کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کیفیت خدمات در بهترین کلینیک‌ها برای ترک مواد مخدر

9 بهمن 1401 ساعت 12:25

خدمات در کلینیک های ترک اعتیاد برای کمک به ترک مواد مخدر شامل سم زدایی، روانشناسی، روانپزشکی، رفتار درمانی، نالتروکسان و ... می شود تا شخص از نظر روانی و جسمانی درمان شود.


مصرف مواد مخدر علاوه بر تاثیرات مخرب خود بر روی جسم بیمار باعث ایجاد وابستگی های روحی و روانی در بیماران می شود، به همین جهت همواره توصیه می شود تا برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب در روند ترک اعتیاد، از برنامه ای پیوسته و تخصصی که شامل انجام خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمی است استفاده شود. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به صورت مفصل با انواع کیفیت خدمات در بهترین کلینیک ها برای ترک مواد مخدر آشنا شوید.

مدت زمان ترک اعتیاد در کلینیک چقدر است؟

مدت زمان ترک اعتیاد به وضعیت بیمار و کیفیت خدمات کلینیک بستگی دارد، اما به صورت کلی یک دوره کامل ترک اعتیاد بین 21 الی 30 روز طول خواهد کشید. سه مرحله اساسی برای ترک اعتیاد در کلینیک عبارت است از: مرحله پذیرش و سم زدایی، ورود به گروه و سالن سبز، ترخیص از مرکز و پیگیری های پس از درمان.

در مرحله نخست لازم است تا بیمار با مدارک مورد نیاز و به همراه معرفی یک معرف به کلینیک مورد نظر خود مراجعه کرده و اعلام به آمادگی برای شروع درمان کند. پس از این قسمت، بیمار تحت معاینه پزشکان و روانشناسان متخصص قرار می‌گیرد و سپس طبق شرایط جسمی و روحی بیمار، وارد مرحله سم زدایی شده و درمان آغاز می شود.

مرحله سم زدایی باید در محیطی با امکانات مناسب، آرام و تحت نظر پزشکان و مددکاران طی شود. پس از سم زدایی، بیماران در محیطی معروف به سالن سبز یکدیگر را ملاقات می کنند و در فضایی شاد و صمیمی برنامه های آموزشی و درمانی خود را دریافت خواهند کرد.

در این مرحله سعی بر آن است تا بیماران برنامه های درمانی خود را در کنار فعالیت های از یاد رفته اجتماعی و تفریحات سالم طی کنند. در این دوره متناسب با شرایط بیمار و همچنین صلاح دید پزشک مرتبط دیدار با خانواده برای بیماران فراهم خواهد شد.
هم زمان با مراحل درمانی بیمار، خانواده او نیز به جلسات توجیهی و مشاوره دعوت می شوند تا آمادگی و آگاهی لازم را برای دیدار با فرد بیمار بدست آورند. در نهایت پس از گذارندن دوره 21 الی 30 روزه بیمار از کلینیک ترخیص خواهد شد و در مرحله پایانی تنها لازم است که ارتباط بیمار با کلینیک همچنان حفظ شود تا روند درمانی خود را به صورت کامل به اتمام برساند.

کیفیت خدمات در بهترین کلینیک ها برای ترک مواد مخدر

کیفیت خدمات رسانی به بیماران در کلینیک های مختلف، متفاوت است. حتی در موارد پیشرفته تر هر نوع اعتیادی کلینیک درمانی مختص به خود را دارد، برای مثال افرادی که به الکل اعتیاد داشته باشند می توانند تنها به مرکز درمان اعتیاد به الکل مراجعه کنند. برخی از خدماتی که پس از مراجعه به مراکز ترک اعتیاد دریافت خواهید کرد عبارت اند از:

تفاوت کمپ با کلینیک چیست؟

منظور از کلینیک ترک اعتیاد، محیطی آرام به همراه امکانات پزشکی و رفاهی مناسب است که برای درمان بیمار و رهایی او از دام اعتیاد از روش های علمی و اصولی استفاده می شود. همچنین به علت احتمال ابتلای معتادان به برخی از بیماری های واگیری مانند ایدز یا هپاتیت توصیه می شود تا به طور مرتب مراکز و کلینیک های ترک اعتیاد پاکیزه و بهداشتی باشند. این نکته بسیار مهم تفاوت اساسی کلینیک های ترک اعتیاد و کمپ های ترک اعتیاد به شمار می رود. علاوه بر این‌ها اعتیاد یک بیماری مزمن است و برای به حداقل رساندن دردها و عوارض ناشی از ترک باید از روش های تخصصی و تجهیزات مناسب برای درمان استفاده کرد.

خدمات گروه درمانی در مراکز ترک اعتیاد

گروه درمانی چه مزیتی دارد؟

برخی از اصلی ترین مزایای گروه درمانی برای درمان اعتیاد عبارت است از:
  1. گروه درمانی باعث افزایش انگیزه بیماران شده و عملا با طی کردن مراحل بهبودی خود تحت حمایت و تشویق هم‌گروهی های خود قرار می گیرند.

    احساس تنهایی برای بیماران به حداقل خواهد رسید، چرا که خود مشاهده خواهند کرد که سایر بیماران نیز در حال انجام فعالیت های مشابه به آن ها هستند.

    با دیدن بهبودی دیگران امید بیشتری برای بهبودی پیدا خواهند کرد.

    بوجود آمدن احساس رقابت در بهبودی در بین هم‌گروهی ها.

    تمامی فعالیت ها و گفت و گوها تحت نظر پزشکان انجام می گیرد و خطر لغزش به حداقل خواهد رسید.

چرا باید در پروسه درمانی اعتیاد از روانپزشکان کمک گرفت؟

همانظور که گفته شد، اعتیاد یک بیماری مزمن است و علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات روحی خاصی را برای فرد بیمار به همراه دارد. از این جهت همواره توصیه شده است که افراد معتاد برای داشتن یک روند درمانی آسان و سریع، در کنار برنامه درمانی جسمی از برنامه درمانی روحی و روانی نیز استفاده شود و تحت نظر یک روانپزشک مجرب پروسه درمانی خود را به اتمام برسانند.

۵ نشانه ای که شما باید برای بهبود شرایط روحی خود از روانپزشکان مجرب در این حوزه استفاده کنید عبارت اند از:

سخن پایانی

در پایان لازم به ذکر است که پروسه درمان اعتیاد یک پروسه زمان‌بر است و بسته به نوع ماده مصرفی، مدت زمان مصرف، دوز مصرف بیمار، اشتیاق بیمار برای بهبود، همکاری خانواده و مرکز درمانی برای افراد سخت یا آسان خواهد شد. هدف از درمان و ترک اعتیاد در کلینیک های ترک اعتیاد بازگرداندن فرد به زندگی اجتماعی عادی و ترک همیشگی مواد مخدر است. ما در این مقاله شما را ویژگی ها و مزیت های یک مرکز ترک اعتیاد خوب آشنا کردیم و امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع بوده باشد.


کد مطلب: 827449

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/827449/کیفیت-خدمات-بهترین-کلینیک-ها-ترک-مواد-مخدر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com