کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار به متقاضیان خرید ربع سکه از بورس

4 بهمن 1401 ساعت 13:08

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اعلام کرد: عرضه ربع سکه در بورس کالا در مرحله اول به شکل حراج تک قیمتی بود و خریداران به یک قیمت ثابت سکه ها را خریداری می کردند اما در این مرحله از فروش، خریدها در یک دامنه قیمتی انجام می شود و لزوما یک قیمت ثابت نیست.


به گزارش جهان نیوز، امروز مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص عرضه گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهار آزادی در تاریخ ۴ بهمن ۱۴۰۱ و اصلاح نحوه انجام معاملات اطلاع رسانی کرد.

بر اساس گزارش همشهری آنلاین: در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع فعالان بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران می رساند، سقف حجم عرضه به میزان مانده دارایی سکه طلای ربع بهار آزادی متعلق به بانک مرکزی در نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه کارگران با نام " ربع سکه ۰۳۱۲ رفاه(ن)" و نماد "(سکه ۰۳۱۲ ن ۰۶) خواهد بود که در روز سه‌شنبه ( ۴ بهمن ۱۴۰۱ ) با دامنه نوسان ۱۰۰+/- درصد میانگین موزون قیمت معاملات در جلسه معاملاتی قبل نماد مذکور عرضه خواهد شد.

امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص عرضه ربع سکه در بورس از امروز گفت: طبق اطلاعیه عرضه، دوره ثبت سفارش از ساعت ۱۰ امروز شروع شده است و تا ساعت ۱۳ صرفا ثبت سفارش انجام می شود. هر کسی که می خواهد ربع سکه از بورس کالا بخرد باید طبق محتوای اطلاعیه عرضه، ثبت سفارش خود را انجام دهد.

در مرحله اول عرضه در روز اول ۲۸۰۰ عدد، در روز دوم ۲۱ هزار و ۱۴۰ عدد و روز سوم ۲۳ هزار و ۶۰ عدد ربع سکه فروخته شد که در مجموع از ۵۰۰ هزارتایی که بانک مرکزی ربع سکه عرضه کرده بود حدود ۴۷ هزار ربع سکه به فروش رفت. صبایی اظهار کرد: از ۵۰۰ هزارتایی که بانک مرکزی در مرحله اول عرضه کرد حدود ۵۰ هزار ربع سکه به فروش رفت و ۴۵۰ هزارتای باقی مانده هم در این مرحله در حال عرضه است.

وی در ادامه به تفاوت مرحله اول عرضه ربع سکه در بورس کالا با این مرحله اشاره کرده و گفت: ساز و کار مرحله عرضه ربع سکه در مرحله دوم کمی متفاوت تر از مرحله اول است و در این مرحله بر عکس سری قبل، ابتدا ثبت سفارش انجام می دهیم. عرضه در مرحله قبل به شکل حراج تک قیمتی بود و خریداران به یک قیمت ثابت سکه ها را خریداری می‌کردند اما در این مرحله از فروش خریدها در یک دامنه قیمتی انجام می شود و لزوما یک قیمت ثابت نیست که یک هشدار به خریداران است که سفارش های خریدهای خود را با قیمتی ثبت کنند که حاضر به خرید آن قیمت هستند. چون اگر بخواهد معامله ای انجام شود حتما روی قیمتی انجام می شود که خریداران سفارش گذاشتند و تمایز اصلی این روش چند قیمتی بودن عرضه است نه در یک قیمت ثابت.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با ذکر مثالی توضیح داد: به عنوان مثال اگر خریداری ۹ میلیون تومان را ثبت سفارش کند و عرضه کننده با آن قیمت عرضه کند ربع سکه به همان قیمت فروخته می شود نه بیشتر و نه کمتر. در صورتی که در عرضه قبلی هر کسی بالای ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان ثبت سفارش کرده بود با همین قیمت خرید انجام داد. مثلا اگر کسی ۸ میلیون تومان هم گذاشته بود با قیمت ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان خریدش را انجام داد، آن کسی که هم ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان گذاشته بود هم با قیمت ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان خرید. اما در این دوره اگر معامله ای انجام شود به قیمتی انجام می شود که سفارش گذاری کرده است. بنابراین سفارش گذاران در این دوره در زمان ثبت سفارش باید دقت لازم را به خرج بدهند. 

وی ادامه داد: در آخر هم همه چیز به سرمایه گذار بستگی دارد و بر اساس تقاضا قیمت گذاری شکل می گیرد. خریداران باید سقف قیمتی خود را مشخص کنند و حداکثر روی سقف قیمتی مدنظر خود سفارش را ثبت کنند. به عنوان مثال شما متقاضی هستید ۸ میلیون بیشتر نخرید، نفر بعدی متقاضی این است که ۸ میلیون و نیم بیشتر نخرد. این سفارشات دارک است یعنی سفارشات آشکاری نیست که همه سفارشات یکدیگر را در زمان ثبت سفارش ببینند.


کد مطلب: 826935

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/826935/هشدار-متقاضیان-خرید-ربع-سکه-بورس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com