شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

BBC دو برنامه هفتگی سینمایی دارد و ما هیچ

يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 826702
محمدتقی فهیم منتقد، درباره پخش برنامه‌های سینمایی در تلویزیون گفت: تولید و پخش برنامه‌های سینمایی در تلویزیون، تاثیری دوجانبه دارد. این تصویر اشتباهی است که فکر کنیم پخش چنین برنامه‌هایی صرفا به نفع سینما نیست.
BBC دو برنامه هفتگی سینمایی دارد و ما هیچ
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمدتقی فهیم منتقد، درباره پخش برنامه‌های سینمایی در تلویزیون گفت:

تولید و پخش برنامه‌های سینمایی در تلویزیون، تاثیری دوجانبه دارد. این تصویر اشتباهی است که فکر کنیم پخش چنین برنامه‌هایی صرفا به نفع سینما نیست. اشتباهی که آقایان در تلویزیون می‌کنند این است که فکر می‌کنند این برنامه‌ها به نفع سینماست و یک کار رایگانی انجام می‌دهند و باید پولی از جانب سینمایی‌ها دریافت کنند. پخش برنامه‌های سینمایی در تلویزیون در درجه اول به نفع خود تلویزیون است. به خاطر اینکه طیفی از مخاطبان تلویزیون، به سینما علاقه‌مند هستند و پای این برنامه‌ها می‌نشینند و حذف چنین برنامه‌هایی به این معنا است که بخشی از جامعه را نادیده می‌گیریم. آن هم در جهانی که برای یک مخاطب له‌له می‌زنند و دائم رسانه‌ها، قلاب‌ پهن می‌کنند تا بتوانند یک مخاطب برای برنامه‌هایشان اضافه کنند. پس رسانه‌ای همچون رسانه ملی نباید چنین جمعیتی را نادیده بگیرد.

شبکه‌ای مثل BBC فارسی دو برنامه سینمایی دارد. اگر اهمیت نداشت این کار را نمی‌کرد. چرا این کار را می‌کند؟ شبکه‌ نازل و دم‌دستی مثل منوتو چقدر به چهره‌ها می‌پردازد. از ۳-۲ ماه قبل از بحران‌هایی که در این چند ماه داشتیم، این شبکه‌ها پخش برنامه‌های عامه‌پسند را شروع کردند. الان که بررسی می‌کنیم می‌بینیم چقدر هوشمندانه این اتفاق رقم می‌خورد. مثلا یک شبکه سعودی، گزارشگر معروف ورزشی را می‌برد، برنامه ورزشی دیگری اضافه می‌کند. در سینما بخش برنامه‌های سینمایی و برنامه‌هایی که به سلبریتی‌ها می‌پردازد را اضافه می‌کنند و در پیک‌ترین ساعات تماشا پخش می‌کنند. به عبارت دیگر توجه به برنامه‌هایی که جزء برنامه‌های سرگرم‌کننده محسوب می‌شوند را تقویت می‌کنند اما ما چه می‌کنیم؟ ما به موازات آنها برنامه‌هایی که مخاطب‌پسند هستند را به جای تغییر رویکردشان، کلا تعطیل می‌کنیم.

نکته دیگر درمورد اهمیت تولید برنامه‌های سینمایی تلویزیون این است که وقتی فیلمسازان می‌بینند که از طرف تلویزیون مورد توجه واقع شدند یک ارتباط دلی بین‌شان به وجود می‌آید. برنامه‌های سینمایی در تلویزیون باعث می‌شوند این دو رسانه ارتباط دلی برقرار کنند. پس تولید این برنامه‌ها، عامل مهمی در ایجاد همگرایی است که به نفع تلویزیون است به‌ویژه که در کشور ما نیروهای تلویزیون و سینما تقریبا در یک رفت‌وبرگشت توامان هستند. حفظ این همگرایی باعث می‌شود که سینماگران تلویزیون را خانه خود بدانند و مانع از این می‌شود که افراد فعال در سینما این احساس را کنند که جدا افتاده هستند.
https://jahannews.com/vdccxeq4i2bqim8.ala2.html
jahannews.com/vdccxeq4i2bqim8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *