کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

این ماه تا ۳۴۵ سال دیگر دیده نخواهد شد

1 بهمن 1401 ساعت 19:32

شرایط قرار گرفتن ماه در آسمان به گونه ای رقم خورده که در هزار سال گذشته اینقدر به زمین نزدیک نبوده است و این پدیده تا 345 سال آینده هم تکرار نخواهد شد.


به گزارش جهان نیوز، به نقل از آی اف ال ساینس، روز شنبه اول بهمن، ماه نو در نزدیک ترین حالت خود به زمین قرار خواهد گرفت این حالت از قرون وسطی تا به حال روی نداده است. بر اساس محاسبات سایت تایم اند دیت، ماه جدید در 993 سال تا این اندازه به ما نزدیک نبوده و تا 345 سال دیگر نیز به این نزدیکی نخواهد بود.

بر اساس داده های زمان و تاریخ بررسی شده از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، ماه نو، به دلیل نزدیکی به زمین، بزرگترین ماه خواهد بود؛ که از 993 سال قبل ظاهر شده است. ماه در اولین روز از ماه بهمن در فاصله 356هزار 568 کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت. پس از آن، این پدیده در 30 دی 1746 تکرار خواهد شد که تا آن زمان تمام انسان هایی که اکنون روی زمین هستند از بین خواهند رفت.

چرا ماه اینقدر نزدیک است؟
مدار ماه به دور زمین یک دایره منظم نیست بلکه بیضوی است؛ به این معنی که در مواقعی ماه نزدیک‌ یا دورتر می‌شود، که دورترین نقطه آن به‌عنوان اوج و نزدیک‌ترین آن، حضیض نامیده می‌شود.

تایم اند دیت توضیح می‌دهد: «اگر حضیض یا اوج با یک ماه نو یا ماه کامل منطبق باشد ( زمانی که زمین، ماه و خورشید در یک راستا هستند ) نزدیک‌ترین و دورترین فاصله‌های ماه شدیدتر می‌شوند.»شدیدترین فاصله زمین تا ماه زمانی اتفاق می‌افتد که زمین در نزدیک‌ترین فاصله به خورشید باشد که امسال در 14 دی اتفاق افتاد.

البته باید این نکته را بگوییم که به دنبال ماه در آسمان نباشید زیرا فاز ماه نو زمانی است که ماه برای چند روز از دید ما ناپدید می‌شود و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. با این حال، اگر در 12بهمن به بعد به بالای سر خود نگاه کنید، ماهی را خواهید دید که از زمان نئاندرتال ها دیده نشده است.


کد مطلب: 826624

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/826624/این-ماه-۳۴۵-سال-دیگر-دیده-نخواهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com