چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۵

اولین خانه سه‌طبقه تهران را چه کسی ساخت؟+عکس

يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۹
کد مطلب: 826535
عمارت موتمن‌الاطبا، اولین خانه سه‌طبقه در ایران است که در سال۱۲۶۲ خورشیدی ساخته شده است. این خانه تاریخی ۸۰۰مترمربع مساحت دارد و مانند همه خانه‌های دوره قاجاریان بخش‌های مانند اندرونی و بیرونی دارد.
اولین خانه سه‌طبقه تهران +عکس
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، «میرزا زین‌العابدین‌خان دنبلی ضرابی» معروف به موتمن‌الاطبا در سال۱۲۱۰ شمسی در شهر تهران و محله پامنار در کوچه حمام کاشانی‌ها متولد شد. خانواده او اصالتا کاشانی بودند.

او نوه میرزا احمدخان صبور بود و پدرش میرزا محمد از مستوفیان (شخصی که وظیفه دریافت مالیات و نظارت بر دارایی‌های ایران را داشت) دربار محمدشاه قاجار بود.
 
میرزا زین العابدین خان در کودکی با کمک پدر خود و معلمان سرخانه به تحصیل پرداخت و بعد به واسطه علاقه خود به پزشکی به مدرسه دارالفنون رفت و نزد استادانی همچون علی‌اکبرخان ناظم‌الاطبا، دکتر لویی آندره ارنست کلوکه، یاکوب ادوارد پولاک، دکتر شلیمر هلندی و ژوزف طولوزان فرانسوی علم پزشکی مدرن را آموخت.

او از جراحان ماهر زمان خود بود و بعد‌ها در کتاب‌های مختلف درباره مهارت او در جراحی سنگ مثانه که بیماری نسبتا شایعی در ایران آن زمان بود، بسیار گفته شده است. ناصرالدین‌شاه برای تقدیر از پزشک مخصوص خود، نام کوچه‌ای را که او سکونت داشت، به موتمن الاطبا تغییر داد.


 
موتمن‌الاطبا تا سال۱۲۷۴ شمسی به‌عنوان پزشک مخصوص دربار به کار خود ادامه داد؛ اما پس از قتل ناصرالدین‌شاه و تغییرات دربار ترجیح داد که در مطب شخصی خود مشغول باشد. دو سال بعد دچار بیماری چشم شد. مظفرالدین‌شاه به پاس خدمات موتمن‌الاطبا به پدرش مبلغ ۵۰۰ تومان به همراه عصایی جواهرنشان به او هدیه کرد تا هزینه‌های درمان و سفرش به خارج کشور تامین شود. میرزا زین‌العابدین خان دنبلی ضرابی در سال۱۲۸۷ چشم از جهان فرو بست.

عمارت موتمن‌الاطبا، اولین خانه سه‌طبقه در ایران است که در سال۱۲۶۲ خورشیدی ساخته شده است. این خانه تاریخی ۸۰۰مترمربع مساحت دارد و مانند همه خانه‌های دوره قاجاریان بخش‌های مانند اندرونی و بیرونی دارد.

البته در طی زمان بخش‌هایی از آن دچار تغییر شده است. حمام اختصاصی خانه نیز در حال حاضر دیگر وجود ندارد و به ساختمانی دیگر بدل شده است. همچنین باغی که زمانی بخشی از این عمارت بود، از آن جدا شده و در آن ساخت‌وساز انجام شده است.


 
از زبان مالک این خانه، آقای موتمن‌زاده، در زمان ثبت ملی آن نقل شده است که این خانه در زمان خود یکی از بهترین ساختمان‌های شهر تهران بوده است؛ به‌طوری‌که وقتی ناصرالدین‌شاه از وجود آن مطلع می‌شود، از حکیم خود می‌پرسد چطور او خانه‌ای سه‌اشکوبه (سه‌طبقه) ساخته و حتی از این خانه بازدید می‌کند.
https://jahannews.com/vdcgw397nak9xn4.rpra.html
jahannews.com/vdcgw397nak9xn4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ابن دو طبقه اس که!
Iran, Islamic Republic of
آقا در همان زمان حداقل عمارت خوشید در شمس العماره بقول شما چند اشکوبه بوده چرا ناصرالدین شان نرفته از آن بازدیدکند؟بگذریم از اینکه کاخهای دیگری هم بوده کمی تحقیق کنید
؟؟؟!!!!!
بهروز
Iran, Islamic Republic of
زمان ناصر الدین شاه اروپا با سرعت داشت صنعتی می شد دنیا داشت تغییرات اساسی می کرد اعلحضرت تعجب کرد فلانی چطور خانه سه اشکوبه ساخته
Iran, Islamic Republic of
فکر نکنم تعجب کرده عمارت شمس‌العماره بیش از سه طبقه بوده
Iran, Islamic Republic of
پول و سرمایه آن صنعتی شدن از جیب کشورهای آسیایی به خصوص ایران، هند و... تامین شده بود