جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

شاهین بخریم یا ۲۰۶ تیپ ۵؟

يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 826667
اگر بین خرید شاهین و پژو ۲۰۶ تیپ ۵، محصول سدان سایپا را انتخاب کنید، شاید بعدا دردسرهای نگهداری از موتور توربوشارژ شاهین شما را از خرید این خودرو ناراضی کند. اگر هم پژو۲۰۶ بخرید، این احتمال وجود دارد که کابین نسبتا کوچک آن نتواند نیازهای خانواده شما را برطرف کند.

 در مورد مسائل فنی، کیفیت سواری و دیگر خصوصیات این دو خودرو نیز اختلافات زیادی وجود دارد که باید حتما پیش از خرید از آنها اطلاع پیدا کنید. در این مطلب که از سایت خودرویی همراه مکانیک اقتباس شده است، به مقایسه206  تیپ 5 با شاهین می‌پردازیم.

مقایسه ظاهری
شاهین طراحی نسبتا جدیدی دارد و در بازار ایران به عنوان یک محصول زیبای داخلی شناخته شده است. در طرف دیگر خرید ۲۰۶ با وجود آن که چهره تکراری و قدیمی را به نمایش می‌گذارد، اما همچنان در بازار پرطرفدار است و به‌ویژه افرادی که تمایل به خرید ماشین‌های هاچبک دارند، روی ۲۰۶ حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.
 

بنابراین بسته به سلیقه مشتری هر دو خودرو طراحی ظاهری قابل قبولی ارائه می‌دهند، اما در این بین ماشین شاهین به دلیل برخورداری از شمایل جدید و کمی مدرن‌تر، احتمالا در نظر بیشتر مشتریان به عنوان خودروی زیباتر شناخته می‌شود.

در مورد طراحی داخلی، متاسفانه شاهین نتوانسته در حد انتظار ظاهر شود و به عنوان یک محصول جدید از داشبورد مدرن و امروزی بهره ببرد. پژو ۲۰۶ هم در زمان خود طراحی داخلی جذابی را ارائه می‌داد اما امروز دیگر نمی‌تواند به عنوان محصولی جذاب از نظر طراحی داخلی شناخته شود.

 در مورد میزان فضای داخل کابین قطعا خرید شاهین گزینه بهتری برای خانواده‌ها به شمار می‌رود؛ چراکه ردیف عقب آن برای حضور افراد بزرگسال فضای بسیار مناسبی را ارائه می‌دهد. این در حالی است که ردیف دوم پژو ۲۰۶ نسبتا تنگ است و به درد استفاده‌های خانوادگی به‌ویژه هنگام مسافرت نخواهد خورد.

 صندوق عقب پژو۲۰۶ نیز به عنوان یک ماشین هاچبک بسیار کوچکتر از شاهین است و از این جهت هم نمی‌تواند در قالب یک خودرو خانوادگی در برابر شاهین حرفی برای گفتن داشته باشد. با این حساب به نظر می‌رسد فضای داخل شاهین نسبت به پژو ۲۰۶ کاملا کاربردی‌تر باشد و نیازهای خانوادگی را به نحوی مطلوب‌تر برآورده کند.

مقایسه فنی
مقایسه شاهین با206  تیپ 5 در بخش فنی نمی‌تواند به نفع محصول سایپا به پایان برسد؛ زیرا شرکت سایپا به دلیل آنکه نتوانست موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی برلیانس را روی شاهین نصب کند، از پیشرانه ۸ سوپاپ قدیمی تیبا استفاده کرد و با اضافه کردن سامانه توربوشارژ به آن، قوای محرکه شاهین را به وجود آورد.
 
 جدا از بحث ۸ سوپاپ بودن موتور شاهین، اصولا خودروهای خانوادگی در بازار ایران باید به سیستم مکش تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ مجهز شوند تا مشتریان بتوانند از آنها به نحوی راحت‌تر استفاده کنند و با مواردی مثل حساسیت موتور نسبت به کیفیت بنزین و دیگر دردسرهای سامانه‌های توربوشارژ مواجه نشوند.

اما در طرف دیگر خرید ۲۰۶ تیپ ۵ با یک پیشرانه بسیار مناسب یعنی موتور tu5 به بازار آمده و از نظر استهلاک گزینه بهتری نسبت به موتور توربوشارژ شاهین محسوب می‌شود.
 

از لحاظ توان فنی موتور شاهین روی کاغذ کمی برتر به نظر می‌رسد؛ زیرا ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این در حالی است که موتور تیو ۵ پژو ۲۰۶ نیز قادر است ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو منتقل کند. اما در این بین به دلایلی مثل وقفه سیستم توربو و برخی دیگر عوامل، خودرو شاهین نمی‌تواند به اندازه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ پرشتاب و چابک باشد.

 شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۱۱.۵ ثانیه برآورد می‌شود اما این رقم برای شاهین به حوالی ۱۴ تا ۱۵ ثانیه می‌رسد. بنابراین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ عملکرد چابک‌تری نسبت به شاهین دارد و هیجان رانندگی بیشتری را برای کاربر، به‌ویژه جوانان فراهم می‌آورد.

کیفیت سواری پژو ۲۰۶ خیلی خشک نیست اما به نظر می‌رسد سواری شاهین به‌ویژه در صندلی‌های ردیف عقب نسبت به ۲۰۶ کمی نرم‌تر باشد.

ضمن آنکه هندلینگ شاهین هنگام عبور پرسرعت از مسیرهای منحنی شکل و دور زدن‌های پرشتاب، نسبت به ۲۰۶ می‌تواند کمی مطمئن‌ و پایدارتر ارزیابی شود.


مقایسه امکانات پژو 206 تیپ 5 و شاهین
مقایسه شاهین با 206 تیپ 5 در بحث امکانات کاملا به نفع محصول سایپا خواهد بود؛ زیرا خودرو شاهین از امکانات مناسبی سود می‌برد که در ۲۰۶ تیپ ۵ وجود ندارد. به آن دسته از امکانات شاهین که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ فاقد آنهاست، در زیر اشاره کرده‌ایم:

• سانروف
• سیستم مالتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی
• دوربین عقب
• چراغ دی لایت و اتولایت
• سیستم پایش فشار باد تایرها
• سیستم ناوبری جی پی اس
• آینه‌های جانبی تاشونده به صورت برقی
• استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید

ضمنا تجهیزاتی مثل تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، ترمزهای ضد قفل ABS و  EBDو ترمز دیسکی عقب (در ۲۰۶ تیپ ۵ فول)، مهمترین آپشن‌های مشترک این دو خودرو را تشکیل می‌دهند. بنابراین واضح هست که مقایسه 206 تیپ 5 با شاهین از نظر امکانات و آپشن‌های رفاهی- ایمنی کاملا یک‌طرفه بوده و به نفع شاهین به پایان می‌رسد.


بالاخره شاهین بخریم یا ۲۰۶ تیپ ۵ ؟
به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که اگر خانواده نسبتا پرجمعیتی دارید و می‌خواهید یک ماشین تقریبا جادار با صندوق عقب بزرگ‌تر داشته باشید، قطعا شاهین خودروی بهتری برای خرید خواهد بود. ضمن آنکه طراحی ظاهری شاهین نسبت به ۲۰۶ زیباتر به نظر می‌رسد و امکانات رفاهی شاهین بهتر می‌تواند با نیاز مشتریان امروزی هماهنگ باشد. بنابراین اگر چنین ملاک‌هایی را برای خرید یک خودرو خانوادگی در نظر دارید، شاهین نسبت به ۲۰۶ تیپ ۵ گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

اما در طرف دیگر میدان پژو ۲۰۶ تیپ ۵ علی‌رغم کمبودهایی که از نظر میزان فضای کابین و صندوق عقب و همچنین امکانات رفاهی دارد، از یک مزیت نسبتا مهم سود می‌برد که می‌تواند قاعده بازی را به نفع آن تغییر دهد.

بهره‌مندی از موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با قطعات یدکی فراوان و تعمیرات آسان، مهمترین مزیت ۲۰۶ تیپ ۵ نسبت به شاهین به‌حساب می‌آید.

 موتور تیوفایو در بازار ایران کاملا شناخته شده است، استهلاک نسبتا پایینی دارد و از دوام فنی بالایی سود می‌برد. ضمن آنکه موتورهای تنفس طبیعی نسبت به نمونه‌های توربوشارژ حساسیت پایین‌تری به کیفیت بنزین نشان می‌دهند و با سوخت داخلی بدون مشکل قابل‌توجهی کار خواهند کرد. این در حالی است که معمولا نمونه‌های توربوشارژ نسبت به کیفیت بنزین حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و احتمال خرابی آنها ناشی از کیفیت پایین بنزین داخلی، بیشتر از موتورهای تنفس طبیعی است.

 ضمن آنکه نگهداری موتورهای توربوشارژ نیز دشوارتر است و در طول دوره نگهداری نیاز به روغن استاندارد با سطح کیفیت بالاتر دارند. بنابراین اگر یک پیشرانه نسبتا کم دردسرتر نیاز دارید، قطعا موتور تیوفایو گزینه بهتری برای شما خواهد بود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ عملکرد چابک‌تری از خود نشان می‌دهد و این قضیه نیز می‌تواند به مزیت‌های این خودرو نسبت به شاهین اضافه شود.
https://jahannews.com/vdcceeq4m2bqie8.ala2.html
jahannews.com/vdcceeq4m2bqie8.ala2.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *