چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

نفس‌های آخر نظامیان فرانسه در بورکینافاسو؛ مهلت یک ماهه برای خروج

يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۴
کد مطلب: 826740
دولت نظامی بورکینافاسو یک ماه به نظامیان فرانسه مهلت داده تا خاک این کشور را ترک کند.
نفس‌های آخر نظامیان فرانسه در بورکینافاسو
به گزارش جهان نيوز، به دنبال برگزاری تظاهرات ضد فرانسوی در بورکینافاسو، دولت نظامی این کشور روز یکشنبه یک ماه به نظامیان فرانسه فرصت داده تا خاک بورکینافاسو را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» دولت نظامی بورکینافاسو خواستار خروج نیروهای فرانسوی مستقر در این کشور شده است. سخنگوی دولت فرانسه تاکنون در این زمینه اظهار نظری نکرده است.

یک منبع نزدیک به دولت نظامی بورکینافاسو خبر درخواست برای خروج نیروهای فرانسوی را تایید کرد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است. منابع نزدیک به دولت اعلام کردند که فرانسه یک ماه فرصت دارد نیروهای خود را از بورکینافاسو خارج کند.

این تصمیم نشانه وخامت بیشتر روابط بین فرانسه و مستعمره سابق خود پس از کودتای نظامی سپتامبر ۲۰۲۲ است.

برخی از تنش‌ها به این دلیل است که حضور نظامی فرانسه در بورکینافاسو امنیت را در این کشور  واقع در غرب آفریقا بهبود نداده است.

این گزارش حاکیست، صدها نفر روز جمعه در «اواگادوگو» پایتخت بورکینافاسو، علیه فرانسه تظاهرات کردند و شعارهایی علیه این کشور سر دادند و و از ارتش فرانسه خواستند  اینکشور را ترک کند. فرانسه حدود ۴۰۰ نیروی ویژه مستقر در این کشور دارد تا به نیروهای محلی در نبرد با شورشیان کمک کنند.
 
در این تظاهرات پوسترهای بزرگ روسای جمهور مالی و گینه و همچنین «ولادیمیر پوتین»ر ئیس‌جمهور روسیه،  حمل ‌شد و تظاهرکنندگان خروج سفیر فرانسه در این کشور را خواستار شدند.

 در اکتبر گذشته نیز تظاهرکنندگان ضد فرانسوی مقابل سفارت فرانسه دراوگادوگو تجمع کردند و مرکز فرهنگی فرانسه مورد حمله قرار گرفت. تظاهرات دیگری مقابل سفارت فرانسه  در ماه بعد انجام شد.

فرانسه متهم به دخالت در این کشور آفریقایی است. وزارت امور خارجه فرانسه چندی قبل دست داشتن پاریس در رخدادهای اخیر بورکینافاسو و کودتای جدید که علیه رهبر نظامی کودتاچی سابق این کشور اتفاق افتاد را رد کرد.

پیشتر ژنرال «ابراهیم ترائوره» یک افسر ارشد ارتش بورکینافاسو با قرائت بیانیه‌ای از تلویزیون این کشور اعلام کرد فرمانده ارتش را عزل و دولت نظامی حاکم را منحل کرده و قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورده است.  بورکینافاسو در غرب آفریقاست و ۶۰ درصد مردم این کشور مسلمان هستند.
https://jahannews.com/vdceep8v7jh8wfi.b9bj.html
jahannews.com/vdceep8v7jh8wfi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *