پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱

هومن سیدی را من به سینما معرفی کردم

دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب: 827598
نشست خبری دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور اصحاب رسانه صبح روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
هومن سیدی را من به سینما معرفی کردم
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، در ابتدای این نشست مسعود نجفی مدیر روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ضمن خوشامدگویی به خبرنگاران گفت: از ۱۲ تا ۲۱ بهمن میزبان دوستان رسانه خواهیم بود. اکران‌های سینمای رسانه‌ها در برخی روزها سه سانس و برخی روزها دو سانس است. روزهایی که سه سانس داریم از ساعت ۱۳ و روزهایی که دو سانس داریم از ساعت ۱۶ کار آغاز می‌شود.

پس از آن پوستر بخش بین‌المللی جشنواره با طراحی حامد مغروری رونمایی شد.

در ادامه مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با یادی از آسیب‌دیدگاه زلزله خوی گفت: خدا را شکر می‌کنم که شرایط برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مهیا شد و به روزهای آغازین این دوره از جشنواره نزدیک می‌شویم.  ان‌شاءالله به یاری و کمک و همراهی شما بزرگواران رسانه در ۱۲ بهمن ماه جشن شروع سال سینمای ایران آغاز می‌شود.

وی افزود: امسال شرایط سختی داشتیم، به دلیل مشکلاتی که چند ماه گذشته در کشور ایجاد شد و التهاباتی که بود روند تولید آثار سینمای کشور قدری با تأخیر روبه‌رو شد و تولیدکنندگان آثار و تهیه‌کنندگان محترم و عوامل فیلم‌ها قدری کارشان به تأخیر افتاد، اما ما در چارچوب ارزیابی فیلم‌ها و هیئت انتخاب با یک بسته خوب فیلم‌ها روبه‌رو بودیم و آثاری که به دبیرخانه رسید، آثار قابل توجهی نسبت به سال گذشته بود.

امینی خاطرنشان کرد: امسال مخاطبان سینمادوست کشورمان با ترافیک ویژه‌ای از فیلم‌ها روبه‌رو خواهند بود. از اقلیم‌های متفاوت کار خواهیم داشت و نشاط و شادابی و روح جدیدی در خط تولید سینما به چشم خواهد آمد. امسال ژانرهای مختلفی در جشنواره خواهیم داشت و با بسته تولیدات خوبی برای اکران سینمای سال آینده مواحه خواهیم بود. امسال فیلم‌های ویژه‌ای در ژانرهای مختلف خواهیم داشت که نشان‌دهنده روح جدیدی در سینمای ایران است.

وی درباره روند انتخای فیلم‌ها گفت: کار هیئت در انتخاب فیلم‌هایی که استانداردهای ویژه‌ای داشتند برای راه یابی به بخش رقابتی سخت بود. کسی که روند تولید را درک کرده باشد، می‌داند که چقدر این سختی همراه عوامل کار است. حاصل دسترنج تهیه‌کننده و کارگردان و نمایش و دیدن آثارشان در روند کار تأثیرگذار خواهد بود تا مخاطب با آن ارتباط بگیرد.

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: ما ۳۰ فیلم داشتیم و باید آثاری را به جشنواره بیاوریم که هم مخاطب راضی باشد و هم جشنواره رونق بگیرد و جمع‌بندی کنیم که ۲۴ فیلم به بخش رقابتی رسیدیم. چهار اثر در بخش رزرو ماند و امیدوارم که اثر آقای جعفری جوزانی به بخش رقابتی برسد. منتظر ایشان هستیم تا کار این استاد سینماگر را در بخش رقابتی داشته باشیم.

وی با اشاره به فروش بلیت‌های سینماهای مردمی گفت: امروز ساعت ۱۰ صبح فروش بلیت سینما در سه سامانه شروع شده و فروش در ۴۹ پرده در تهران و در بیش از ۳۰ استان از ۱۷ بهمن خواهد بود.

امینی درباره بخش بین‌الملل گفت: بعد از چند سال، تصمیم سازمان سینمایی به تلفیق بخش ملی و بین‌المللی رسید و امسال شاهد حضور مهمانان خارجی در جشنواره خواهیم بود. جا دارد از رائد فریدزاده معاون بین‌الملل جشنواره و تیم خوبشان تشکر کنم که طی شش ماه تلاششان ۵۷۸ فیلم در سامانه سایت جشنواره ثبت نام کردند. هیئت مشاوران انتخاب ما از این تعداد به ۲۶ اثر از ۲۵ کشور رسیدند که در بخش مسابقه بین‌الملل ما حضور خواهند داشت. فیلم‌هایی که محصول مشترک در آنها دیده می‌شود و برای اولین بار در منطقه اکران خواهند داشت. فیلم‌های خوبی در سه بخش سینمای سعادت، جلوه‌گاه شرق و جشنواره جشنواره‌ها به اکران درخواهد آمد و ان‌شاءالله از ۲۵ کشور مهمان خارجی در جشنواره خواهیم داشت. همچنین بازار فیلم پررونقی خواهیم داشت و کمپانی‌های مختلف از کشورهای جهان حضور دارند.

امینی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه قدس مبنی بر اینکه یکی از چالش‌های جشنواره بحث قاچاق فیلم است که سال گذشته هم شاهدش بودیم و با توجه به گستردگی برگزاری جشنواره در ۳۰ استان چه برنامه‌ای برای حفاظت از فیلم‌ها دارید، گفت: در حوزه اهمیت فضای مجازی و آی تی دوستان ما در مجموعه وزارت ارشاد و ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر تمهیداتی اندیشیده‌اند. همه دوستان در جریان هستید که کشور تحت حمله سایبری است و در فضای مجازی هم اتفاقات متعددی رخ داده است. قاعدتا در تکنولوژی پخش، نظارت لازم بر اکران فیلم بر پرده سینماها و استان‌های دیگر شکل گرفته و ان‌شاءالله اتفاقی نیفتد و بتوانیم جشنواره را مرتب و منظم برگزار کنیم و شرمنده صاحبان آثار نشویم.

وی در پاسخ به سؤال آخرین خبر درباره شرکت نکردن عوامل فیلم‌ها در جشنواره و تصمیم برای اکران آثار گفت: جشنواره متعلق به خانواده سینما و اهالی سینماست، به خصوص دوستان و عزیزانی که اثر تولید کردند و ثبت نام کردند و متقاضی شدند و دوست داشتند به جشنواره بیایند. قاعده امر این است که از لحاظ پروتکل‌های حرفه‌ای متولی تصمیم‌گیری برای یک اثر، تهیه‌کننده و مالک و صاحب اثر است. او برای حضور فیلم در فستیوال‌ها و اکران و … تصمیم می‌گیرد. این اتفاق در همه جشنواره‌های خارجی و داخلی بوده و برخی همراه با تهیه‌کننده بودند و برخی نبودند. شاید یک سری از مسائل اجتماعی و شخصی باشد.

دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: به کسی که ثبت نام می‌کند احترام می‌گذاریم و حاشیه‌هایی که در رسانه‌ها ایجاد شود، تأثیری در عدالت‌خواهی اکران اثر و شرایط حضورش نخواهد داشت. آثار برای ما محترم است و حجت اکران و اتفاقات فیلم با تهیه‌کننده است. این موضوع را در ادوار دیگر داشتیم که صاحبان اثر و کارگردان و عوامل می‌گفتند دوست نداشتیم نشست پرسش و پاسخ داشته باشیم و به اکران فکر می‌کردیم. اگر ادوار گذشته را ببینیم، این موضوع طبیعی است که برخی از آثار نخواهند با جشنواره همراه شوند.

وی افزود: همه آثار راه‌یافته به جشنواره اکران موفق خواهند داشت و براساس ضوابط، شرایطی آرام برای اکران فیلم‌ها ایجاد می‌کنیم تا به درستی مورد ارزیابی و داوری قرار گیرند.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری آنا درباره حاشیه‌های رسمی و غیررسمی دبیرخانه و یک سری ابزار تشویقی و تنبیهی برای حضور آثار در جشنواره گفت: ما اختیاری برای تنبیه و تشویق نداریم. این مباحث در حوزه اختیارات جشنواره نیست. به لحاظ قانونی تصمیم‌گیری در چارچوب فیلم به سازمان سینمایی و وزارت ارشاد برمی‌گردد. ما فستیوال هستیم و این حواشی که ماه‌هاست در رسانه‌ها مطرح می‌شود جنگ تیترها در رسانه‌هاست. خیلی بدیهی است که این موضوعات مطرح می‌شود. ما مثل همه جشنواره‌ها چارچوب و اختیار برای برگزاری جشنواره داریم. موضوعات حاشیه‌ای نه در توان و اختیار ماست و نه به آنها دسترسی داریم.

امینی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره فشارهای سیاسی که در بخش بین‌الملل وجود دارد و همچنین بحث سیمرغ مردمی با توجه به اینکه چند فیلم در روزهای پایانی جشنواره اکران می‌شود و حواشی که سال گذشته برای این بخش به وجود آمده، خاطرنشان کرد: درباره حوزه بین‌الملل توضیح دادم؛ همه شما در جریان هستید که کشور با شرایط ملتهبی روبه‌رو بوده و فعالیت‌های رسانه‌های آن سوی مرزها این هجمه چند ماهه را با دوز بالا شروع کردند و ادامه می‌دهند. ما تدابیری اندیشیدیم و جشنواره را در شرایطی جلو می‌بریم که با کمترین آسیب این امانت و کشتی را به ساحل برسانیم. تلاش می‌کنیم جشنواره را با کمترین حاشیه برگزار کنیم.

وی ادامه داد: حوزه بین‌الملل حوزه‌ای است که بی‌تعارف جو رسانه‌ای آن سوی مرزها برنامه‌ریزی می‌کند که به این حوزه آسیب بزند. با برنامه‌ریزی که انجام دادیم با شرایط آرام و مناسبی پذیرای بخش بین‌الملل جشنواره هستیم. مباحث جامع‌تر و کلان‌تر در چند روز آینده رونمایی و ارائه خواهد شد و پذیرای میهمانان‌مان خواهیم بود.

دبیر جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: امسال شاید یک موضوعی هم مطرح شد که چرا دبیر جشنواره حرف نمی‌زند، چرا روابط عمومی سکوت کرده؟ ستاد خبری کجاست؟ از روز ۱۲ بهمن به درستی این مسیر پیش خواهد رفت.

وی همچنین گفت: در بحث سیمرغ مردمی، همه دوستان در جریان هستید که امسال خط تولید آثار سینمایی با یک توقف مواجه شد و در شرایط سه چهار ماهه‌ای که کشور درگیر بود با سرعت کندی پیش رفت. ما به پاس همراهی متقاضیان حضور در جشنواره و همکاران محترمی که می‌خواستند حضور داشته باشند، تصمیم گرفتیم کمک کنیم تا اثر آن‌ها برسد. حدود ۷۰، ۸۰ اثر در سینمای کشور تولید شده و ۷۵ اثری که ثبت نام شد، همه با علاقه و میل به این بوده که در جشنواره حضور داشته باشند.

برای این تقاضا جلسات مختلفی گذاشتیم چون شرایط دوستان را درک کردیم.

می‌توانستیم ۲۰ اثر انتخاب کنیم و درگیر کیفیت نباشیم، اما منتظر ماندیم تا دوستان فیلمشان را برسانند.

امینی تصریح کرد: همه آثار در بخش مراحل پس تولید، قدری گرفتار شدند و استودیوها ترافیک کاری داشتند. یک سری آثار از اواسط جشنواره به ناوگان اکران می‌رسد و وقتی فشار بیاوریم کیفیت آثار لطمه می‌خورد و هم شرمنده سینماگران و هم شرمنده مردم می شویم. این چند اثری که در اواسط جشنواره به ناوگان اکران می‌رسند شرایط را برای کسب آرای مردمی سخت خواهد کرد. یک سری فیلم‌ها از اوایل و یک سری فیلم‌ها از اواسط، در پروسه رای‌گیری قرار می‌گیرند و با این شرایط عدالت اتفاق نمی‌افتد. دوستان ما چند روزی است درگیرند تا یک شرایط عادلانه‌ای را برای آرای مردمی فراهم کنند، امشب جلسه جمع‌بندی داریم تا شرایطی فراهم شود که عدالت را آرای مردمی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه فرهیختگان درباره نشست‌های خبری گفت: نشست خبری فیلم‌ها طبق روال قبل خواهد بود. قرار نیست اتفاق جدیدی رقم بخورد. مجری نشست‌ها را فردا آقای نجفی اعلام می‌کنند. برنامه‌ریزی‌های کامل و جامع برای نشست‌ها انجام شده و طبق روال قبل برگزار خواهد شد. نشست‌های داغی را برای اهالی رسانه در روزهای اکران آثار پیش‌بینی می‌کنیم.

امینی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایپنا مبنی بر اینکه ما در جشنواره‌های جهانی جایزه‌های فیلم اقتباسی داریم، آیا برنامه‌ریزی برای تعلق گرفتن و دائمی کردن سیمرغ و جایزه اقتباس دارید یا نه، پاسخ داد: این جایزه در چندین دوره بوده و در چندین دوره نبوده است. سیمرغ اقتباس برمی‌گردد به آثار راه یافته به جشنواره و بخش‌های رقابتی. به آثاری که بر پایه اقتباس شکل گرفته باشد می‌توان توجه جدی‌تر کرد. جلوتر برویم و اهالی رسانه فیلم‌ها را ببینند، اگراین ۲۴ اثر برگرفته از اقتباس باشد با اختیار دبیر جشنواره که در آیین‌نامه وجود دارد، می‌توانیم چنین جایزه‌ای را اختصاص دهیم.

وی در جواب سؤال خبرنگار ایکنا درباره بازار فیلم و دسترسی اهالی رسانه به این بازار و همچنین فرش قرمز تصریح کرد: اکران فیلم‌ها در برج میلاد و پردیس ملت، هماهنگی دارند و اهالی رسانه می‌توانند به هر دو دسترسی داشته باشند. اهالی رسانه برای دسترسی به بازار فیلم به آقای نجفی اعلام می‌کنند و با هماهنگی می‌توانند وارد بازار هم بشوند. بازار فیلم یک مجموعه تخصصی است و دسترسی به آن را برای عموم آزاد نگذاشتیم تا تخصصی پیش برود اما برای پوشش رسانه‌ای دسترسی می‌دهیم. درباره موضوع فرش قرمز و فرش فیروزه‌ای و آبی سال‌هاست که جشنواره و اهالی رسانه با آن درگیر هستند. ما امسال سیاستمان این است که از روز اول یک جشنواره ۴۰ ساله را به مرحله چهل و یکم می‌بریم و جا دارد از همه دبیران گذشته جشنواره فیلم فجر تشکر کنم که زحمت کشیدند و چراغ این جشنواره را روشن نگه داشتند. جشنواره برگزار کردن کار سختی است، حاشیه و ظرایف زیادی دارد. مخصوصا جشنواره فیلم فجر که کل کشور درگیر آن و حواشی‌اش می‌شوند. واقعا جا دارد از دبیران ۴۰ دوره زحمت گذشته تشکر کنم. ما سرباز فرهنگی هنری رسانه هستم و باید این کشتی را به ساحل برسانیم تا دوست دیگری ادامه دهد.

دبیر جشنواره چهل و یکم فیلم فجر بیان کرد: سیاست جشنواره باید با سبک زندگی ایرانی اسلامی ما همخوانی داشته باشد و نباید از فستیوال‌های دیگر کپی‌برداری کنیم و در اجرا آن طور پیش برویم. ما یک عقبه فرهنگی هنری داریم که زبانزد است و هیچ کجای دنیا نمی‌توانند با آن رقابت کنند و هنر والایمان را ترسیم کنند. یک جاهایی شاید مسائلی رقم بخورد و اصلاحیه‌ای با نقد و اطلاع‌رسانی و گفتمان و تذکر دوستان خوبمان و شما در حوزه فرهنگ و رسانه اتفاق بیفتد. برآیندمان این است که اصلاح کنیم و به این نقدها و گفتمان‌ها احترام می‌گذاریم.

وی در جواب سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه افرادی که تصمیم گرفتند در جشنواره حضور پیدا کنند در داوری‌ها دیده می‌شوند، گفت: این جشنواره در حوزه رقابتی متعلق به خانواده محترم سینما است. در این ۴۰ دوره برخی اوقات حال دوستان خوب بوده و برخی همراه بودند و برخی هم خیر؛ کشورمان برای همه ما عزیز است و فرهنگ و هنر و رسانه نیز برای همه ویژه است. اینکه عزیزی بخواهد همراهی کند و عزیزی نخواهد، در این ۴۰ دوره اتفاق افتاده است. جشنواره بنابر پروتکل‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که شده با قدرت و اقتدار تصمیم خواهد گرفت و مباحثی را که باید اجرا می‌کند. مهمان اهالی فرهنگ و هنر و رسانه هستیم و صاحبخانه خانواده محترم سینماست که ماه‌ها تلاش کرده و این آثار را برای مردم نه برای جریان خاصی خلق کرده است. ما نباید مباحث فرهنگی و هنری‌مان را به مسائل سیاسی گره بزنیم. امینی اظهار کرد: اینجا همه برای مردم زحمت می‌کشند و کارشان را به نحو احسن انجام می‌دهند. وقتی نقد می‌کنیم فلان مسئول چرا کارش را درست انجام نمی‌دهد، این نقد به ما هم می‌شود که ما هم بدانیم باید برای مردم کار کنیم. شرایط را برای خانواده‌ها فراهم کنیم که خانواده‌ها بتوانند از این فضا استفاده کنند.

وی عنوان کرد: در خانه سینما به دلیل مشکلات کرونایی، خلأها و ضعف‌هایی ایجاد شده ولی باید به چرخ سینمای ایران کمک کنیم. من مشکلی نمی‌بینیم و این همدلی را باید به همه سینماگران و سینمادوستان هدیه کنیم.

امینی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره گفت‌وگو با برخی هنرمندان که تصمیم دارند در جشنواره نباشند، گفت: من برای اینکه دو قطبی ایجاد نشود در ماه های اخیر سکوت رسانه‌ای داشتم. در سکوت و آرامش کار را جلو بردیم. من بچه سینما هستم و از ۱۷ سالگی کارم را با تولید در سینما شروع کردم و الان خودم تهیه‌کننده هستم.

افتخار می‌کنم که عضو کوچکی از خانواده سینما هستم. در طول این سال‌ها صمیمانه در کنار خیلی از بزرگان هنر و سینما بوده‌ام، شاید اختلاف فکری و سلیقه‌ای داشته باشیم اما همه عزیزان ما هستند.

وی ادامه داد: صمیمیت و مودتی میان ما جاری و ساری است. ما در این ماه‌ها به همین نکته‌ای که اشاره کردید پایبند بودیم. با دوستان خوب بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان و نویسنده‌مان و عوامل مختلف، جلسات هم‌اندیشی داشتیم و گفتمان شکل گرفته است. جلسات متعددی بوده، نقطه نظرات مطرح شده، فضای محبت و صمیمیت و عاطفه بین ما و همکاران مان برقرار بوده، هست و خواهد بود. اختلاف نظرهایی که در کشور و التهابات بوده، تأثیری در این دوستی‌ها نمی‌گذارد. در حال حاضر از حضور همه دوستان استقبال می‌کنیم و این اتفاق خواهد افتاد، چه دوستانی که اثر در جشنواره دارند و چه دوستانی که اثر در جشنواره ندارند. ما از دوستان رسانه می‌خواهیم به این مسیر کمک کنند تا حال همه خوب شود و انرژی مثبت بدهیم و این فضای کرخت و سختی که طی این چند ماه گذشت و دشمن دوست دارد، ادامه پیدا نکند. هرکس به توان خودش برای امیدبخشی و آگاهی‌بخشی و نوید و حال خوب دادن، کمک کند. باید کمک کنیم حال هم را خوب کنیم. این تعامل با خانواده محترم سینما بوده و هست و خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه سازندگی که گفت در تصورم نبود که یک روز تهیه‌کننده «گاندو» به عنوان دبیر جشنواره مقابل رسانه‌ها بنشیند، اما تصورمان این است که با خودتان یک رویه‌ای را به جشنواره می آورید که تا به حال نبوده است و این عدم خبررسانی و ستاد خبری را از چشم شما می‌بینیم که در شرایطی که این قدر فضا غبارآلود شما به حواشی که وجود داشت دامن زدید. آیا این عدم شفاف‌سازی از نگاه امنیتی شما سرچشمه می‌گیرد و یا ناچار شدید و دستور و توصیه ای بود؟ گفت:

ثابت شده که من آدم جسوری هستم. مواردی که گفتید ۱۰ مورد بود و این موج رسانه‌ای در رسانه‌ها مطرح شد که تهیه‌کننده «گاندو» دبیر جشنواره شده است.

قاعده امر فیلم‌سازی در جهان، از ژانرهای مختلف پلیسی و امنیتی یک ژانر ویژه‌ای است که در همه دنیا به آن می‌پردازند. در آمریکا سریال «۲۴» می‌سازد و یک درامی را خلق می‌کنند. همه دنیا این ژانر را دارد. در کشور ما این ژانر چند بار اتفاق افتاده بود و این آخرین اثر که ساخته شد، نسبت به آثار قبلی خیلی سر و صدا کرد و مخاطب را بیشتر درگیر کرد، اما یک لطفی در حوزه رسانه هست که بقیه موضوعات را سانسور می‌کنند. در ژانرهای مختلف فیلم ساختم، در ژانر اجتماعی، فیلمساز معرفی کردم، هومن سیدی را با فیلم «آفریقا» به سینما معرفی کردم. فیلم استراتژیک «شکارچی شنبه» و فیلم اجتماعی «بدون مرز» و فیلم‌های متعددی را در ژانرهای مختلف سینمایی ساختم اما همه روی این اثر تمرکز کردند و از ژانر پلیسی و امنیتی که سر و صدای رسانه‌ای کرد، بیشتر ذهنیت دارند. در موضوع جشنواره فیلم فجر همه ذهنیت‌ها فقط حوالی سریال «گاندو» است و ژانرهای دیگر فراموش شده و آثار دیگری که جزو رزومه بنده بوده فراموش کردند.

امینی ادامه داد: این موضوعی که شما می گویید ربطی به نگاه امنیتی ندارد. قاعده امر این است که هرکسی در کرسی مسئولیت می‌نشیند یک استراتژی طراحی می‌کند. با توجه به التهابات جامعه، هرکسی جای من هم بود یک برنامه‌ریزی می‌کرد تا با اقتدار و شرایط مناسب و ویژه مدیریت کند و اتفاقات را رقم بزند. این موضوع اصلا پاراف نشده و کسی ورود نکرده و دستگاهی به من دستور نداده و تذکر از مراجع و ارگانی نبوده است. تدبیر خود بنده بوده که چطور برنامه‌ریزی کنیم تا آسیبی به آثار و صاحبان آثار نرسد.
https://jahannews.com/vdcgyu977ak9xn4.rpra.html
jahannews.com/vdcgyu977ak9xn4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کاش معرفی نمی کردی