جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۳
شامگاه شنبه اتفاق افتاد؛

زلزله ۵.۹ ریشتری خوی را لرزاند/ ۸۱۶ مصدوم و ۳ فوتی/ ارسال ۷۰ تن اقلام امدادی به خوی +فیلم و تصاویر

شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۳
کد مطلب: 827364
فرماندار خوی از افزایش آمار تلفات زلزله 5.9 ریشتری شامگاه شنبه در شمال آذربایجان غربی به 3 کشته و 665 زخمی خبر داد.
زلزله ۵.۹ ریشتری خوی را لرزاند/ ۸۱۶ مصدوم و ۳ فوتی/ ارسال ۷۰ تن اقلام امدادی به خوی +فیلم و تصاویر
به گزارش جهان نيوز، مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرد: امروز شنبه زمین لرزه ای به بزرگی 5.9 ساعت 21 و 44 دقیقه شهرستان خوی را لرزاند.

این زمین لرزه در عمق 7 کیلومتری زمین به وقوع پیوست و ارومیه و چند شهرستان دیگر هم احساس شد.

مصدومان زلزله خوی به 816 نفر رسید
محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه زلزله شب گذشته خوی تا کنون، 816 مصدوم و 3 فوتی داشته است، افزود: 60  نفر از مصدومان زلزله در بیمارستان های این شهرستان بستری شده و 64 نفر نیز به مراکز درمانی شهرستان سلماس اعزام شده‌اند.

استاندار آذربایجان‌غربی، عنوان کرد: زلزله دیشب خوی سبب آسیب رسیدن 20 تا 50 درصدی به واحدهای مسکونی در 70 روستا شده است.

ارسال 70 تن اقلام امدادی به خوی
بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: هم‌اکنون 70 تن محموله امدادی در حال بارگیری در فرودگاه مهرآباد است تا با یک پرواز کارگو بویینگ 747 و یک فروند هواپیمای سی 130 به منطقه زلزله زده ارسال شود.

این 2 محموله هوایی شامل چادر، پتو، موکت و بسته غذایی 72 ساعته است

ثبت 22 پس لرزه در خوی
ساعت (2:15) تاکنون 22 پس لرزه در خوی از توابع استان آذربایجان غربی پس از وقوع زلزله شدید 5.9 ریشتری ساعت 21:44  ‌شنبه شب هشتم بهمن ماه در این شهرستان ثبت شده است.
 

آمار مصدومان به 440 نفر رسید
ساعت (1:53) محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی بامداد یکشنبه در بازدید از مناطق زلزله‌زده خوی گفت: بر‌اساس گزارش‌های اولیه تاکنون 440 نفر بر اثر وقوع زمین لرزه در خوی مصدوم شده و 3 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه گروه‌های ارزیاب به مناطق زلزله زده خوی اعزام شده‌اند، اظهار داشت: بر‌اساس برآوردهای اولیه بیش از 40 روستا در این زلزله دچار خسارت شده‌اند.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه امدادرسانی در مناطق زلزله زده ادامه دارد، گفت: خسارت 20 الی 50 درصد به منازل مسکونی شهری وارد شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی های لازم برای تامین سوخت در مناطق زلزله زده صورت گرفته و هیچ کمبودی وجود ندارد، افزود: از فردا توزیع غذای گرم توسط نیروهای امدادی، بسیج و گروهای جهادی در مناطق آسیب دیده آغاز می شود.








300مصدوم تاکنون؛ 3 نفر جان باختند
ساعت (1:45) فرزین رضازاده رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: طبق آخرین گزارش‌ها بیش از 300 نفر در زلزله شنبه شب خوی مصدوم شده و سه نفر نیز متاسفانه جان باختند.

وی با بیان اینکه مصدومان این حادثه به بیمارستان اعزام شده و در حال گذراندن مراحل درمان هستند، از اعزام 16 دستگاه‌ آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به منطقه زلزله‌زده خوی خبر دادو از مردم خواست در کمک‌رسانی محله‌ای در صورت امکان از نیروهای امداد یاری بگیرند تا فرد مصدوم بیشتر از آن آسیب نبیند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی از آمادگی کامل بیمارستان‌های استان برای پذیرش مصدومان زلزله خوی خبر داد و از اعلام آمادگی مراکز درمانی استان‌های همجوار نیز خبر داد.

وزیر کشور عازم مناطق زلزله زده شد
ساعت (1:30) احمد وحیدی‌ وزیر کشور دقایقی پیش به منظور بررسی ابعاد زلزله 5.9 ریشتری  شهرستان خوی وارد آذربایجان غربی شد و مستقیما به خوی رفت.

‌محمد حسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، پیر‌حسین‌کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر، اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان کشوری حضور دارند.
سخنگوی اورژانس: زلزله خوی تاکنون دو فوتی و 122 مصدوم داشته است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر عازم مناطق زلزله‌زده خوی شد
ساعت( 11:56 ) پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر برای سرکشی از عملیات امدادرسانی هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده خوی به همراه تیم واکنش سریع از سازمان امدادونجات، عازم شهرستان خوی شد.

حضور اکیپ‌های شرکت توزیع نیروی برق استان در مناطق زلزله زده خوی تا پایداری کامل شبکه برق  
تمام اکیپ‌های عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی برای رفع مشکلات برق مناطق زلزله زده و رفع آسیب‌های ایجاد شده در حالت آماده باش کامل قرار گرفته‌اند.

به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی،هم اکنون اکیپ‌های عملیاتی شهرستان‌های معین با تجهیزات و امکانات لازم برای رفع مشکلات ایجاد شده در منطقه و آسیب‌های حاصل از زلزله آماده خدمت رسانی هستند.

 وضعیت شبکه برق در شهرستان خوی پایدار است و قطعی‌های گزارش شده در برخی از مناطق ناشی از سیم‌پارگی و برخورد اشیاء با سیم‌های برق است. اکیپ‌های عملیاتی برای رفع این مشکلات در تلاش هستند.
 
از ساعات ابتدایی وقوع زلزله مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی به همراه اکیپ‌های عملیاتی این شرکت در مناطق زلزله‌زده حضور و در حال بررسی آخرین وضعیت شبکه در این مناطق هستند.

مشترکین شهرستان خوی می‌توانند قطعی‌های حاصل از این حادثه را از طریق تماس با سامانه 121فوریت‌های برق اطلاع‌رسانی کرده و اکیپ‌های عملیاتی این شرکت در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

اکیپ‌های عملیاتی صنعت برق تا رفع کامل مشکلات برق در تمام مناطق زلزله زده در محل حضور خواهند داشت.
 


میزان تخریب‌های زلزله بالا است
ساعت( 11:45 )سرپرست جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت زلزله خوی گفت: با توجه به شدت زلزله میزان تخریب‌ها بالا است. در حال حاضر تیم‌های امدادی در منطقه حضور یافته‌اند.

ترافیک در شهر بالا است و مردم در خیابان‌ها حضور دارند. هلال احمر نیز نسبت به ایجاد ارودگاه موقت و اسکان اضطراری اقدام کرده و تمام سالن‌های ورزشی و سایر امکان عمومی برای اسکان مردم در اختیار آنان قرار می‌گیرد.
 
15 تیم ویژه ارزیاب هلال احمر در منطقه حضور دارند و اقدامات امداد و نجات نیز در حال انجام است.

آمادگی گروه‌های جهادی برای اعزام به مناطق زلزله‌زده خوی
تمام قرارگاه های پهنه ای گروه‌های جهادی استان آذربایجان غربی برای امدادرسانی به مناطق زلزله زده اعلام آمادگی کردند.

در پی حادثه زلزله در شهرستان خوی گروه‌های‌جهادی از مناطق مختلف استان آذربایجان غربی طی اطلاعیه‌ای برای اعزام فوری به مناطق و امدادرسانی به آسیب دیدگان اعلام آمادگی کردند.

بسیج سازندگی استان نیز اعلام کرد که گروه‌های جهادی ضمن حفظ آمادگی لازم، از اعزام‌ به مناطق آسیب دیده بدون هماهنگی با سازندگی استان مبدا و مقصد خودداری کنند.

نتیجه بررسی قرارگاه های استانی به زودی اعلام و درصورت نیاز به حضور گروه‌های جهادی بیشتر زمینه سازی لازم‌ صورت می‌گیرد.

مصدومان زلزله امشب خوی زیاد است
(ساعت: 23:25) مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: تمام بیمارستان های شهرستان های معین خوی با دستور استاندار آذربایجان غربی از جمله ارومیه، سلماس و چایپاره در حالت آماده باش هستند.

امیرعباس جعفری افزود: همچنین بیمارستان های استان های آذربایجان شرقی ، اردبیل و زنجان آماده باش هستند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی ادامه داد: پس از وقوع زلزله، بلافاصله تیم های ارزیاب به خوی اعزام شدند و تیم های خدمات رسان هم در حال امدادرسانی هستند.

جعفری اظهار کرد: بارش نزولات آسمانی هم در خوی شروع شده ولی از مردم می خواهیم‌ که خونسردی خود را حفظ کنند.

آماده باش یگان‌های مقابله با بلایای طبیعی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش
امیر سرتیپ علی حاجیلو فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نزاجا گفت: به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی دستور آماده‌باش به تمام یگان‌های تابعه قرارگاه شمال‌غرب صادر شد.
وی افزود: تیپ 264 سلماس، تیپ 321 مرند و گروه 433 مهندسی شهید آبشناسان قوشچی که دارای ادوات سنگین مقابله با بلیات طبیعی هستند به صورت آماده‌باش درآمده و در صورت نیاز آماده اعزام به مناطق آسیب دیده از زلزله هستند.

امیر حاجیلو عنوان کرد: در ساعات اولیه حادثه فرماندهان تیپ‌های نزدیک به منطقه، کارشناسان عمرانی و تاسیسات و بهداشت و درمان به منطقه اعزام شده‌اند.

اعلام وضعیت قرمز و اعزام تیم‌های واکنش سریع از 5 استان مجاور
(ساعت: 23:00 ) سازمان امداد و نجات وضعیت قرمز اعلام کرد و تیم‌های واکنش سریع جمعیت‌های هلال احمر آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان و قزوین به شهرستان خوی در آذربایجان غربی اعزام شدند و اقلام امدادی از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان برای پشتیبانی از هلال احمر آذربایجان غربی در حال خروج از انبار و اعزام به منطقه زلزله زده هستند.

تاکید معاون اول رئیس جمهور بر تسریع در امدادرسانی مناطق زلزله خوی
معاون اول رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را پیگیری کرد.

 محمد مخبر در این تماس‌ها، امدادرسانی سریع و رسیدگی به وضعیت مصدومان احتمالی در ساعات اولیه را ضروری دانست و بر بسیج همه نیروها و امکانات برای کمک به زلزله زدگان تاکید کرد.
معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر نیز گزارش‌های اولیه‌ای از ارزیابی وضعیت منطقه و نحوه امدادرسانی ارائه کردند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان این ارتباط تلفنی ارائه گزارش‌های تکمیلی و مستمر را در ساعات آتی خواستار شد و بر آمادگی کامل برای پشتیبانی از عملیات امدادی در منطقه در صورت نیاز خبر داد.

زلزله مدارس خوی را غیرحضوری کرد
روابط عمومی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی اعلام کرد: به جهت وقوع زمین‌لرزه خوی در روز شنبه و همچنین استمرار پس‌لرزه‌های نسبتاً شدید، آموزش در مدارس این شهرستان در تمام مقاطع تحصیلی (دولتی و غیردولتی) در روز یکشنبه 9 بهمن 1401 به صورت مجازی است.

تخریب منازل در روستاها بالا است
بر اساس گزارش خبرنگار تسنیم از آخرین وضعیت زلزله بزرگ امشب استان آذربایجان غربی، تخریب منازل در روستاها بالا است. و بیشترین آسیب نیز به روستاهای منطقه ایواوغلی وارد شده و برخی از منازل نیز فرو ریخته است. همچنین برق بخشی از خوی قطع شده است.

در سطح شهر خوی نیز مردم وحشت‌زده در خیابان‌ها به سر می‌برند و ساختمان های متعددی تخریب شده است.

پس لرزه های زمین لرزه خوی با فاصله چند دقیقه ادامه دارد.این پس لرزه با شدت سه ریشتر به وقوع می پیوندند.

مدیرکل بحران استان آذربایجان غربی گفت: تمام گروه های امداد و نجات با دستور استاندار برای ارائه خدمت به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

امیرعباس جعفری با بیان اینکه دمای هوا در شهرستان خوی پایین است و بارش برف نیز از چند ساعت گذشته آغاز شده است تصریح کرد: تلاش ما این است که بهترین خدمات را به مردم دهیم و در کنار این عزیزان هستیم. درخواست ما از شهروندان خوی این است خونسردی خود را حفظ کنند.
در بخشی از شهر خوی و روستاها برق قطع شده که ماموران اداره برق در حال فعالیت برای اتصال آن هستند.

اعزام 4 آمبولانس از تبریز و ارومیه به خوی
خالدی سخنگوی اورژانس کشور گفت: پس از وقوع زمین‌لرزه بلافاصله اورژانس خوی در آماده باش قرار گرفت. و با توجه به ترک خوردگی در دیواره های بیمارستان خوی و احتمال افزایش تخریب منازل سه دستگاه آمبولانس از تبریز و چهار دستگاه آمبولانس دیگر نیز  از ارومیه به منطقه اعزام شدند.

اعزام 4 تیم ارزیاب به مناطق زلزله‌زده
حمید محبوبی سرپرست جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی گفت: پس از وقوع زمین لرزه بلافاصله چهار تیم‌ ارزیاب برای بررسی وضعیت میزان خسارت به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند و تمام پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده باش درآمدند.

نماینده یکی از گروه‌های جهادی مستقر در مناطق زلزله زده خوی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: زمین لرزه امشب سبب ایجاد رعب و وحشت ساکنان شد و منازلی که در زلزله 28 دی 1401 آسیب دیده بودند تخریب آن بیشتر شد.

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه
بزرگی: 5.9
محل وقوع: استان آذربایجان غربی - حوالی خوی
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1401/11/08   21:44:44
طول جغرافیایی: 44.90
عرض جغرافیایی: 38.59
عمق زمین‌لرزه: 7 کیلومتر
نزدیک‌ترین شهرها:
6 کیلومتری خوی (آذربایجان غربی)
30 کیلومتری ایواوغلی (آذربایجان غربی)
35 کیلومتری قره ضیاالدین (آذربایجان غربی)
     
نزدیکترین مراکز استان:
117 کیلومتری ارومیه
134 کیلومتری تبریز
مرکز لرزه‌نگاری کشوری

" شهر فیرورق"

"بارش برف در مناطق زلزله زده خوی"
https://jahannews.com/vdch-qn6k23nixd.tft2.html
jahannews.com/vdch-qn6k23nixd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا شبکه خبر خوابه؟ دوست دارین ماهواره ها خبر رسانی کنند؟
میثم بختیاری
Iran, Islamic Republic of
الهی بمیرم. بسیج عمومی هرچه زودتر باید شکل بگیره..
امیر حسین
Iran, Islamic Republic of
بابا کجاش ۵.۹ بوده بابا از ۷ هم گذشته برین بابا بابا ما هم تو خوی زندگی میکنیم الان تو ارومیه هستیم