جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تروریسم و رنج‌ بی‌پایان مردم پاکستان/ افزایش جان باختگان انفجار پیشاور به ۹۰ نفر

سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 827674
حادثه تکان دهنده در «پیشاور» که بیش از ۹۰ نفر از نمازگزاران بی‌گناه شهید و صدها نفر دیگر به خاک و خون کشیده شدند، بار دیگر عمق معضل تروریسم در پاکستان را نشان می‌دهد، پدیده‌ای که مردم این کشور چند دهه با آن مواجه هستند اما آثاری از پایان این درد و رنج‌ها برای ملت همسایه شرقی در میان نیست.
افزایش جان باختگان انفجار پیشاور به ۹۰ نفر
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، عملیات تروریستی دیروز در مسجدی که در امنیتی‌ترین بخش شهر پیشاور موسوم به «منطقه قرمز» قرار داشت، قریب به ۴۰۰ نفر از نمازگزاران را هدف قرار داد.

براساس آخرین جزئیات شمار شهدای این انفجار تروریستی به ۹۰ نفر رسیده و بیش از ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده نگرفته است اما برخی منابع رسانه‌ای از ادعای یک عضو گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان خبر دادند که مدعی شده انفجار انتحاری روز گذشته کار این گروه بوده است در عین حال سرکردگان اصلی طالبان پاکستان در این خصوص واکنشی نشان نداده‌اند.

عملیات انتحاری در مسجد پیشاور محکومیت جهانی را نیز به دنبال داشته است. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل سازمان ملل و حزب‌الله لبنان طی پیام‌هایی این عملیات تروریستی را به شدت محکوم و با دولت و مردم پاکستان اعلام همبستگی کردند. شماری از کشورهای دیگر از جمله ترکیه، افغانستان، رومانی، عربستان و آمریکا نیز در محکومیت حادثه پیشاور بیانیه دادند.

این حادثه به حدی تکان دهنده و مرگبار بود که تنها لحظاتی پس از وقوع آن تمام شهرهای مهم و مناطق حساس پاکستان به حالت آماده باش درآمد و نیروهای امنیتی برای رویارویی با هرگونه اقدام خرابکارانه دیگر از سوی تروریست‌ها در بخش‌های مختلف شهرها از جمله اسلام‌آباد مستقر شدند.


نخست وزیر پاکستان درپی عمق فاجعه روز گذشته مجبور به لغو تمامی جلسات کاری خود در اسلام‌آباد شد و همراه فرمانده ارتش، وزرای دفاع، کشور و اطلاع رسانی این کشور به شهر پیشاور رفت تا از نزدیک بر اقدامات صورت گرفته برای بررسی جوانب حادثه تروریستی و رسیدگی به آسیب دیدگان آن نظارت داشته باشد.

«شهباز شریف» نخست وزیر و «عارف علوی» رئیس رجمهوری پاکستان طی پیام‌هایی اقدام تروریستی علیه نمازگزاران بی‌دفاع در شهر پیشاور را محکوم و بر عزم و تعهد این کشور برای مبارزه بی‌امان با پدیده شیطانی تروریسم و افراط گرایی تاکید کردند.

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که مردم در کنار دولت و نیروهای مسلح خود تروریست‌هایی که درصدد تخریب پاکستان هستند را نابود خواهند کرد.

دولت ایالت خیبرپختونخوا امروز را در شهر پیشاور و سایر مناطق عزای عمومی اعلام کرده و پرچم پاکستان نیز به حالت نیمه برافراشته درآمده است.

دوشنبه خونین در پیشاور که ماهیت اصلی آن یک حمله انتحاری اعلام شده، دومین حمله مرگبار علیه نمازگزاران در اماکن مذهبی در همین شهر طی ۱۰ ماه اخیر محسوب می‌شود.

سیزدهم اسفندماه ۱۴۰۰ یک مهاجم انتحاری وابسته به گروه تروریستی داعش با ورود به مسجد شیعیان در منطقه «کوچه رسالدار» و در حین اقامه نماز جمعه، خود را منفجر کرد که طی آن دست کم یکصد نمازگزار بی‌دفاع شهید شدند.


حوادث تروریستی طی ماه‌های اخیر در مناطق مختلف پاکستان از جمله ایالت خیبرپختونخوا به عنوان استان همجوار مرزی با افغانستان افزایش داشته است و گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان مسوولیت اکثر این حملات را برعهده می‌گیرد.

حادثه روز گذشته تنها ساعاتی پس از لغو سفر رسمی رئیس امارات متحده عربی به اسلام‌آباد اتفاق افتاد هر چند دلیل لغو این بازدید نامساعد بودن شرایط جوی اعلام شده است. با این حال درپی افزایش حوادث تروریستی در پاکستان شهرهای بزرگ و کوچک این کشور از جمله اسلام‌آباد در حصار امنیتی قرار دارد و حضور نیروهای پلیس و یگان ضدتروریستی در پایتخت در مقایسه با ماه‌های گذشته بسیار پررنگ‌تر دیده می‌شود.

«رانا ثناء اله» وزیر کشور پاکستان با ابراز نگرانی نسبت به تشدید اوضاع در ایالت خیبرپختونخوا، گفت که به نظر می‌رسد هدف اصلی این حادثه نیروهای پلیس بوده‌اند که مرکز آن در نزدیکی مسجد مورد نظر قرار گرفته است.
وی افزود که تاکنون هیچ گروهی مسوولیت انفجار مسجد در پیشاور را برعهده نگرفته است در عین حال نهادهای امنیتی پاکستان درحال بررسی تمامی جوانب این حادثه هستند.

وزیر کشور پاکستان همزمان اعلام کرد که سرنخ‌هایی دریافت شده که نشان می‌دهد طراحان حمله دیروز در قلمروی افغانستان مستقر هستند و اسلام‌آباد نگران استفاده تروریست‌ها از خاک این کشور همسایه است.

وزیر دفاع پاکستان نیز که روز گذشته برای بررسی تحولات پیرامون حمله انتحاری به پیشاور سفر کرده بود، خطاب به حاکمان موقت افغانستان خواست تا برخورد موثرتر علیه عناصر تروریستی انجام دهند.

در گذشته گروه‌های تروریستی و افراطی شامل داعش و تحریک طالبان پاکستان مسوولیت حملات مشابه در شهر پیشاور و دیگر مناطق پاکستان را برعهده گرفته‌اند.
 

کارشناسان پاکستانی با ابراز نگرانی نسبت به تشدید اوضاع امنیتی و تاثیرات آن بر روحیه مردم که همزمان با مشکلات عمیق اقتصادی و بی‌ثباتی سیاسی دست و پنجه نرم می‌کنند، هشدار دادند که در صورتی که اقدام فوری برای غلبه بر تروریسم اتخاذ نشود پاکستان ممکن است دوباره گرفتار دوران تاریک سال‌های ۲۰۰۷، روزهایی که مردم این کشور هر روز شاهد انفجارهای مرگبار و حملات تروریست‌ها به نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در تمامی مناطق پاکستان بودند.

با توجه به بی‌ثباتی سیاسی در پاکستان همراه با بحران معیشت و جدال دولت و جناح مخالف بر سر مدیریت کشور، مردم به شدت اقدام جدید و فوری رهبران سیاسی و نظامی این کشور در مبارزه با تروریست‌ها را مطالبه می‌کنند که می‌تواند اقدامی شجاعانه و تصمیمی ناشی از عقلانیت سیاسی دولت اسلام‌آباد تلقی شود.

رهبران احزاب و گروه‌های مذهبی پاکستان در پیام‌هایی حمله تروریستی در پیشاور را محکوم کردند. «عمران خان» رئیس حزب تحریک انصاف و نخست وزیر سابق پاکستان خواستار تقویت پشتیبانی نیروهای مسلح و بهبود عملکرد نهادهای اطلاعاتی برای شناسایی عوامل تروریستی و خنثی کردن طرح‌های آنان شد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز در پیامی انفجار تروریستی امروز در مسجد شهر «پیشاور» که به شهادت ۸۳ نمازگزار منجر شده است، را قویا محکوم و با خانواده‌ شهدا ابراز همدردی کرد.

در این پیام آمده است: سفارت ایران ضمن ابراز همدردی با مردم و دولت پاکستان به ویژه آسیب دیدگان، برای بهبودی سریع زخمی‌ها آرزوی سلامتی می‌کند.
https://jahannews.com/vdcbzzbwarhb50p.uiur.html
jahannews.com/vdcbzzbwarhb50p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *