جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سیاست نتانیاهو در دوره جدید برای ضربه به ایران

جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب: 826457
با بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت، رژیم اسرائیل به دنبال تشدید تلاش‌ها برای تضعیف توافق هسته‌ای ایران است.
سیاست نتانیاهو در دوره جدید برای ضربه به ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، نتانیاهو پس از یک دوره کوتاه دوری از قدرت و با وجود آشفتگی سیاسی و اختلافات داخلی، سرانجام توانست از طریق ائتلاف با گروه‌های صهیونیست افراطی و به شدت تندرو به عنوان نخست وزیر سوگند یاد کند.

راستگراترین کابینه تاریخ اسرائیل
کابینه فعلی نتانیاهو درتل آویو را راست‌گراترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی می دانند. پارلمان رژیم صهیونیستی با 64 رأی موافق از 120 عضو کنست برای سومین بار به کابینه نتانیاهو رأی مثبت داد.
در چنین شرایطی این مساله قابل طرح است که حضور دوباره نتانیاهو در قدرت چه تاثیری بر معادلات قدرت و موازنه قوا در منطقه خواهد گذاشت و این حضور چه تاثیری بر روابط روسیه و اسرائیل و متقابلاً بر سیاست خارجی ایران در قبال روسیه در منطقه خواهد داشت؟

با بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت، اسرائیل به دنبال تشدید تلاش ها برای تضعیف توافق هسته ای ایران است. بنیامین نتانیاهو به ریاست یک دولت راست افراطی در اسرائیل، از تشدید اقداماتش علیه ایران و برنامه هسته‌ای آن خبر داده است. نخست وزیر اسرائیل هرگز از این باور که ایران «بزرگترین خطر» برای اسرائیل و صلح جهانی است، عقب نشینی نکرده است.

سیاست نتانیاهو در کسب مجدد قدرت، به جای تغییر، به تداوم اشاره دارد. با این حال، بر اساس سوابق نتانیاهو، او یک اخلالگر بسیار فعال در هر حرکت منطقه ای یا بین المللی به سمت ایجاد تنش با ایران خواهد بود.

کابینه جدید اسرائیل، از زمان روی کار آمدن در اواخر سال گذشته میلادی، عمدتاً در داخل و به دلیل سیاست هایش در قبال فلسطینی ها خبرساز شده است.

دوری از آرامش و تزلزل بالا در جامعه اسرائیل
نتانیاهو اگر بخواهد به ایران حمله کند باید در داخل رژیم وحدت و آرامش ایجاد کند. این در حالی است که جامعه‌ کنونی اسرائیل از این وحدت و آرامش بسیار دور و متزلزل است. در این دولت نامنجسم قطعاً تصمیم‌گیری‌ها بسیار بحث برانگیز خواهد بود، این موضوع ممکن است حتی به برهم خوردن ائتلاف نتانیاهو با اسموتریچ و بن گویر بینجامد و حتی دولت را به سرنگونی بکشاند، تجربه ای که کابینه اسرائیل در سالهای اخیر شاهد آن بوده است. همین امر دلیلی بر تعلل در تصمیم گیری نتانیاهو در خصوص سیاست خارجی اش با ایران است.

اما در مورد سیاست خارجی، به‌ویژه در مورد جنگ روسیه در اوکراین، برخی استدلال می‌کنند که راست‌گراترین دولت اسرائیل نیز تمایل دارد تا هر چه سریعتر این جنگ به پایان رسیده و خود میانجی صلح میان روسیه و اوکراین شود. این در حالیست که، پوتین در پیامی به نتانیاهو گفت: «امیدوارم دولت شما به خط تقویت همکاری روسیه و اسرائیل در همه زمینه‌ها که به نفع مردم ما و به نفعتأمینصلح و امنیت در خاورمیانه ادامه دهد.»
همچنین ولادیمیر پوتین در ادامه بیان داشته است: «در روسیه، ما از کمک شخصی و دیرینه شما در تقویت روابط دوستانه بین دو طرف بسیار قدردانی می‌کنیم.»

عملیاتهای بی ثمر اسرائیل در منطقه برای مهار نفوذ ایران
اکنون به نظر می رسد که کابینه جدید اسرائیل در تلاش است تا سیگنال های مثبت بیشتری را به روسیه ارسال و در عین حال به دکترین های طولانی مدت سیاست خارجی خود ادامه دهد.

عملیات اسرائیل برای مهار فعالیت‌های ایران در سراسر خاورمیانه نه نفوذ منطقه‌ای تهران را معکوس کرده و نه به طور قابل‌توجهی به نیروهای نیابتی آن تنزل داده است. درست مانند بنت و لاپید، نتانیاهو ثابت کرده که نمی تواند یک برنامه جایگزین و قابل اجرا برای کنترل ایران در منطقه اعمال کند.

این امر مستلزم هماهنگی فعال با روسیه به منظور جلوگیری از درگیری بین نیروهای روسیه و اسرائیل است. دولت فعلی و دولت قبلی به دنبال ایجاد توازن بین این اهداف بوده اند. اما همچنان نگرانی اصلی دولت جدید، مسئله ایران است.

تل آویو در رابطه با روسیه و اوکراین دارای دو منافع اصلی امنیت ملی است که مورد توافق همه اسرائیلی ها است: نخست، حفظ روابط خوب با ایالات متحده به معنای کلی، دوم، پذیرش آزادی عمل اسرائیل برای عملیات نظامی علیه نیروهای ایرانی در سوریه.

تلاش نتانیاهو برای جلب حمایت مسکو در ضربه زدن به ایران
در اینجا، اسرائیل به حمایت روسیه وابسته است، زیرا حملات هوایی اسرائیل در سوریه باید با کرملین هماهنگ شود. روسیه به اسرائیل اجازه سرکوب نیروهای متحد ایران در سوریه را داده است. این موضوع منوط به مذاکره است - همانطور که از ابتدا بوده.

در خصوص سیاست خارجی روسیه با ایران پس از روی کار آمدن نتانیاهو می توان به ادعای غرب در خصوص تامین تسلیحات از ایران  به خصوص دریافت پهپادهای تهاجمی از ایران اشاره کرد. از دید تحلیلگران غربی، مسکو و تهران در حال حرکت به سمت یک مشارکت جامع دفاعی هستند که می‌تواند مستقیماً اسرائیل را تهدید کند.

در حالی که این امر به طور طبیعی اسرائیل را نسبت به روسیه محتاط می کند، همچنین می توان تصور کرد که دولت اسرائیل فرصتی برای میانجیگری و شاید پایان دادن به جنگ را می بیند؛ برگ برنده ای که توازن در منطقه را به نام اسرائیل رقم خواهد زد. البته این مطلب قابل ذکر است که پس از بازگشت نتانیاهو به قدرت به دلیل علاقه شخصی حاکم میان پوتین و نتانیاهو، احتمال میانجیگری اسرائیل افزایش و این امر خود عاملی در افزایش و نفوذ قدرت اسرائیل در منطقه خواهد بود.

 از طرفی نزدیک شدن روسیه به ایران - خطرناک ترین دشمن اسرائیل در منطقه - موقعیت اسرائیل را پیچیده تر می کند، این در حالی است که اسرائیل با ارسال سیگنال های مثبت خود به سمت روسیه قصد در کمرنگ تر کردن روابط مسکو با تهران و یا به نوعی تغییر در سیاست خارجی روسیه دارد.

اما در نهایت باید به این نکته توجه داشت که روسیه به عنوان یک عامل در خاورمیانه ناپدید نخواهد شد و اسرائیل به عنوان یک موضوع امنیت ملی به معامله با روسیه ادامه خواهد داد. متغیرهای زیادی در بازی هستند تا نتیجه گیری آسان در مورد نتیجه مذاکرات ادامه دار را ممکن کند. در این میان جمهوری اسلامی ایران باید با تکیه بر ابتکارات دیپلماتیک خود مانع بر هم خوردن نظم منطقه ای و چرخش این رابطه به سمت اسرائیل شود.
https://jahannews.com/vdcjimeoauqe8xz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjimeoauqe8xz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *