کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صادرات فرش ماشینی

4 بهمن 1401 ساعت 15:10


می دانیم که صادرات فرش ماشینی ایرانی و محبوبیت آن در بازارهای جهانی یکی از نقاط قوت کشور ما است. اما سرآغاز قصه ی صادرات فرش چگونه آغاز شد؟صادرات فرش (ماشینی یا دستباف) چه تاثیری میتواند به روی اقتصاد داخلی داشته باشد؟
 

 

صادرات فرش ماشینی ایرانی از جایی شروع شد که فرش دستبافته ی عشایر به عنوان کالایی افتخاری و لوکس به صورت پیشکش به دولت ها و امپراطوری ها تقدیم شد و با گذر زمان و افزایش تقاضای بازار جهانی برای فرش ماشینی ایرانی، از یک کالای صادراتی سلطنتی تبدیل به یک کالای لوکس صادراتی شد. از همین جهت در طول تاریخ ایران همواره صادرات فرش ارزش و اهمیت زیادی برای فرهنگ و توسعه ی اقتصاد ایران داشته است.

و همه ی این اتفاقات فرش را از یک کالا تبدیل به یک مفهوم کرده است که به تنهایی نماینده ی اصالت و فرهنگ ایرانی است.

در گذار بحرانی امروز که اقتصاد تا حد زیادی آسیب دیده است و اقتصاد ایران تک محصولی و وابسته به نفت است ،فرش به عنوان دومین کالای صادراتی، بزرگترین کمک را برای بهبود و رونق اقتصاد ایران به همراه دارد.

به نظرتون چگونه صادرات فرش ماشینی و دستباف می تواند تاثیر روی اقتصاد داشته باشد؟

در ادامه فرش بهشتی به بیان اهمیت و تاثیر صادرات فرش ماشینی و دستبافت خواهد پرداخت.

صادرات فرش چه اهمیتی دارد؟

صادرات فرش چه فرش ماشینی و چه فرش دستبافت با ایجاد زمینه ی بیشتر برای اشتغال کارگاه و کارخانه های مرتبط با این صنعت مانند کارخانه های رنگرزی،ریسندگی و بافندگی و ... سبب چرخش چرخه ی اقتصادی و کارآفرینی برای طیف عظیمی از افراد جامعه می شود.

از جهتی دیگر فرش ماشینی جایگاه و ارزش ویژه ای در بازار جهانی فرش دارد و همواره مخاطب فرش ،شیفته و خواهان فرش ماشینی است و با خالی نماندن عرصه ی بازارها از حضور فرش ایرانی این محبوبیت و درخواست با افزایش چشمگیری نیز رو به رو می شود.
 

صادرات فرش ماشینی چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

وقتی صحبت از "فرش صادراتی" به میان می آید اکثرا افکار به سمت فرش دستبافت یا فرش ابریشم دستبافت معطوف می شود. اما در سالهای اخیر به علت رکود اقتصادی شدید در جهان ،قدرت خرید در بازارهای جهانی کاهش یافته است و فرش دستبافت یک کالای بسیار لوکس به حساب می آید و حجم تولیدات دستبافت در مقایسه با حجم تولیدات فرش ماشینی بسیار ناچیز است.

 ضمن اینکه سبک زندگی مدرن به سمتی رفته است که کمتر کسی  وقت لازم برای رسیدگی دقیق و نگهداری اصولی از فرش دستبافت یا ابریشم را دارد و یا اصلا حاضر به پرداخت مبلغی هنگفت برای یک کالای دستبافت هستند. وجود این قبیل دلایل سبب شده است تا تمایل بازار جهانی نسبت به خرید فرش ماشینی باکیفیت یا فرش ابریشم ماشینی بسیار بیشتر از فرش دستبافت باشد.
 
موانع صادرات فرش ماشینی
علی رغم بازار مناسب و شرایط مساعد برای صادرات فرش ماشینی و وجود کارخانه و کارگاه های بیشمار و ظرفیت بالای تولید، چندین سال است که صادرات این صنعت و به طور کلی صنعت فرش ایران دچار موانعی است که باعث کاهش چشمگیر صادرات شده است.

از این موانع می توان اشاره کرد به:  

فرش بهشتی حامی نخستین سمپوزیوم بین المللی فرش ماشینی ایران

مجموعه ی فرش بهشتی به عنوان حامی ،افتخار حضور در اولین گردهمایی تولیدکنندگان و اصناف مرتبط ، در خصوص صادرات فرش ماشینی ایران را داشته است.

با این امید که این سمپوزیوم در مرحله ی اول باعث الگو برداری تولیدکنندگان از نقاط قوت و کیفیت یکدیگر به منظور نوسازی استانداردها و برطرف کردن ضعف ها و کاستی ها باشد تا در مراحل بعدی و ارائه ی جهانی فرش، تحت عنوان یک "کالای فرهنگی صادراتی" فرهنگ و کیفیت ایرانی را به بهترین شکل ممکن تمثیل کند.

برگزاری سمپوزیوم بین المللی فرش ماشینی ایران برای اولین بار در سال 1401 به منظور رفع موانع صادرات فرش وبه وجود آوردن بستری سالم برای صادرات فرش ماشینی در خردادماه انجام شد.

این سمپوزیوم صنعت فرش با همکاری و همراهی صنایع مرتبط با حوزه فرش بافی ، حضور مقامات کشوری ، سفیران خارجی و تولید کنندگان متعهد شکل گرفت تا با تحقیق و بررسی نقاط قدرت و ضعف صنعت فرش ماشینی بتوانیم، باری دیگر در صدر صادر کنندگان فرش قرار بگیریم.

هدف ما در فرش بهشتی ارزش گذاری درست اما رقابتی در بازار جهانی ، برطرف کردن نقاط ضعف صنعت بافت فرش ماشینی (مانند: دور بودن آثار این صنعت از سلیقه ی مشتری خارجی،تنوع سبکی کم و طراحی های تکراری ) و ایجاد بهترین و قوی ترین شکل بازاریابی از ایده ،اجرا،ارائه تا بسته بندی و فروش فرش ابریشم ماشینی ایرانی است.

امروزه با توجه به استفاده از آخرین تکنولوژی و مدرن ترین ماشین آلات، اگر قصد خرید فرش ماشینی باکیفیت را دارید، برند فرش بهشتی را به شما پیشنهاد می کنم.مشتریان عزیز می توانند با شماره 02141173 تماس بگیرند و برای خرید انواع فرش ابریشم ماشینی از متخصصین فرش بهشتی راهنمایی و مشورت بگیرند.


کد مطلب: 826964

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/826964/صادرات-فرش-ماشینی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com