پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آبمیوه‌ای که باعث عارضه‌ قلبی می‌شود

سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 826962
طبق تحقیقات اخیر، مصرف فروکتوز نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند ممکن است منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی شود.
آبمیوه‌ای که باعث عارضه‌ قلبی می‌شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، توضیح می‌دهد مصرف فروکتوز نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند می‌تواند باعث اختلالات قلبی متابولیک شود.

این در حالی است که فروکتوز میوه‌ها برای سلامت قلب و عروق مفید است.

همان طور که می‌دانید فروکتوز به مقدار زیاد در میوه ها، شربت‌های ذرت با فروکتوز بالا و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر وجود دارد.

داده‌های نظرسنجی آمریکایی میانگین مصرف فروکتوز را روزانه ۴۹ گرم گزارش کرده است که حدود ۱۰ درصد از کل انرژی دریافتی در جمعیت عمومی را تشکیل می‌دهد.

رایج‌ترین منبع فروکتوز در آمریکا نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر هستند که ۴۶ درصد از کل فروکتوز را تامین می‌کنند.

مصرف زیاد فروکتوز می‌تواند باعث مشکلات مختلف سلامتی از جمله دیابت و چاقی شود.

فروکتوز شناخته شده‌ غیر طبیعی، متابولیسم گلوکز را مختل می‌کند، سنتز اسید‌های چرب را افزایش می‌دهد و باعث التهاب می‌شود.

در این مطالعه، دانشمندان رابطه بین دریافت فروکتوز از منابع غذایی مختلف و سطوح خونی نشانگر‌های زیستی متابولیک قلبی و التهابی را بررسی کردند.

در مطالعه دانشمندان داده‌های مقطعی از سه پروژه‌ در مقیاس بزرگ انجام شده بر روی بزرگسالان آمریکایی را تجزیه و تحلیل کردند.

در مجموع ۶۸۵۸ مرد از مطالعه را متخصصان سلامت، ۱۵۴۰۰ زن را جامعه پرستاران و ۱۹۴۵۶ زن از مطالعه را بهیاران تشکیل دادند.

لازم به ذکر است هیچ یک از شرکت کنندگان در زمان جمع آوری خون دیابت، بیماری قلبی و عروقی یا سرطان نداشتند.

داده‌های به دست آمده از یک پرسشنامه رژیم غذایی را برای تعیین میزان مصرف فروکتوز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

سه منبع مختلف فروکتوز شامل میوه ها، آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر در نظر گرفته شدند.

نمونه خون جمع‌آوری‌شده از شرکت‌کنندگان برای ۱۴ بیومارکر گلیسمی، التهابی و چربی مورد بررسی قرار گرفت.

این بیومارکر‌ها با پاتوژنز دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان مرتبط هستند.

تجزیه و تحلیل داده‌های سه گروه مورد مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان مرد نسبت به شرکت‌کنندگان زن، فروکتوز بیشتری دریافت می‌کنند.

میوه به عنوان منبع اصلی فروکتوز در تمام گروه‌های مورد مطالعه شناسایی شد.

دریافت فروکتوز از نوشیدنی‌های شیرین شده با قند در بین مردان بیشتر از زنان بود.

در تمام گروه‌های مطالعه شرکت‌کنندگانی که سیگاری نبودند، شاخص توده بدنی (BMI) کمتری داشتند یا فعالیت بدنی بیشتری داشتند؛ احتمال بیشتری داشت که فروکتوز بیشتری از میوه‌ها و آب میوه‌ها دریافت کنند.

ارتباط بین مصرف فروکتوز و نشانگر‌های زیستی خون نشان داد، افزایش ۲۰ گرم مصرف فروکتوز به صورت روزانه با سطوح بالاتر بیومارکر‌های التهابی و تری گلیسیرید و سطوح پایین آدیپونکتین و لیپوپروتئین-کلسترول با چگالی بالا در خون مرتبط است.

آدیپونکتین یک هورمون پپتیدی است که در انسان از بافت چربی ترشح می‌شود و بر متابولیسم چربی و گلوکز مؤثر است.

ارتباط بین مصرف فروکتوز و سطوح بیومارکر‌های التهابی در شرکت‌کنندگانی که BMI بالاتر و فعالیت بدنی کمتری داشتند، عمیق‌تر بود.

با در نظر گرفتن منابع مختلف فروکتوز به طور جداگانه، نوشیدنی‌های شیرین شده با قند باعث تغییرات نامطلوب در بیشتر نشانگر‌های زیستی آزمایش شده می‌شوند.

نوشیدن آب میوه با سطوح بالاتر پپتید C، گلوکز متصل به هموگلوبین (نشانگر دیابت)، تری گلیسیرید و سطوح پایین آدیپونکتین مرتبط است.

در مقایسه با آب میوه و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند، دریافت فروکتوز از میوه‌ها با سطوح خونی مطلوب بیومارکر‌های متابولیک قلبی و التهابی مرتبط است.

جایگزینی فروکتوز ۲۰ گرم در روز با نوشیدنی شیرین شده از قند با فروکتوز میوه باعث کاهش بیومارکر‌های التهابی، گلیسمی و چربی در خون شد.

این مطالعه نشان می‌دهد، مصرف فروکتوز از آب میوه و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند می‌تواند منجر به نمایه‌های خونی غیرطبیعی چندین نشانگر زیستی متابولیک و التهابی شود.

در مقابل، فروکتوز میوه‌ها می‌تواند فواید سلامتی داشته باشد.

این مطالعه شامل شرکت‌کنندگان زیادی از مردان و زنان بود. همچنین‌های مکرر از دریافت رژیم غذایی انجام شده است که این‌ها از نقاط قوت اصلی مطالعه بودند.
جمعیت مورد مطالعه شامل متخصصان سلامت سفیدپوست بودند که سبک زندگی سالم‌تری داشتند که این امر تعمیم پذیری یافته‌ها را محدود کرده است؛ بنابراین، مطالعات آینده باید جمعیت‌های متنوع‌تری را در برگیرد.
https://jahannews.com/vdcaiinau49nuo1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaiinau49nuo1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *