پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۲

در ماه رجب هرکس خدا را بخواند، جواب می‌گیرد

دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 826764
مرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی در یکی از سخنرانی‌هایش می‌گفت: در روایتی آمده است که فرمودند رجب را رجب‌الاصب می‌گویند؛ زیرا رحمت و مغفرت خداوند در این ماه بر بندگانش ریزش می‌کند.
در ماه رجب هرکس خدا را بخواند، جواب می‌گیرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، مرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش با اشاره فضلیت‌های ماه رجب اظهار داشت: «وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی». حالا که بحث به اینجا رسید بقیّه روایت را هم می‌خوانم. دوستان! فردا شب اوّل ماه رجب است. منادی از فردا شب این ندا را می‌دهد. در توصیف ماه رجب روایات بسیاری وارد شده است. رحمت خداوند در ماه رجب ریزش دارد. در روایتی آمده است که فرمودند رجب را رجب‌الاصب می‌گویند؛ زیرا رحمت و مغفرت خداوند در این ماه بر بندگانش ریزش می‌کند. 

خوب به لحن جملات دقّت کنید و ببینید چه‌طور عوض شده است! در بالا فرمود: «وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی»؛ من مطیع کسی هستم که مرا اطاعت کند. این، مربوط به مطیعین بود. امّا ماه رجب اختصاص به ایشان ندارد. در اینجا «من» آمده است؛ یعنی هرکس. ممکن است مثلِ منی عاصی باشد و مطیع نباشد، آیا در ماه رجب به چنین بنده‌ای عنایتی نمی‌شود؟ می‌فرماید: این بندگان را هم رد نمی‌کنم؛ لذا در اینجا لحن عوض می‌شود:

«فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ»؛ هرکس در این ماه مرا بخواند، جواب‌گوی او هستم و «وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیتُهُ»؛ و هر کس از من درخواست کند، به او عنایت می‌کنم و «وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیتُهُ»؛ اگر کسی از من طلب هدایت و راهنمایی کند، هدایتش می‌کنم. ما کجا می‌توانیم برویم و خدایی بهتر از این خدا را پیدا کنیم؟! «وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَینِی وَ بَینَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ»؛ من این ماه را ریسمان و وسیلۀ اتّصال بین خودم و بندگانم قرار دادم. اگر کسی به این وسیله و این ریسمان اعتصام بورزد، به منِ خدا می‌رسد.

من به دوستان سفارش کنم که به‌خصوص به اعمالی را که در ماه رجب وارد شده عنایت کنید. این استغفارهایی که وارد شده، به دل ما صفا می‌دهد. مراجعه کنید و در مفاتیح هم هست. دقّت کنید به این همه آثاری که مترتّب بر آداب این ماه است.

حتّی پیامبر‌ اکرم (ص) می‌فرمایند: ماه رجب، ماه استغفار امّت من است؛ لذا در این ماه زیاد استغفار کنید، صبح هفتاد بار و هنگام غروب هفتاد بار، استغفرالله واسئله التّوبه بگویید. حتّی در سجده‌های خود همان‌طور که امام‌زین العابدین (ع) در ماه رجب می‌فرمود، بگویید: «عَظُمَ‏ الذَّنْبُ‏ مِنْ‏ عَبْدِکَ‏ فَلْیَحْسُنِ‏ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِکَ یَا کَرِیمُ‏» (بحارالأنوار، ج۹۵، ص۳۷۶). از این فرصت‌ها استفاده کنید.
https://jahannews.com/vdcaiinay49nu01.k5k4.html
jahannews.com/vdcaiinay49nu01.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رحمة الله علیه
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
خدایش بیامرزد