کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مؤثرترین روش‌ های درمان افسردگی چیست؟

18 بهمن 1401 ساعت 1:40

روانشناس گفت: افسردگی یک اختلال‌ ناتوان کننده است که احتمال درمان آن بالاست.


به گزارش جهان نیوز به نقل از بهداشت نیوز، شقایق درویشی، روانشناس و عضو انجمن روانشناسی آمریکا با اشاره به موضوع مهم افسردگی و توجه به تسریع در  درمان آن اظهار کرد: افسردگی از آن دسته مشکلات و اختلالاتی است که افراد،بعد از قرار گرفتن در یک موقعیت استرس زا اولین تشخیصی که به ذهنشان می رسد افسردگی است، اما واقعیت چیز دیگری است و هر بی حوصلگی، غمگینی و بی انگیزگی نشانه ی افسردگی نیست و نیاز به تشخیص دکتر متخصص در همین زمینه است.
 
درویشی گفت: کاربرد درمان های ترکیبی، روان درمانی فردی، دارو درمانی و خانواده درمانی احتمال بهبود را بیشتر می کند زیرا محیط نا آرام، روند بهبود را بسیار کند و یا در بعضی موارد غیرممکن می‌کند، اما  تشخیص به موقع و درست، فرد افسرده را به درمان نزدیک می کند.

 این روانشناس و مشاور ادامه داد: پژوهش های انجام شده نشان می دهد ژنتیک بر عوامل افسردگی تاثیر گذار است و علل جامعه شناسی نیز تاثیر بسیار زیادی بر شروع افسردگی دارد؛ اما  علل اجتماعی افسردگی بسیار پیچیده است زیرا شما در زندگی شهری با تمام امکانات و پیشرفت های موجود مدام در استرس و تنش هستید به طور مثال :از دست دادن شغل ،طلاق ، شکست عاطفی ، نقل مکان، بیماری های سخت، سوء مصرف مواد والکل، تیپ های شخصیتی وابسته، تاثیر مصرف دارو برای بیماری های جسمی که می توانند دچار افسردگی شوند.

 این روانشناس افزود: افسردگی در طولانی مدت می‌تواند موجب بروز مشکلاتی از جمله غمگینی، خلق پایین، کاهش علاقه و لذت نسبت به فعالیت ها، بی خوابی و یا پر خوابی، احساس گناه، بی ارزشی، عدم توانایی در تمرکز، مشکل در تصمیم گیری، خستگی، پروراندن افکار خودکشی در سر و احساس پوچی و کاهش عملکرد در حوزه های شغلی، تحصیلی و خانوادگی در افراد شود، تعارضات زناشویی نیز یا علت افسردگی است یا پیامد آن که با زوج درمانی و درمان فردی  قابل درمان است. 

درویشی توصیه کرد که روان درمانی و دارو درمانی هر دو در درمان افسردگی موثر هستند،  اما تغییر نگرش های منفی و ناکارآمد و افزایش مهارت های اجتماعی و جرات ورزی و مهارت حل مسئله در روان درمانی از دارو درمانی موثر تر است و برخی بیماران بعد از چند جلسه اول تا حد بسیار ی احساس بهبودی می کنند.

وی گفت:در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که افسردگی اختلالی است که فرد را از نظر روحی و هم از نظر جسمی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین شناخت عواملی که می‌توانند در بروز افسردگی اثرگذار باشند بسیار اهمیت دارد. مشاوره افسردگی از بهترین و موثرترین روش‌هایی است که به درمان افسردگی کمک خواهد کرد.


کد مطلب: 827287

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/827287/مؤثرترین-روش-های-درمان-افسردگی-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com