کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مجوز سوئد برای قران سوزی + جزئیات

1 بهمن 1401 ساعت 20:55

سخنگوی پلیس سوئد در اقدامی اسلام‌ستیزانه گفته است که به رهبر اسلام ستیز حزب راست‌افراطی استرام کورس دانمارک اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند.


به گزارش جهان نیوز، «اولا استرلینگ» سخنگوی پلیس سوئد اعتراف کرده است که چراغ سبز اهانت به قرآن کریم در مقابل سفارتخانه ترکیه در استکهلم را به یک گروه افراطی نشان داده است.

شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد، «راسموس پالودان» رهبر اسلام ستیز حزب راست افراطی «استرام کورس» دانمارک از سوی پلیس سوئد مجوز دریافت کرده است تا در جریان تظاهرات برنامه‌ریزی شده 21 ژانویه (اول بهمن‌ ماه) مقابل سفارتخانه ترکیه در «استکهلم»، قرآن کریم را در اقدامی اهانت‌آمیز بسوزاند.

بر اساس این گزارش، استرلینگ به بهانه حمایت از آزادی بیان در توجیه این اقدام اهانت‌آمیز گفته است که «قانون اساسی سوئد از حمایت قوی برخوردار است و باید بدانید که ارزش توان اعتراض و آزادی بیان بسیار مهم است».

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرده است که در پی اقدام اهانت‌آمیز در مقابل سفارتخانه ترکیه در استکهلم، وزارت خارجه آنکارا، «استفان هرستروم» سفیر سوئد در آنکارا را احضار کرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «رویکرد سوئد غیرقابل قبول است. ما انتظار داریم که مجوز چنین اقداماتی صادر نشود و چنین اهانتی به ارزش‌های مقدس تحت پوشش "حقوق دموکراتیک" قابل دفاع نیست».

پالودان در گذشته نیز در اقدامی اسلام ستیزانه، چنین اهانت‌های مشابهی را انجام داده بود و این بار قبل از اهانت به قرآن کریم گفته است: «امیدوار است که گام کوچکی برای آزادی بیان علیه ترکیه» در جریان راهپیمایی مقابل سفارتخانه ترکیه در استکهلم بردارد.

تظاهرات امروز شنبه در پی تظاهرات هفته گذشته در استکهلم بوده است که در آن، هواداران پ ک ک، عروسک شبیه‌سازی شده اردوغان را به دار آوریخته بودند و آنکارا نیز در واکنش به این اقدام، سوئد را «مرکز تبلیغات» برای تروریسم خواند و این کشور را به حمایت از گروه تروریستی پ ک ک متهم کرد.

اختلاف بین ترکیه و سوئد در پی اهانت به قرآن کریم در شرایطی است که سوئد و فنلاند هر دو به دنبال دریافت مجوز ترکیه برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، زیرا این دو کشور برای پیوستن به ناتو به موافقت تمامی اعضای این سازمان نیاز دارند.

ترکیه در ادامه اعتراض خود به این رفتار سوئد، سفر 27 ژانویه (هفتم بهمن ماه) وزیر دفاع سوئد به ترکیه درباره موضوع پیوستن این کشور اروپایی به ناتو را لغو کرده است.


کد مطلب: 826627

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/826627/مجوز-سوئد-قران-سوزی-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com