پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

دولت برای «بازرگانی» چه تصمیمی گرفته است؟ از تفکیک وزارت صمت تا تشکیل سازمان

يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب: 828163
پس از بحث‌ها و گفت‌وگوها درباره تفکیک وزارت صمت و هم‌چنین تشکیل وزارت بازرگانی، حالا دولت سیزدهم قصد دارد «سازمان بازرگانی و تنظیم بازار» را زیر نظر نهاد ریاست‌جمهوری تشکیل دهد.
دولت برای «بازرگانی» چه تصمیمی گرفته است؟
به گزارش جهان نيوز، اوایل تابستان امسال بود که مجدداً بحث تشکیل وزارت بازرگانی و تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت بین مجلس شورای اسلامی و دولت و هم‌چنین فضای رسانه‌ای کشور مطرح شد.
 
این طرح در مجلس دهم به تصویب رسیده بود که در رفت و برگشت‌ها به شورای نگهبان و رفع ایرادات شورا، به عمر مجلس دهم نرسید و به‌نوعی از دستورکار خارج شد.
 
بعد از آغاز روند استیضاح فاطمی‌امین در مجلس یازدهم در سال جاری، قالیباف رئیس مجلس (7 تیرماه 1401) همزمان با اعلام وصول این استیضاح گفت آقای رئیس‌جمهور به این نتیجه رسیده است که این وزارتخانه حتماً نیازمند تجدیدنظر است و به دو وزارتخانه تبدیل شود و نهایتاً دو وزیر به مجلس معرفی شود تا اصلاح ساختاری اصولی صورت گیرد، چون خود دولت به این نتیجه رسیده است و قصد مجلس هم اصلاح امور است، به‌صورت خصوصی با آقای سیاهکلی نخستین درخواست‌کننده استیضاح و همچنین 16 نماینده دیگر صحبت کردم؛ از نمایندگان می‌خواهم فرصت دوماهه‌ای به دولت بدهیم.

بعد از این اخباری مبنی بر موافقت دولت با تشکیل وزارت بازرگانی و تفکیک وزارت صمت منتشر شد؛ اما این تفسیر باقی مانده بود که؛ آیا نظر دولت این است که فاطمی‌امین به‌صورت پیش‌فرض وزیر صمت خواهد ماند و فقط یک وزیر برای بازرگانی به مجلس معرفی خواهد شد؟ یا اینکه پاستور باید دو وزیر به بهارستان معرفی کند؟

حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با تسنیم دراین‌باره گفته بود "روزی که مسئله استیضاح مطرح شد، موافقت کردیم که وزارت بازرگانی تشکیل شود، یعنی بار سنگینی بر دوش یک نفر هست و اعلام کردیم ما هم این تفکیک را قبول داریم و انجام شود، ولی این‌که از جهت حقوقی برای وزارت صمت که تا حالا صنعت، معدن و تجارت بوده است نهایت اینکه تجارتش حذف می‌شود، هویتش که هست و صنعت و معدن به‌جای خودش هست، یک بخشی از وظایفش کم و  کاسته شده است، یعنی به‌قول معروف بار وزیر کمتر می‌شود پس نیازی نیست که وزیر صمت را مجدداً معرفی کنیم."

از سوی دیگر مجلس بر معرفی دو نفر برای دو وزارت معتقد بود که نهایتاً قالیباف 8 شهریورماه در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مجلس گفت: مبنا همانی خواهد بود که رئیس‌جمهور گفته است و دو وزیر به مجلس معرفی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، 10 آبان‌ماه 1401 جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و وکلای ملت با 182 رأی، مخالفت خود از استیضاح وی را اعلام کردند. رئیس مجلس درباره اظهارات سیاهکلی نماینده قزوین پیرامون تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه، گفت مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون و تعدادی از کارشناسان این موضوع را بررسی کرده و نهایتاًً به جمع‌بندی تخصصی برای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه نرسیده‌اند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بعد از این عدم استیضاح به تسنیم گفت: با توجه به اینکه آقای فاطمی‌امین توانست از نمایندگان مجلس مجدداً رأی اعتماد بگیرد ازاین‌رو تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلاً در دستورکار دولت نیست.

بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت 3 بهمن‌ماه اعلام کرد: لایحه‌ای در دولت به‌منظور ایجاد سازمان بازرگانی به تصویب رساندیم که نهایی شده است و با قید فوریت تقدیم مجلس خواهد شد. مجموعه بازرگانی از وزارت صمت و جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها جدا و در سازمان بازرگانی مستقر خواهد شد و این امر چون تشکیل سازمان جدید است باید مورد موافقت مجلس قرار بگیرد.

سخنگوی دولت چهارشنبه (12 بهمن 1401) در جریان نشست خبری‌اش در پاسخ به سؤال خبرنگار حوزه دولت تسنیم درباره جزئیات تشکیل این سازمان و اختیارات آن گفته بود: کلیات تشکیل «سازمان بازرگانی و تنظیم بازار» به تصویب دولت رسیده است؛ این سازمان به‌صورت فرابخشی  و زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری خواهد بود. بخش‌های مرتبط با تنظیم بازار و بازرگانی از وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و سایر نهادهای دیگر تجمیع و به این سازمان منتقل خواهد شد.

طبق پیگیری‌های خبرنگار تسنیم این لایحه در دولت به جمع‌بندی رسیده است و این هفته تقدیم مجلس خواهد شد.
https://jahannews.com/vdcfvcdcmw6d0ya.igiw.html
jahannews.com/vdcfvcdcmw6d0ya.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *