پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

صندوق سرمایه‌گذاری بهتر است یا بورس؟

شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 826537
امروزه، یکی از پرتکرارترین سوالات در سرمایه‌گذاری آن است که آیا بهتر است سرمایه خود را در صندوق سرمایه‌گذاری بگذاریم یا بورس؟ هرکدام از این روش‌ها ویژگی‌هایی دارند که در این مطلب آن‌ها را بررسی می‌کنیم.
صندوق سرمایه‌گذاری بهتر است یا بورس؟
امروزه، یکی از پرتکرارترین سوالات در سرمایه‌گذاری آن است که آیا بهتر است سرمایه خود را در صندوق سرمایه‌گذاری بگذاریم یا بورس؟ هرکدام از این روش‌ها ویژگی‌هایی دارند که در این مطلب آن‌ها را بررسی می‌کنیم. اگر شما هم می‌خواهید بهترین راه برای حفظ ارزش پول خود را پیدا کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

حتما در مورد صندوق سرمایه‌گذاری زیاد شنیده‌اید، امروزه این صندوق‌ها بسیار بر سر زبان‌ها افتاده‌اند. این صندوق‌ها، نهادهای مستقلی هستند که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. شما به عنوان یک سرمایه‌گذار می‌توانید سرمایه خود را در این صندوق‌ها قرار دهید و از آن سود دریافت کنید.
برخی از ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شرح زیر هستند:
تنوع زیاد: یکی از مهم‌ترین مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گوناگونی آن‌ها است. از این صندوق‌ها می‌توانید برای نگهداری انواع دارایی‌ها، از جمله سکه، طلا، سهام، اوراق درآمد ثابت و غیره استفاده کنید.
امکان سرمایه‌گذاری با پول کم: بدون شک برای سرمایه‌گذاری در بورس یا بازارهای سنتی لازم است که سرمایه بزرگی داشته باشید. اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری چنین امکانی فراهم می‌کنند تا سرمایه‌گذاران بتوانند با مبلغ کم سرمایه‌گذاری را شروع کنند. برای مثال، در این صندوق‌ها شما می‌توانید با حداقل 500 هزارتومان سرمایه‌گذاری کنید. این مبلغ در صندوق‌های غیرقابل معامله (صندوق سرمایه‌گذاری مشترک) بورسی به 100 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.
عدم وجود صف خرید: صندوق‌های سرمایه‌گذاری برخلاف بازار سهام، چیزی به نام صف خرید و صف فروش ندارند.
مناسب برای افراد ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز: ماهیت این صندوق‌ها باعث می‌شود تا هم برای افراد ریسک‌پذیر و هم برای افراد ریسک‌گریز مناسب باشند.
نظارت لحظه‌ای بر سرمایه: با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شما می‌توانید وضعیت دارایی خود را به صورت لحظه‌ای بررسی کنید.
امنیت بالا: برای سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری نیازی نیست که نگران امنیت این صندوق‌ها باشید، چراکه آن‌ها تمام مجوزهای لازم برای فعالیت را دریافت کرده‌اند. همچنین، با خرید واحدهای صندوق، امکان سرقت وجود ندارد.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

همانطور که گفتیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع بسیار بالایی دارند که به شرح زیر هستند:
صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت: این صندوق‌ها جزو کم ریسک‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. ترکیب این دارایی‌ها شامل اوراق مشارکت و اوراق بدهی است. در نتیجه، افراد ریسک‌گریز بهتر است که از این گزینه استفاده کنند.
صندوق سرمایه‌گذاری سهامی: این صندوق‌ها نسبت به گزینه قبلی ریسک بیشتری دارند. اما در عین حال، بازده بیشتری هم دارند. طبیعتا هر چه بیشتر ریسک کنید، انتظار بازده بیشتری هم باید داشته باشید.
صندوق سرمایه‌گذاری مختلط: ریسک و بازدهی این نوع صندوق‌ها نسبت به دو گزینه قبلی بسیار متعادل‌تر است. آن هم به این علت است که ترکیب دارایی‌های این صندوق‌ها بسیار گسترده هستند و تنوع بیشتری دارند.

سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری چه مزایایی دارد؟

بررسی مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها می‌تواند به تصمیم شما در مورد سرمایه‌گذاری در صندوق یا خرید سهام کمک کند. برخی از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
فعالیت شفاف و قانونی: همان‌طور که گفتیم، این صندوق‌ها تمام مجوزهای لازم برای فعالیت را دارا هستند. همچنین، عملکرد آن‌ها تحت ضوابط سازمان بورس قرار دارد. این موضوع باعث می‌شود تا این صندوق‌ها همواره برای کاهش نواقص عملکردشان تلاش کنند. این موضوع به آسودگی خاطر سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.
مدیریت حرفه‌ای: هر صندوق‌ سرمایه‌گذاری شامل یک تیم تحلیل حرفه‌ای است که به صورت تخصصی دارایی‌های سرمایه‌گذاران را مدیریت می‌کند. این ویژگی، ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
نقدشوندگی بالا: بازارهای سنتی نقدشوندگی پایینی دارند، اما از این بابت خیال‌تان برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری راحت باشد. شما می‌توانید در کم‌ترین زمان ممکن، سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید. همچنین، این صندوق‌ها دارای ضامن نقدشوندگی هستند که نقد شدن پول شما را تضمین می‌کنند.
صرفه‌جویی در منابع: مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها توسط تیم صندوق باعث می‌شود تا نیاز به منابع کاهش پیدا کند. در این شرایط دیگر شما مجبور نیستید وقت زیادی را برای انجام معامله صرف کنید.

سرمایه‌گذاری در بورس چگونه است؟

در روش سرمایه‌گذاری در بورس، سرمایه‌گذاران به صورت مستقیم در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند. توجه داشته باشید که این بازار، افت و خیزهای بسیاری دارد، به طوری که هر نماد در بازار بورس، در بازه‌های بلند مدت و کوتاه مدت فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه می‌کند. در صورت سرمایه‌گذاری در بورس باید به این موارد توجه داشته باشید:
آموزش بورس: افرادی که به صورت مستقیم به سرمایه‌گذاری در بورس می‌پردازند باید در رابطه با بستر مورد نظر، شیوه‌های تحلیل، ترکیب دارایی سبد، مدیریت سرمایه، مدیریت ریسک و موارد مرتبط دیگر مطالعه داشته باشند. در نتیجه، می‌توان گفت که آموزش بورس از نان شب هم واجب‌تر است!
زمان کافی: سرمایه‌گذاری در بورس به صورت مستقیم، نیازمند وقت آزاد است. سرمایه‌گذار باید زمان کافی برای تحلیل و اجرای عملیات را داشته باشد.
در نظر داشتن اهداف بلند مدت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس آن است که با در نظر داشتن اهداف بلند مدت، هیجانات و افت‌وخیزهای موقتی بازار را کنترل کنید.
دریافت مشاوره: برای سرمایه‌گذاری در بورس، از مشاوره افراد حرفه‌ای در این زمینه غافل نشوید. از کارشناسان حرفه‌ای در بازار سرمایه، در مورد تصمیمات خود برای خرید یا فروش کمک بگیرید.

سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم در بورس؟ مسئله این است!

برخی از افراد ترجیح می‌دهند که به صورت مستقیم در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند، در این صورت آن‌ها روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند که موفقیت در آن به دانش و زمان کافی نیاز دارد. اما یک روش غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری در بورس هم وجود دارد که همان صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. با توجه به ویژگی‌هایی که در مورد این صندوق‌ها گفتیم و با در نظر داشتن مزایای آن‌ها، می‌توان گفت که برای افراد تازه‌کار و مبتدی، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بازدهی بیشتری نسبت به روش مستقیم دارد.
در روش مستقیم، سرمایه‌گذار مجبور است وضعیت معاملات را به طور کامل تحت نظر داشته باشد، همچنین، در نظر داشته باشید که در این وضعیت اقتصادی پرنوسان، هرگونه اشتباه در این بازارها می‌تواند ضررهای زیادی به‌باربیاورد. این درحالی است که در روش غیرمستقیم، تمام فعالیت‌های مربوط به دارایی‌های شما برعهده مدیریت صندوق قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، ریسک کمتری متوجه دارایی شماست و احتمالا بازده بیشتری نصیب شما خواهد شد. برای مقایسه بازده انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید از وب‌سایت رده استفاده کنید.
در این مطلب با بررسی ویژگی‌های صندوق سرمایه‌گذاری و بازار بورس، در مورد این سوال که آیا سرمایه‌گذاری در بورس بهتر است یا صندوق سرمایه‌گذاری، توضیح دادیم. اکنون شما می‌توانید با بررسی ویژگی‌های هر یک، با توجه به نیاز خود، پاسخ مناسب را پیدا کنید.
 
 
https://jahannews.com/vdcipqavyt1arw2.cbct.html
jahannews.com/vdcipqavyt1arw2.cbct.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *