیز حساب می شود چاپ کتاب های دعا با یک صفحه یادبود عزیز (عزیزان) فوت شده در ابتدای آنها می باشد.
برای انجام این امر خیر می توانید با جستجوی کلماتی مانند "چاپ مفاتیح کتابسرای عادل" یا "چاپ کتاب دعا کتابسرای عادل" و وارد شدن به سایت انتشارات کتابسرای عادل مدل های مختلف کتاب دعا، مفاتیح و قرآن را با لیست قیمت بروز مشاهده نمائید. برای گرفتن هر گونه مشاوره در این زمینه نیز می توانید با ما تماس بگیرید.



همچنین می توانید با جستجوی کلمه "یادبود مجازی عادل" و وارد شدن به سایت مخصوص این کار، صفحه مجازی برای عزیزانی که از دست داده اید ایجاد نمائید. شما می توانید در هر زمان که مایل بودید این صفحه را با سایرین به اشتراک بگذارید. با اینکار یک خیرات ماندگار معنوی نیز انجام داده اید.
نتیجه گیری
در این مقاله پیرامون سوال هایی نظیر برای اموات چه چیزی خیرات کنیم و برای خیرات چی بدیم یا برای خیرات چی بخریم صحبت کردیم. همچنین متوجه شدیم بر اساس روایات که خیرا های معنوی جزء بهترین خیرات ها برای اموات می باشد. در ادامه نیز ایده هایی رایگان و غیر رایگان نیز معرفی کردیم.
یکی از آن ایده ها که خیرات معنوی و ماندگار ی می باشد، چاپ یادبود برای درگذشتگان هست که با جستجوی چاپ یادبود کتابسرای عادل می توانید اینکار را در انتشارات کتابسرای عادل انجام دهید.
همچنین خیرات رایگان ماندگار یادبود مجازی را معرفی کردیم که برای انجام آن نیز با جستجوی کلمه یادبود مجازی عادل می توانید وارد سایت مربوطه شوید و این خیرات معنوی را انجام دهید.
همچنین با توجه به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) فهمیدیم که هر خیراتی یک باقیات الصاحات برای ما نیز محسوب می شود.
 
https://jahannews.com/vdcftcdcmw6d00a.igiw.html
jahannews.com/vdcftcdcmw6d00a.igiw.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *