جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

نسل C چه کسانی هستند؟

چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۱۵
کد مطلب: 827333
نسل ایکس (X)، نسل وای (Y) و نسل زد (Z) اصطلاحاتی هستند که در غرب برای مشخص کردن نسل‌های دهه‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
نسل C چه کسانی هستند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از برنا، واژه «نسل» اصطلاحی است که برای دسته‌بندی افراد بر اساس زمان تولدشان به‌کار برده می‌شود.

در ساده‌ترین تعریف یک نسل به افرادی گفته می‌شود که در فاصله زمانی معینی به دنیا آمده‌اند و تجربه‌های گروهی و رویدادهای مشترکی را پشت سرگذاشته‌اند.

 
بر همین اساس افراد حاضر در یک جامعه بر اساس سن و سال تولدشان در گروه‌های نسلی متفاوت دسته‌بندی می‌شوند اما تحولات پرشتاب تکنولوژی‌های ارتباطی همانطور که همه عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی را دست‌خوش تغییر کرده، بر دسته‌ بندی‌های نسلی نیز تأثیر گذشته است.


 
نسل C چه کسانی هستند؟

نسل ایکس (X)، نسل وای (Y) و نسل زد (Z) اصطلاحاتی هستند که در غرب برای مشخص کردن نسل‌های دهه‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نسل ایکسی‌ها به متولدان از اواخر دهه‌ ۱۹۶۰ تا اوایل دهه‌ ۱۹۸۰ گفته می‌شود، بعد از آنها نسل وای که به نسل هزاره نیز معروف هستند متولد شدند، پس از آنها نیز از نسل زد سخن گفته می‌شود که از دهه‌ی ۱۹۹۰ به بعد متولد شده‌اند.

در ایران نیز برای شناخت نسل‌های دهه‌‌های اخیر، از اصطلاحات نسل اول، نسل دوم و نسل سوم استفاده می‌شود که اشاره به سه نسل پیاپی پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ دارد.

نسل سی (Generation C) عنوان جدیدی است که به نسل رشدیافته با تکنولوژی‌های جدید ارنباطی گفته می‌شود.

پیشرفت امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فضای مجازی، شکل‌گیری سبک زندگی جدیدی را به دنبال داشته که آمیخته با تکنولوژی‌های آنلاین است.

این فضا بستری برای شکل‌گیری نسل جدیدی شده که ویژگی‌های رفتاری جمعی متفاوتی با نسل‌های قبلی دارند.


 
حضور پر رنگ نسل C در فضای مجازی

افراد نسل سی هم بر اساس سن‌ و سال و هم بر اساس استفاده‌شان از امکانات دیجیتالی تعریف شده‌اند.

از نظر سن اغلب آنها متولدان میانه‌ دهه‌ ۱۹۸۰ به بعد هستند و تا حدی می‌توانند منطبق بر آن گروهی باشند که در غرب نسل هزاره خوانده می‌شود اما آنچه به افراد این نسل هویت مستقلی بخشیده نه تشابهات سنی بلکه نوع کاربری‌شان در اینترنت و استفاده از امکانات دیجتالی و فضای مجازی است.

افراد نسل C حضور پررنگی در فضای مجازی دارند، اغلب آنها کاربرانی هستند که روزانه زمان قابل توجهی را در اینترنت سپری می‌کنند و گاه ساعات آنلاین بودن‌شان بیشتر از آفلاین بودن‌شان است.

آنها اینترنت را برای همه عرصه‌های زندگی اعم از امور شخصی، کاری و تجاری، خرید و سرگرمی و غیره به‌کار می‌‌گیرند و علاوه بر اینکه کاربران و مصرف‌کنندگان اطلاعات و اخبار فضای مجازی هستند، تعامل‌کنندگان و تولیدکنندگان بخشی از مطالب اینترنت نیز محسوب می‌شوند، بنابراین مهم‌ترین بستر فعالیت این کاربران جایی نیست جز رسانه‌های اجتماعی.


 
تشابه رفتار جمعی نسل C با زنبورها

نسل C رسانه‌های اجتماعی را به‌کار می‌گیرند و زندگی شخصی‌شان را با شبکه‌ دوستان‌شان به اشتراک می‌گذارند. آنها در رسانه‌های اجتماعی شبکه‌ای از دوستان و آشنایان‌شان به‌وجود می‌آورند و در آن به تعامل درباره خودشان و موضوعات مورد علاقه‌شان می‌پردازند.

رفتار جمعی اعضای این نسل در شبکه‌های اجتماعی به رفتار جمعی زنبورها تشبیه شده که حول موضوعات مورد علاقه مشترک‌شان گرد هم می‌آیند. بدین ترتیب رسانه‌های اجتماعی که زمانی تنها به عنوان ابزارهایی اینترنتی شناخته می‌شدند، حالا بستر شکل‌‌گیری نسل جدیدی شده‌اند که سبک زندگی و ویژگی‌های فردی و جمعی متفاوتی با پیشینیان دارند.
https://jahannews.com/vdcds50jsyt0xs6.2a2y.html
jahannews.com/vdcds50jsyt0xs6.2a2y.html
برچسب ها: نسل C
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
علاقه‌مندی زنبورها بر اساس قانون است و خودسرس در آن پذیرفته نمی‌شود و خاطی به شدت تنبیه می‌شود. آیا این نسلی که از آن صحبت کردید این گونه هستند؟ اگر فضای مجازی کنترل شده از هجمه و کید دشمن، در دسترس مردم قرار داده شود کارایی بیشتری مورد انتظار خواهد بود.