کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازیگری در جهت منافع غرب و اسرائیل/ اقدامات ضد امنیتی باکو علیه تهران +جزئیات

12 بهمن 1401 ساعت 20:16

راهبرد همیشگی جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگانش، همواره بر حسن همجواری، تعامل و هم افزایی با لحاظ احترام متقابل مبتنی بوده است.


گروه بین الملل جهان نیوز: واکنش عجولانه و معنادار باکو و متعاقب آن آنکارا پس از حمله مسلحانه اخیر به سفارت جمهوری آذربایجان، از همان آغاز، وجه پروژه ای بودن این حمله را بر همگان آشکار ساخت. در حالیکه در دقایق و ساعات ابتدایی پس از حمله، هنوز همه ابعاد حادثه مشخص نشده و فرد مهاجم، خود به شخصی بودن اقدامش اقرار کرده بود، باکو از احتمال تعلیق فعالیت سفارتش در تهران خبر داد. آذربایجان چندی پیش در حالی فعالیت های سفارت خود در تهران را به حالت تعلیق درآورد که کنسولگری این دولت در تبریز هنوز به کار خود ادامه میدهد. دولت آذربایجان به دنبال چیست.

به گزارش صبح نو، پس از حمله تروریستی به سفارت آذربایجان در روز جمعه 7 بهمن ماه جاری، دولت این کشور بلافاصله و بدون اطلاع از همه ابعاد حادثه، اعلام کرد که فعالیت های سفارتش در تهران تعلیق خواهد شد. این اظهارنظر عجولانه اخیرا محقق شد و در همین باره  «خلاف خلاف‌اف» معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد: «ما فعالیت‌های دیپلماتیک خود در سفارتمان در تهران را به‌طور کامل تعلیق کرده‌ایم». این تعلیق در شرایطی است که دولت آذربایجان در اقدامی معنادار، فعالیت های کنسولگری در تبریز را متوقف نکرده است. در همین باره، «خلف خلف‌اف» معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که تعلیق فعالیتهای سفارت این کشور در تهران خللی در فعالیت های کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز ایجاد نخواهد کرد و تخلیه سفارت، شامل کنسولگری تبریز نمی‌شود. تخلیه نشدن کنسولگری تبریز با توجه به ادعاهای همیشگی مقامات باکو درباره الصاق بخش هایی از خاک کشورمان به آذربایجان، کاملا ضد امنیت ملی به حساب می آید.

این اقدامات در شرایطی است که رئیس جمهوری در ساعات ابتدایی پس از حمله به سفارت آذربایجان در گفتگو با رئیس جمهوری این کشور، ضمن محکومیت واقعه رخ داده، تصریح داشت که روابط تهران و باکو نباید «تاثیر القائات بدخواهان دو ملت» قرار بگیرد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز با حضور در بیمارستان شهدای تجریش، از مصدومان این حادثه عیادت کرد و مراتب همدردی خود را با خانواده های ایشان اعلام کرد. واکنش عجولانه باکو در تعلیق سفارتش در تهران در شرایطی است که دولت آذربایجان طی مدت اخیر نیز به یکی از پایگاه های پروپاگاندای غرب علیه جمهوری اسلامی به خصوص درباره تحریم سپاه پاسداران تبدیل شده بود. در برخی محافل رسانه ای در آذربایجان حتی نسبت به حمله اخیر پهپادی رژیم صهیونیستی به تاسیساتی در اصفهان، خوشحالی صورت گرفته است و ایشان صراحتا اعلام کرده اند که رژیم اسرائیل انتقام آذربایجان را از ایران گرفت.

با توجه به روابط ویژه تل آویو با برخی محافل در جمهوری آذبایجان و نقش کریدور جاسوسی این کشور برای اهداف رژیم صهیونیستی، اصلا بیراه نیست اگر بگوییم حمله پهپادی اخیر نیز با عاملیت همین محافل در باکو صورت پذیرفت. چه آنکه پیش از این نیز خاک آذربایجان برای انجام اقدامات تروریستی علیه ایران، در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود. نورنیوز رسانه دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی چندی پیش در توئیتی با اشاره به تابعیت آذربایجانی مهاجمان به حرم شاهچراغ نوشت: «در حمله به حرم مطهر شاهچراغ چند نفر از تروریست‌ها و عوامل حامی آن‌ها، دارای گذرنامه آذربایجانی بودند اما ایران هیچ‌گاه سعی نکرد این موضوع را به وجود هماهنگی میان تروریست‌ها و دولت آذربایجان تفشیر کند. لذا انتظار بود که واکنش باکو به حادثه سفارت ناظر بر حل مساله باشد نه تنش افزایی».

راهبرد همیشگی جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگانش، همواره بر حسن همجواری، تعامل و هم افزایی با لحاظ احترام متقابل مبتنی بوده است. اقدامات ضد امنیتی دولت باکو نسبت به تهران از جمله تعطیل نکردن کنسولگری تبریز با وجود تعطیلی سفارت در مرکز و نیز ابراز خوشحالی در قبال حمله پهپادی اخیر نشانه های آشکاری از این است که جمهوری آذربایجان اراده مستقلی برای کنش گری در فضای سیاست خارجی ندارد و بازیگری در جهت منافع غرب به ویژه لابی صهیونیسم است.


کد مطلب: 827818

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/827818/بازیگری-جهت-منافع-غرب-اسرائیل-اقدامات-ضد-امنیتی-باکو-علیه-تهران-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com