پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

رأی الیوم: تحریم‌ها علیه ایران نمادین است

دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب: 826849
یک روزنامه الکترونیکی عرب زبان تحریمهای اروپا علیه تهران را نمادین و دارای تأثیر اندک دانست و تأکید کرد که اروپاییها بازنده اصلی این تحریمها خواهند بود.
رأی الیوم: تحریم‌ها علیه ایران نمادین است
به گزارش جهان نيوز،  نمایندگی سوئد در اتحادیه اروپا که ریاست دوره‌ای شورای امور خارجی این اتحادیه را برعهده دارد، امروز (دوشنبه) از اعمال تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

این نمایندگی در صفحه توئیتر خود نوشت: «در نشست امروز شورای امور خارجی وزرای اتحادیه اروپا، بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران تصویب شد که افراد دخیل در سرکوب [تظاهرات] را هدف می‌گیرد».

در این بیانیه همچنین با مداخله در امور داخلی-امنیتی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «اتحادیه اروپا قویاً استفاده بی‌رحمانه و نامناسب از قوه قهریه توسط مسئولان ایرانی علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کند».

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم به ابعاد این تحریمها پرداخت و نوشت، تحریمهای اروپا تأثیر محدودی دارد و بیشتر نمادین است؛ زیرا شخصیتهایی که تحریم شده‌اند، حسابهای بانکی در سوئیس ندارند و تعطیلات خود را نیز در این کشورها سپری نمی‌کنند.

به گزارش این روزنامه، خطر این تحریمها این است که تأثیرات منفی بر خود کشورهای اروپا بر جای خواهد گذاشت؛ زیرا احتمال دارد جمهوری اسلامی ایران، پاسخ قاطعی بدهد که شامل موارد زیر خواهد بود:

نخست؛ از بین رفتن احتمال احیای برجام؛ به ویژه اینکه کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان در آن مشارکت داشته‌اند.

دوم؛ قرار دادن ارتشهای اروپایی در لیست تروریستی ایران که باعث خواهد شد همه فرماندهان و کادر این ارتشها در معرض هدف قرار گرفته شدن باشند.

سوم؛ خروج از معاهده ان پی تی و جلوگیری از ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای ایران و افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم.

چهارم؛ اعمال محدودیتهای جدید در مسیر دریانوردی و عبور و مرور از تنگه هرمز که این مسئله نیز به ضرر کشتیها و نفتکشهای اروپایی خواهد بود. پنجمین مورد نیز تحکیم روابط با روسیه است.

بنا بر این گزارش، امر مسلم اینکه این تصمیم اتحادیه اروپا به خاطر فشارهای آمریکاست که همزمان با تهدیدهای دولت آمریکا مبنی بر حمله به مراکز هسته‌ای ایران است. البته، ضرر این تحریمها، بیش از انکه برای اروپا سودی باشد، مضر خواهد بود؛ زیرا این کشورها در حال حاضر با بحران انرژی و خسارتهای هنگفت اقتصادی روبرو هستند.

تحریمها به مضحکه تبدیل شده است
رأی الیوم در ادامه نوشت؛ جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در مخالفت آمریکا سخن گفت، اظهارات شجاعانه‌ای مطرح کرد؛ زیرا نسبت به خطر این اقدام اروپاییها هشدار داد.

به گزارش این روزنامه، آنچه آمریکا و اروپا درک نکرده‌اند، این است که استفاده بیش از حد از تحریمها، باعث مضحکه و بی فایده شدن آن گردیده است و نتایج معکوسی به همراه دارد. کافی است به این نکته توجه کنیم که تحریمهای چهل سال گذشته علیه ایران، بیشتر به سود این کشور بوده و باعث شده است که خود را با آن وفق دهد و به یک قدرت اقتصادی-نظامی بزرگ بدل شود که قادر است در بیشتر بخشها به خودکفایی برسد؛ به ویژه در زمینه تولیدات نظامی که باعث شده است کشورهای بزرگی مانند روسیه با ایران توافقنامه راهبردی امضا کنند.

بنا بر این گزارش، اروپا از چاله درآمد، ولی در چاه بزرگتری افتاده است؛ زیرا رهبران دوراندیشی ندارد و تسلیم فشارها و دیکته‌های آمریکا داده است. همین مسئله بیان کننده بحرانها پیاپی اروپا در بخشهای مختلف است.
https://jahannews.com/vdceep8vojh8wvi.b9bj.html
jahannews.com/vdceep8vojh8wvi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *