سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

علائم عفونت ریه در کودکان چیست؟

پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۳
کد مطلب: 828105
عفونت ریه بسته به عامل ایجاد کننده می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد، تب، درد قفسه سینه، سرفه، کاهش اشتها و ضعف از علائم اصلی این بیماری است.
علائم عفونت ریه در کودکان چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تابناک، یک متخصص کودکان گفت: عفونت ریه در اثر ارگانیسم‌های مختلفی همچون ویروس، باکتری و قارچ ایجاد می‌شود و شایع‌ترین علت در کودکان ویروس است.
 
مژگان عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عفونت ریه یکی از بیماری‌های کودکان و از شایع‌ترین علل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است.
 
وی ادامه داد: به التهاب بافت ریه که یک یا دو طرف قفسه سینه را درگیر می‌کند و معمولاً در اثر عفونت ایجاد می‌شود پنومونی یا عفونت ریه گفته می‌شود که در اثر ارگانیسم‌های مختلفی شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها ایجاد می‌شود.
 
عزیزی بیان کرد: عفونت ریه در اثر ارگانیسم‌های مختلفی همچون ویروس، باکتری و قارچ ایجاد می‌شود و شایع‌ترین علت در کودکان عفونت‌های ویروسی است و عفونت‌های باکتریایی ۱۰ تا ۳۰ درصد را شامل می‌شود.
 
این متخصص کودکان افزود: همچنین عفونت ریه به علت استنشاق مواد شیمیایی و مواد حساسیت‌زا نیز ایجاد می‌شود.
 
وی تصریح کرد: راه انتقال عفونت گاهی از طریق جریان خون به ریه‌ها است ولی اغلب توسط قطرات تنفسی هم منتقل می‌شود و منبع این جرم‌ها افرادی هستند که با سرفه و عطسه کردن باعث انتشار جرم‌ها در هوای تنفسی می‌شوند.
 
عزیزی ادامه داد: گاهی اوقات این نوع عفونت از طریق پرندگان و یا عفونت‌های بیمارستانی نیز منتقل می‌شود، علل عفونت ریه می‌تواند باکتری، ویروس و یا قارچ باشد، انگل‌ها نیز باعث این عفونت‌ها می‌شوند.
 
این متخصص کودکان تصریح کرد: عفونت باکتریایی از تمام عفونت‌ها بیشتر است، این عفونت‌ها توسط آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند.
 
وی با اشاره به علائم عفونت ریه در کودکان، بیان کرد: عفونت ریه بسته به عامل ایجاد کننده می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد، تب، درد قفسه سینه، سرفه، کاهش اشتها و ضعف از علائم اصلی این بیماری است.
 
عزیزی تصریح کرد: سرفه در ابتدا ممکن است خشک باشد اما یک تا دو روز بعد سرفه همراه با خلط خواهد شد، خلط معمولاً زرد رنگ بوده و ممکن است رگه‌های خونی داشته یا نارنجی رنگ باشد.
 
این متخصص کودکان افزود: بیماری ریوی ممکن است فقط در اثر سرماخوردگی پدید بیاید و یا به صورت عوارض بعضی از بیماری‌ها بروز کند.
 
وی تصریح کرد: در صورت درمان سرپایی می‌توان از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی استفاده کرد اما در صورت بستری فرد باید از آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی استفاده شود.
 
عزیزی بیان کرد: فیزیوتراپی قفسه سینه، بخور، استفاده از داروهای برم‌هگزین یا گایافنزین، تجویز مسکن و تب بر و تجویز اکسیژن نیز از دیگر روش‌های درمانی این بیماری عفونی است.
 
این متخصص کودکان ادامه داد: استفاده از داروهای گیاهی مانند آویشن، سیر، پیاز، کدوحلوایی، آب هویچ و جوشانده انجیر و برگ کرفس نیز برای کمک به درمان نیز توصیه می‌شود.
 
وی بیان کرد: در طول مدت بیماری و بعد از آن با زیاد کردن تعداد وعده‌های غذایی از عقب ماندن رشد کودک جلوگیری کنید، بهتراست از غذاهایی مانند سوپ، آش، فرنی و…که احتیاج به جویدن ندارند، استفاده کنید.
 
عزیزی افزود: در طول درمان و تا حصول بهبودی کامل از دادن مواد غذایی همچون موز، شیرینی و شکلات، آجیل و دانه‌های روغنی، آب میوه‌های صنعتی و کمپوت که باعث تحریک سرفه و افزایش درد قفسه سینه می‌شوند، خودداری کنید.
 
این متخصص کودکان تصریح کرد: ممکن است کودک برای چند هفته پس از درمان موفقیت‌آمیز، عفونت ریوی، احساس خستگی، کوتاهی تنفس و سرفه‌های آزار دهنده و طولانی مدت را داشته باشد که طبیعی است.
https://jahannews.com/vdcbgwbwsrhb58p.uiur.html
jahannews.com/vdcbgwbwsrhb58p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *