پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

وزیر بهداشت: مافیای دارو مختص ایران نیست

سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 826969
وزیر بهداشت با بیان این‌که مافیای دارو تنها در ایران نیست و در سایر کشورها نیز وجود دارد، گفت: مزیت طب ایرانی، به حکیم بودن متخصصین آن است و نمی‌توانیم اسلام را از طب ایرانی جدا بدانیم.
وزیر بهداشت: مافیای دارو مختص ایران نیست
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، بهرام عین‌اللهی در سومین جشنواره طب ایرانی اظهار کرد: متأسفانه علم پزشکی مبتنی بر درمان دارویی شده است و مافیای دارو این تصور را در ذهن مردم ایجاد می‌کند که تنها راه درمان بیماری، مصرف دارو است؛ دارو بعد از نفت دومین تجارت بزرگ دنیاست و مافیای دارو تنها در ایران نیست بلکه در تمام دنیا وجود دارد‌ و سودهای زیادی را از این راه کسب می‌کند.

وی افزود: امروزه احتیاج به جهش‌های علمی و راهکارهای جایگزین دارو داریم و مطلق‌گرایی در حوزه درمان بیماری‌ها صحیح نیست. استفاده از سلول‌درمانی و ژن‌درمانی و سلول‌های بنیادی می‌تواند تحول عظیمی ایجاد و مصرف دارو را کم کند.
وی ادامه داد: از وزیر آموزش و پرورش تقاضا داریم با ارتقای سوادآموزی سلامت، به کاهش مصرف دارو و اصلاح فرهنگ غلط تغذیه کمک کند.

وزیر بهداشت گفت: مسئله مهمی که باید به آن توجه شود پیشگیری از بیماری‌هاست که در طب امروزه خیلی به آن توجه نمی‌شود. با گذشت زمان سبک زندگی انسان ناسالم‌تر می‌شود و بنابراین باید سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه اصلاح سبک زندگی داشته باشیم. به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد می‌دهیم زنگ سلامت را راه‌اندازی کند و توصیه ما این است که نسبت به تدوین کتاب درسی سلامت و ارتقای سوادآموزی سلامت اهتمام داشته باشند.

وی با اشاره به خدمات وزارت بهداشت در ایام کرونا تصریح کرد: امروزه فضای مجازی، الگوهای کاذبی را به دانش‌آموزان معرفی می‌کند اما ما حدود 300 شهید مدافع سلامت داشتیم که باید الگوی دهه هشتادی‌ها و دانش‌آموزان ما باشند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در شاخص‌های سلامت جمهوری اسلامی ایران با فاصله بسیار زیادی از سایر کشورهای جهان قرار دارد و جزو کشورهای برتر است و هیچ درمانی نیست که در سایر کشورها انجام شود و ما توان انجامش را نداشته باشیم.

عین‌اللهی بیان کرد: طب ایرانی را به‌عنوان یک میراث گرانبها از نیاکان خود داریم و کتب معتبری نیز در این زمینه تولید شده است و در شرایطی که دشمن سعی دارد هویت ایرانیان را از بین ببرد، طب سنتی یکی از مواردی است که می‌تواند برای ما هویت ایجاد کند و نشان می‌دهد زمانی که غربی‌ها هیچ چیزی نداشتند ما طب داشتیم.

وی با بیان این‌که با تلاش متخصصین، ایران رتبه چهارم جهان را در طب سنتی دارد، تأکید کرد: ما موفق‌ترین شبکه بهداشت را در جهان داریم و باید طب ایرانی نیز در این شبکه ادغام شود‌؛ البته در 14 دانشکده این ادغام صورت گرفته است و امیدواریم به سایر دانشگاه‌ها نیز تسری یابد‌.

وزیر بهداشت درباره دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه طب سنتی تشریح کرد: حمایت از تولید داروهای طب سنتی، رونمایی از دارونامه فرآورده‌های طبیعی و سنتی برای اولین بار در کشور از جمله اقدامات وزارت بهداشت است. کشور ما از نظر تولید گیاهان دارویی ظرفیت بسیار مطلوبی دارد و در این راستا کمیته‌ای تشکیل شده است تا به این موضوع پرداخته شود.

وی ادامه داد: تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ویزیت متخصصین طب ایرانی از جمله مسائل مورد پیگیری است که در شورای‌عالی بیمه تأیید شده است و باید به مرحله نهایی برسد.

وزیر بهداشت یادآور شد: در حال حرکت به‌سوی افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر هستیم و طب سنتی می‌تواند برای پیشگیری از این بیماری‌ها مورداستفاده قرار بگیرد. اگرچه موافق نام طب ایرانی هستم اما توصیه می‌کنم که اسلام را از طب ایرانی و سنتی جدا نکنید. یکی از مزیت‌های طب ایرانی این است که پیشکسوتان طب ایرانی، افراد متدینی هستند و بنابراین علاوه بر سلامت جسمانی، به سلامت معنوی و تأثیر دعا بر بهبود بیماران نیز می‌توان توجه کرد.
https://jahannews.com/vdch--n6w23niwd.tft2.html
jahannews.com/vdch--n6w23niwd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همین توجیه برای استیضاح شما، کافی بود.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه داروهای خاص را فقط برخی داروخانه ها که از رانت برخوردار هستند، در اختیار قرار دارندو آنهم صرفا برای افراد خاص .