کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اهانت‌ سریالی به قرآن توسط مدعیان آزادی بیان

8 بهمن 1401 ساعت 17:57

پس از هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و تکرار آن در هلند، شاهد این اقدام هتاکانه در دانمارک به عنوان کشورهای مدعی آزادی بیان بودیم که با واکنش تند جهان اسلام مواجه شد.


به گزارش جهان نیو‌ز،  دو روز پس از هتک حرمت قرآن کریم در سوئد که قبلا هم مسبوق به سابقه بود، این اقدام هتاکانه در هلند تکرار شد و اخیرا هم این اقدام موهن در دانمارک رخ داد.

 
روز شنبه اول بهمن ماه تعدادی از گروه‌های افراطی در اقدامی هتاکانه اقدام به آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم کردند. سخنگوی پلیس سوئد هم در اقدامی اسلام‌ستیزانه عنوان کرد که به رهبر اسلام ستیز حزب راست‌افراطی استرام کورس دانمارک اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند. این اقدام هتاکانه واکنش تند دولت ترکیه را به همراه داشت و در همین خصوص سفیر سوئد در آنکارا نیز به وزارت خارجه ترکیه احضار و مقام‌های ترکیه این اقدام را به شدت محکوم کردند. «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هم اعلام کرد که سفر ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن ماه) وزیر دفاع سوئد به ترکیه در این شرایط هیچ معنا و مفهومی ندارد و بنابراین لغو می‌شود. 
 
این اقدام واکنش تند جمهوری اسلامی ایران، جهان اسلام و حتی برخی از کشورهای غیرمسلمان را به همراه داشت. وزیر خارجه کویت این اقدام موهن را محکوم کرد و مراکش، اندونزی، وزارت خارجه‌های امارات عربی متحده، اردن و عربستان سعودی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز به این اقدام اهانت آمیز واکنش تند نشان دادند. رئیس مجلس نمایندگان اردن هم خواستار عذرخواهی سوئد شد. در افغانستان نیز به این اقدام هتاکانه واکنش تند نشان داده شد.
 
دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن این اقدام هتاکانه را به شدت محکوم کرد و آن را یک اقدام خصمانه علیه اسلام و مسلمانان خواند. علاوه بر این، جنبش حزب‌الله لبنان هم اعلام کرد که نمی‌توان در برابر چنین اقدام قبیحی سکوت کرد و در بیانیه‌ای مسؤولیت این اقدام قبیح را برعهده دولت سوئد خواند و از این کشور خواست فورا برای مجازات عاملان و جلوگیری از تکرار چنین جنایتی اقدام کند. رهبر جنبش انصارالله یمن هم در اظهاراتی ضمن تأکید بر اینکه قرآن کریم، شرف و عزت مسلمانان است، خاطرنشان کرد: سکوت کشورهای مسلمان در قبال آتش زدن آن، جنایتی بزرگ، غفلتی آشکار و چشم‌پوشی کامل از مسؤولیت است.
 
علاوه بر این، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام، از سوئد خواست که از تمام مسلمانان جهان عذرخواهی کند. الأزهر مصر نیز ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم در استکهلم، خواستار اجرای تحقیقات فوری در این خصوص شد. مفتی یمن هم از کشورهای مسلمان خواست که روابط دیپلماتیک خود را با سوئد و تمام کشورهایی که آشکارا با مقدسات اسلامی دشمنی می‌کنند، قطع کنند. 
 
تحریم کالاهای سوئدی در برخی کشورهای مسلمان نیز مطرح شد. در همین زمینه نیز سه انجمن‌ تعاونی در کویت بیانیه‌ای ضمن تأکید بر حمایت از مقدسات اسلامی، تحریم کالاهای تولیدی سوئد را اعلام کردند. ۴۱ نماینده پارلمان کویت هم در واکنش به اهانت به قرآن کریم در سوئد خواستار تحریم این کشور شدند.

این اقدام علاوه بر اینکه با واکنش تند دولت ترکیه و مردم این کشور نیز مواجه شد منجر به برگزاری تظاهرات‌ اعتراضی در این کشور نیز شد و تظاهرکنندگان خشمگین ترکیه‌ای پرچم سوئد را مقابل کنسولگری این کشور در استانبول به آتش کشیدند. از سوی دیگر، ده‌ها هزار تن از مسلمانان شهر «باتمان» در جنوب شرقی ترکیه در اعتراض به این اقدام به خیابان‌ها آمدند. در دیگر کشورهای مسلمان و از جمله در ایران نیز تظاهرات در شهرهای مختلف در محکومیت این اقدام برگزار شد. مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم در این باره گفت: دولت سوئد در این اقدام خباثت‌آمیز که ربطی به آزادی اندیشه ندارد، شریک جرم است.حزب حاکم ترکیه هم با اشاره به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و حمایت دولت این کشور از آن، اعلام کرد که جایی برای صحبت درباره شرایط پیوستن سوئد به ناتو نمانده است.
 
بعد از این واکنش‌ها «توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد در توئیتر در این خصوص نوشت: «اقدامات تحریک‌آمیز اسلام هراسانه وحشتناک است. سوئد از آزادی بیان گسترده‌ای برخوردار بوده اما این موضوع بدان معنا نیست که دولت سوئد یا خود من، از نظرات بیان شده حمایت می‌کنیم». از سوی دیگر «اولف کریسترسون» نخست‌وزیر سوئد در توئیتر نوشت: «سوزاندن کتاب‌هایی که برای بسیاری مقدس است، به شدت بی‌احترامی است. می‌خواهم با همه مسلمانانی که از آنچه در استکهلم رخ داده، ابراز همدردی کنم.»
 
وزارت امور خارجه روسیه هم با محکوم کردن اهانت به قرآن در سوئد، از سوئد خواست اقداماتی را در این زمینه اتخاذ کند. علاوه بر این، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم این اقدام را نوعی بربریت توصیف کرد و گفت که این کارها به اختلافات بین ادیان دامن می‌زند. از سوی دیگر، «ولادیمیر لگویدا» رئیس بخش روابط کلیسای ارتدوکس روسیه هم توهین به قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و غیرقابل قبول خواند.
 
هتک حرمت قرآن کریم در سوئد همچنین واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه را به همراه داشت و این اقدام را قویا محکوم کرد و گفت: افکار عمومی جهان اسلام انتظار دارد دولت سوئد از تکرار این قبیل رفتارهای اسلام ستیزانه جلوگیری کرده و عاملان آن را بی مجازات نگذارد. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم در توئیتی نوشت: هتک حرمت قرآن کریم و نفرت پراکنی علیه مقدسات اسلامی که باز در سوئد اتفاق افتاد را به شدت محکوم می‌کنم. نباید جریحه دار کردن احساسات مسلمانان جهان و اسلام هراسی به بهانه حمایت از آزادی بیان به امری مرسوم در برخی کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر تبدیل شود. 
 
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین روز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه در بیست و ششمین نشست وزرای خارجه اکو در تاشکند پایتخت ازبکستان طی سخنانی گفت: جمهوری اسلامی ایران رفتار اهانت آمیز نسبت به مقدسات ادیان الهی به ویژه اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و حمایت دولت‌های غربی از آن تحت عنوان آزادی بیان را به هیچ وجه قابل قبول ندانسته و آن را شدیدا محکوم می‌کند.

از سوی دیگر سید ابراهیم رئیسی در اظهاراتی با محکومیت اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در اروپا، گفت: در سراسر عالم هیچ‌کس این حرکت را قبول نمی‌کند، زیرا ضدآزادی بیان و مسدودکننده آزادی بیان در جوامع بشری است.
 
دوشنبه سوم بهمن ماه و سه روز بعد از اقدام هتاکانه در سوئد، چنین اقدامی در هلند تکرار و ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن «ادوین واگنسولد»، رهبر گروه راست‌گرای پگیدا بعد از پاره کردن این کتاب آسمانی آن را در آتش انداخت.

اخیرا نیز دانمارک شاهد این اقدام هتاکانه و توهین آمیز به مقدسات مسلمانان بود. «راسموس پالودن»، سیاستمدار راستگرای افراطی که تابعیت دوگانه دانمارکی و سوئدی دارد در نزدیکی مسجدی در دانمارک در نزدیکی سفارت ترکیه، اقدام به سوزاندن کتاب آسمانی مسلمانان کرد. «راسموس پالودن»، سیاستمدار راست‌گرای افراطی که تابعیت دوگانه دانمارکی و سوئدی دارد هفته گذشته با راه‌اندازی تجمعی برای قرآن‌سوزی خشم مسلمانان جهان را برانگیخته بود. ترکیه در واکنش به این اقدام سفیر دانمارک را احضار و مراتب اعتراض خود را در خصوص این «اقدامات تحریک‌آمیز» و «جرائم نفرت‌پراکنانه» اعلام کرد. وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن هم اقدام مسئولان دانمارک مبنی بر اعطای اجازه به رهبر حزب راست‌گرای افراطی برای اهانت به قرآن و سوزاندن آن را محکوم کرد.
 
این اقدام راسموس پالودن مسبوق به سابقه است. او اواخر فروردین سال جاری به بهانه آزادی بیان و تحت حمایت پلیس در شهر «لینکوپینگ» سوئد اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرد که در همان زمان سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه این اقدام هتاکانه را به شدت محکوم کرد. البته این اقدام هتاکانه کاردار سوئد در تهران را در غیاب سفیر این کشور به وزارت امور خارجه ایران کشاند و در احضار کاردار سوئد بر اقدام فوری و قاطع دولت این کشور برای پایان دادن به جسارت به ساحت قرآن کریم و تضمین عدم تکرار آن در آینده تأکید شد.
 
۱۷ مرداد ماه سالجاری نیز هتک حرمت قرآن مجید و اهانت به مقدسات اسلامی در مقابل مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان واکنش ناصر کنعانی را به همراه داشت و این اقدام را شدیدا محکوم کرد و گفت: این اقدام هتاکانه، مصداق بارز فتنه انگیزی و نفرت پراکنی است و از سوی همه مسلمانان، موحدان و وجدان‌های پاک و معتقدان به همزیستی و گفت‌وگوی بین ادیان قویا محکوم است. 


کد مطلب: 827357

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/827357/اهانت-سریالی-قرآن-توسط-مدعیان-آزادی-بیان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com