جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳

دستاورد جدید دولت/ آبرسانی به ۲۷۵۷ روستای محروم در ۱۰ ماه

يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 826645
الطبع وقتی کشوری با تحریم مواجه می‌شود، تلاش می‌کند حل و فصل مشکلات ناشی از کاهش درآمد‌ها و هزینه‌های ضروری را پوشش دهد و در آینده با رفع محدودیت‌ها یا جایگزینی درآمد‌های جدید به جای درآمد‌های مورد هدف تحریم قرار گرفته، منابع به سایر بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری تزریق کند.
دستاورد دولت/ آبرسانی به ۲۷۵۷ روستای محروم در ۱۰ ماه
به گزارش جهان نيوز به نقل از رجانیوز، عدالت‌محوری و توجه ویژه به محرومان، از شعارهای آیت‌الله رئیسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری بوده است. با توجه به گذشت حدود دو سال از سکان‌داری وی، اکنون می‌توان به آبرسانی ۲۷۵۷ روستای محروم از آب شرب اشاره کرد که یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود. 
 
یکی از مواردی که دولت سیزدهم در راستای تحقق عدالت از ابتدا به آن پرداخته، آبرسانی به مناطق محروم از آب شرب و پایدار بوده است. موضوعی که حق تمامی مردم بوده اما با غفلت یا کم‌کاری مسئولین، باعث محرومیت بسیاری از روستاها و مناطق کشور از این نعمت الهی شده بود.
 
اکنون اما می‌توان به آبرسانی ۲۷۵۷ روستای محروم از آب شرب اشاره کرد و آن را یکی از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم در حوزه محرومیت‌زدایی دانست.
 

 
جهاد آبرسانی؛ از تصمیم تا عمل 
بر همین مبنا دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی دقیق برای ارتقای شاخص دسترسی جمعیت روستایی کشور به منابع آب شرب تصمیمات لازم جهت این موضوع را اتخاذ کرد و در نخستین جلسه‌ی رسمی وزارت نیرو، «علی اکبر محرابیان» از تلاش برای ایجاد مرکزی در راستای سرعت دادن به امر آبرسانی روستایی خبر داد و گفت: «مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو را شکل خواهم داد.»
 
مرکز جهاد آبرسانی روستایی با توجه به اهمیت ویژه‌ای که داشت، تبدیل به شورای جهاد آبرسانی روستایی شد و ویژگی خاص آن، علاوه‌بر استفاده از توان دست‌اندرکاران بخش دولتی، استفاده از توان نیروهای جهادی و خیرین بود.
 
همچنین در گام اول این اقدام دولت سیزدهم، با توسعه شبکه‌ی آبرسانی شرب در بیش از ۷ هزار روستا، زمینه‌ی ارتقای ۱۰ درصدی شاخص دسترسی به منابع پایدار در روستاهای کشور طی یک برنامه‌ی ۳۰ ماهه را با عنوان ابرپروژه «جهاد آبرسانی» اجرایی کرد.
 

 
طرح جهاد آبرسانی تا الان چه دستاوردهایی را رقم زده است؟
در همین راستا، مجید آقازاده، معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگویی، به اهمیت طرح جهاد آبرسانی اشاره کرده و گفت: «پروژه جهاد آب‌رسانی جزو ابرپروژهای شاخص کشور است که بعد از انقلاب اسلامی تا به امروز در کشور تعریف شده و در قالب این پروژه تعداد ۷ هزار و ۱۳۶ روستا در سطح کشور از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار خواهد شد.
 
همچنین معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب کشور در بیان جزئیات اجرایی پروژه تاکید کرد: فعالیت این پروژه به صورت رسمی از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از اتمام فرآیند اداری، کار اجرایی از ابتدای امسال کلید خورد و عملا ۱۰ ماه از زمان آغاز عملیات اجرایی معادل یک سوم زمان اتمام پروژه به انتها رسیده است.»
 
برخورداری ۲۷۵۷ روستا از نعمت آب شرب
پیگیری‌های صورت گرفته و مشاهدات میدانی بیانگر آن است که پس از گذشت یک سوم از زمان عملیات اجرایی این طرح، پیشرف قابل توجهی در این ابرپروژه اتفاق افتاده است؛ به‌طوریکه طی ۱۰ ماه گذشته ۲۷۵۷ روستای مندرج در این طرح از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شده‌اند.
 
در واقع با گذشت ۳۳ درصد از زمان اجرای این ابرپروژه، ۳۸ درصد از روستاهای هدف، آبرسانی شده و به این مهم دست یافته‌اند. در این مدت زمان، ۱۵۰۰ روستا در استان خوزستان و ۱۲۵۷ روستا در سایر نقاط کشور به آب بهداشتی پایدار دسترسی پیدا کردند.
 
پیشرفت ۳۰ درصدی در ابرپروژه آبرسانی
میثم جعفرزاده، مشاور وزیر و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در گفت‌وگویی بیان کرد: «طرح جهاد آب‌رسانی به طور کل ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تفاهم‌نامه ابتدایی ما در این طرح ۱۰ هزار روستا بوده که قرارداد ما ۷۱۳۸ روستاست و به ۱۰ هزار روستا افزایش پیدا می‌کند.
 
این مقام مسئول ادامه داد: این کار چهار معین اصلی در سراسر کشور دارد که شامل مجموعه نیروی زمینی سپاه، مجموعه نیروی دریایی، قرارگاه خاتم الانبیا و بسیج سازندگی است. این‌ها تقسیم بندی شده‌اند و هر استان بر اساس جنس فعالیتی که دارد کار را جلو می‌برد.»
 

 
آدرس غلط به مردم ندهید؛ مشکلات از داخل قابل حل هستند
دولت سیزدهم در صدد آن است که تمام تلاش خود را در راستای محرومیت‌زدایی و تحقق عدالت انجام دهد و این امر را در رأس فعالیت‌های اجرایی خود قرار دهد. بر اساس این گزارش، گستردگی ابرپروژه‌ی آبرسانی در تمامی استان‌ها حاکی از آرایش و شکل‌گیری بزرگ‌ترین پروژه عمرانی کشور است. 
 
همچنین استفاده از ظرفیت‌های مختلف نظیر نیروهای جهادی کشور در کنار ساختار مهندسی و استفاده از توان نیروهای دولتی تنها از نقاط مثبت این طرح به‌شمار نمی‌آید، بلکه گستردگی آن و در برگیری سراسر کشور، نقطه عطف این پروژه به‌حساب می‌آید که آن را از دیگر پروژه‌های عمرانی دولت متمایز کرده است. 
 
گره نزدن مشکلات مردم به مذاکرات و برجام، یکی از وجوهات مثبت دولت سیزدهم در مقایسه با دولت قبل بوده که موجب شده تا دولت رئیسی نیز به مسائل بین‌المللی توجه ویژه داشته باشد اما تمام مسائل کشور را فدای مذاکرات نکند. همین امر نیز عاملی برای اهتمام ویژه‌ی مسئولین دولتی به مسائل داخلی کشور است. همچنین این دستاورد بزرگ درحالی‌ست که کشور ۹۰ روز درگیر آشوب‌ و اغتشاشات بود.
https://jahannews.com/vdci5qavwt1arq2.cbct.html
jahannews.com/vdci5qavwt1arq2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ماشاالله به رییس جمهور و اقدامات جهادی اش
رییسی عشقی عشق
شاعر
Iran, Islamic Republic of
صد شکر که این اومد و صد شکر که اون رفت
Iran, Islamic Republic of
الان تویی که منفی دادی با چی مخالفی ؟ با اینکه چند ده هزار نفر از هموطنانت مشکل آب خوردنشون حل شده؟.