پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

احداث ۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی جدید در کشور/ ۵ طرح ریلی در آستانه بهره‌برداری

شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 826504
معاون راه و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از برنامه‌ریزی دولت برای احداث ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید خبر داد و گفت: در راستای اجرای برنامه دولت برای توسعه خطوط ریلی ۵ طرحی که میانگین پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد دارند تا پایان خرداد ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسند.
احداث ۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی جدید
به گزارش جهان نيوز، «عباس خطیبی» معاون راه و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت‌وگو با ایرنا، درباره جزییات طرح‌های زیرساختی در شبکه ریلی، آزادراهی و بزرگراهی کشور اظهار کرد: هم‌اکنون ۲۰۵ طرح زیرساختی در قالب ۲ هزار و ۶۴۵ پروژه در بخش بزرگراه، آزادراه و راه آهن در حال احداث است.

وی افزود: ارزش روز قراردادهای منعقد شده این تعداد پروژه معادل۲۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و کارگاه‌های عمرانی در سراسر کشور فعال هستند. همچنین در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ (خرداد ماه ۱۴۰۲) امکان بهره‌برداری از بخش بزرگی از پروژه‌ها وجود دارد.

معاون راه و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با تامین اعتبار مورد نیاز امکان بهره‌برداری از ۵۶۱ کیلومتر راه‌آهن در قالب پنج پروژه، ۷۳۰ کیلومتر راه و بزرگراه در قالب ۸۸ پروژه و ۲۹۳ کیلومتر آزادراه در پنج پروژه نیز وجود دارد.

وی درباره آخرین وضعیت طول شبکه ریلی کشور گفت: در کشور بیش از ۱۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم. هم‌زمان احداث ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در برنامه کاری دولت قرار دارد و حدود ۶۳۰۰ کیلومتر نیز در مرحله مطالعه است.

به گفته خطیبی، ساخت ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور در برنامه کاری قرار دارد که این هدف ذیل برنامه دولت برای تکمیل ‌کریدوری و افزایش جذب بار منطقه دنبال می‌شود و دسترسی به منابع مالی امکان شروع این پروژه‌ها را هر چه زودتر فراهم می‌کند.

معاون توسعه راه‌آهن شرکت ساخت توضیح داد: همچنین پنج طرح ریلی با پیشرفت‌های فیزیکی بیش از ۷۵ درصد در حال ساخت است که تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ (خرداد ماه ۱۴۰۲) امکان بهره‌برداری از آن قرار دارد.

وی درباره جزییات این طرح‌ها گفت: هم‌اکنون راه‌آهن« میانه- بستان‌آباد» به طول ۴۴ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد، راه آهن «زاهدان- خاش» به طول ۱۵۴ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد که بخشی از آن در پاییز امسال به بهره‌برداری رسید، راه آهن «رشت- انزلی» به طول ۳۷ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۷۱ درصد و راه آهن «میانه –اردبیل» به طول ۱۷۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد در حال طی مراحل ساخت نهایی هستند.

خطیبی بیان کرد: در صورت تامین ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار تا یک سال آینده تمام طرح‌های اعلام شده آماده بهره‌برداری خواهند بود.

معاون توسعه راه‌آهن شرکت ساخت متوسط بهره‌برداری خطوط ریلی طی ۱۰ سال گذشته را ۲۰۶ کیلومتر اعلام کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار و بهره‌برداری ۵۶۱ کیلومتر راه‌آهن در سال مالی ۱۴۰۱، عملکرد دولت سیزدهم به حدود ۲/۷ برابر متوسط افزایش می‌یابد.
https://jahannews.com/vdccxeq402bqip8.ala2.html
jahannews.com/vdccxeq402bqip8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مدیریت جهادی
Iran, Islamic Republic of
درود بر رئیسی.
با سپاس از همه دست اندرکاران بخش ریلی کشور
به نظرم در این بخش لازم است سرمایه گذاری بیشتری انجام شود.
حمل و نقل مسافر و کالا به وسیله قطار ایمن تر و ارزان تر است.
به نظرم حداقل این مقدار باید ده برابر شود.