پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

خانه و موزه آتاتورک از تفریحات رایگان آلانیا در سفر نوروزی

پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 827150
موزه و خانه آتاتورک یکی از مکان های مهم فرهنگی در آلانیا می باشد که فرصت آشنایی با آتاتورک؛ رهبر کبیر و بنیانگذار جمهوری ترکیه را در اختیاتان قرار می دهد.
موزه و خانه آتاتورک یکی از مکان های مهم فرهنگی در آلانیا می باشد که فرصت آشنایی با آتاتورک؛ رهبر کبیر و بنیانگذار جمهوری ترکیه را در اختیاتان قرار می دهد. برخلاف سایر مکان های تاریخی، این بنا دارای معماری منحصر به فرد نبوده و بیشتر از نظر فرهنگی ارزشمند بوده و علاقه مندان به تاریخ را به خود جلب می کند. این خانه دارای سه طبقه با نمای سفید و سازه چوبی و سنگی بوده و اقامت آتاتورک در این منزل و فیلم و مستندات و عکس و تمبرهای مربوط به بازدیدهای وی از آلانیا را بازگو می کند. برای آشنایی بیشتر با موزه خانه آتاتورک در آلانیا و بازدید از آن در تور آلانیا در ادامه با سپهران تور همراه باشید.
 

موزه و خانه آتاتورک آلانیا
 

موزه و خانه آتاتورک در آلانیا

مصطفی آتاتورک یکی از مهم ترین شخصیت های سیاسی کشور ترکیه می باشد که به عنوان رهبر کبیر ترکیه شهرت پیدا کرده است. یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت بسیار زیاد آتاتورک، بازدید مستقیم وی از مناطق مختلف ترکیه و بررسی مشکلات آنها بود. به طوریکه چندین مرتبه به آلانیا نیز سفر کرده و در این بازه در خانه ای سه طبقه واقع در خیابان ایشیکلار اقامت داشته است. موزه و خانه آتاتورک خانه ای چوبی سنگی می باشد که در محله مراد پاشا آلانیا واقع شده و متعلق به توفیک آزاکوغلو بوده است.
بنای این موزه توسط شخصی به نام beyri Usta ساخته شده است. مالک اصل موزه توفیک آزاکوغلو بوده و این ساختمان بعد از مرگ وی به رافت آزاکوغلو به ارث رسیده است. در نهایت رافت آزاکوغلو در سال 1987 خانه قدیمی را به دولت ترکیه ارائه داده است. در اسناد اهدای این ملک به دولت ترکیه ذکر شده است که تنها به عنوان موزه باید مورد استفاده قرار گیرد و غیرمنقول است. دولت ترکیه نیز با جمع آوری عکس و اسناد و مستندات درباره سفرهای آتاتورک به آلانیا و قرار دادن آنها در طبقات مختلف این ساختمان آن را به خانه و موزه آتاتورک تبدیل کرده است.
لازم به ذکر است که آتاتورک محبوبیت خاصی در میان مردم ترکیه داشته و به همین دلیل این موزه ارزش زیادی برای آنها دارد. به طوریکه سالانه گردشگران زیادی از شهرهای مختلف ترکیه و سایر کشورها از آن بازدید می کنند.

معماری موزه و خانه آتاتورک

همان طور که اشاره شد، با ورود به موزه و خانه آتاتورک نباید انتظار بنایی با شکوه با معماری منحصر به فرد داشته باشید. چون این ساختمان سه طبقه بیشتر از نظر فرهنگی ارزشمند بوده و معماری ساده و در عین حال زیبایی دارد. موزه و خانه آتاتورک عمارتی سه طبقه می باشد که درون باغ قرار گرفته و 825 متر مساحت آن است. هر یک از طبقات آن 235 متر زیر بنا داشته و طبقه همکف با کف خاکی نقش انبار را ایفا می کند. در طبقات اول و دوم چندین اتاق در نظر گرفته شده که درب تمام آنها رو به اتاق نشیمن باز میشود. این شیوه معماری به طرح کارنیاریک معروف بوده و خانه های سنتی ترکیه اغلب به این شیوه ساخته شده اند.
برای طبقه اول و همکف بیشتر از مصالح سنگی و چوبی استفاده شده اما طبقات بالایی آن قاب چوبی دارند. برای تزئین داخل ساختمان از گچبری و کاشی های مارسی استفاده شده است. این مصالح برای نمای خارجی نیز استفاده شده و ساختمان از بیرون به رنگ سفید جلوه می کند.
با ورود از درب باغ که در ضلع جنوبی قرار دارد، به راه پله هایی میرسید که به طبقه اول میروند. با گذر از این پله ها در نمای غربی حمام، رختشورخانه، آشپزخانه و سرویس بهداشتی را می توانید مشاهده کنید. در طبقه اول و دوم 5 اتاق رو به اتاق نشیمن قرار گرفته و سقف آنها بلند و حدود پنج متر است.
 

داخل خانه موزه آتاتورک
 

در موزه و خانه آتاتورک چه چیزی می بینید؟

با ورود به هر بخش از موزه و خانه آتاتورک می توانید وسایل مرتبط با مدت زمان اقامت آتاتورک از آلانیا را مشاهده کنید. در طبقه همکف انبار قرار گرفته و کف خاکی داشته و بسیار ساده طراحی شده است. در این بخش تلگرافی که آتاتورک برای مردم آلانیا ارسال کرده و عکس و اسناد تاریخی و تعدادی از وسایل شخصی آتاتورک مانند کلاه و جلیقه و کفش های وی را می توانید مشاهده کنید.
در طبقه همکف نیز تعدادی از روزنامه ها و عکس های مربوط به بازدید آتاتورک از آلانیا را می توانید مشاهده کنید که به دیوار متصل شده اند. در طبقه اول موزه آتاتورک می توانید اتاق کار و تعدادی از وسایل شخصی وی را در آنجا مشاهده کنید.
طبقه بالای موزه و خانه آتاتورک ترکیه بیشتر به معرفی آلانیا، فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه اختصاص یافته است. تصاویری از نحوه برگزاری مراسم عروسی و جشن ها و سبک زندگی بومیان آلانیا به همراه صنایع دستی و گلدوزی ها در این بخش ارائه شده اند. در آشپزخانه آن ظروف مسی و انواع کارد و چنگال و اجاق گازهای قدیمی قرار گرفته اند که در گذشته مورد استفاده مردم این منطقه قرار می گرفته اند.
در حالت کلی با بازدید از موزه و خانه آتاتورک نه تنها عکس، فیلم و اسناد مربوط به سفر آتاتورک به این منطقه را می توانید مشاهده کنید، بلکه با فرهنگ و آداب و رسوم و سبک زندگی مردم آلانیا نیز آشنا خواهید شد.

چطور به خانه و موزه آتاتورک آلانیا برویم؟

موزه و خانه آتاتورک در محله مراد پاشا آلانیا واقع شده است. لذا در هر منطقه از این شهر که هستید با تاکسی و اتوبوس و سایر وسایل نقلیه ابتدا باید وار این محله شده و سپس در خیابان ایشیکلار موزه را با نمای سفید و معماری ساده سه طبقه مشاهده خواهید کرد.
آدرس: Haşimişcan Mahallesi, Fevzi Çakmak Cd. No:11, 07100 Muratpaşa/Antalya, Turkey
 

اشیای موجود در خانه آتاتورک
 

اطلاعات مهم برای بازدید از خانه و موزه آتاتورک در آلانیا

قبل از بازدید از خانه و موزه آتاتورک بهتر است موارد ز یر را در نظر داشته باشید:
  • بازدید از این موزه رایگان است.
    موزه در روزهای دوشنبه تعطیل می باشد.
    در شش ماه اول سال ساعت بازید از موزه 8 صبح تا 19 و در شش ماه دوم سال 8:30 تا 17:30 می باشد.
    برای بازدید از تمام بخش های موزه و خانه آتاتورک حداکثر یک ساعت زمان لازم است.
    بعد از بازدید از این موزه می توانید از موزه حسین آزوغلو در 100 متری آن بازدید کنید.

سخن آخر

با خرید و رزرو تورهای ترکیبی داخلی و خارجی با آژانس مسافرتی سپهران سیر سفری عالی پیش رو دارید. ارزان ترین پکیج های تور استانبول، تور آنتالیا، تور کوش آداسی نوروز، تور ازمیر یا تور مارماریس نوروز تور دبی، تور مالزی، تور تایلند، تور قطر، تور روسیه، تور قشم و تورهای لوکس را می توانید از آژانس سپهران سیر باستان در سایتwww.sepehrantour.com) ) خرید و رزرو کنید.
منبع: سپهران سیر باستان | www.sepehrantour.com
https://jahannews.com/vdcam0naw49nu61.k5k4.html
jahannews.com/vdcam0naw49nu61.k5k4.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *